عمومی | دانشگاه تهران

دانشگاه تهران؛ برگزار کننده اولین کنفرانس بین‌المللی دانشگاهی فرانکوفونی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از پارک علم و فناوری ، همایش بین‌المللی دانشگاه‌های فرانسه زبان با حضور دانشگاه تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، آژانس دانشگاهی فرانسه زبان و سفارت فرانسه و با موضوع «چالش بین‌رشته‌ای در آموزش عالی و پژوهش» ۳ و ۴ تیر ۱۳۹۸ در دانشگاه تهران برگزار شد.
این همایش که رئیس دانشگاه تهران، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، سفیر جدید فرانسه در ایران و مدیر منطقه خاورمیانه آژانس دانشگاهی فرانکوفونی و روسای چند دانشکده فرانسوی زبان و چند دانشکده از ایران حضور داشتند در دو بخش اصلی سخنرانی افراد برجسته و سپس میزگردهای مربوط به رفع چالش‌های بین‌رشته‌ای در آموزش عالی و پژوهش برگزار شد.
دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، در این کنفرانس گفت: «نشست امروز از یک منظر نشان از توسعه همکاری بین‌المللی و بین دانشگاهی، بین فرانسه و ایران دارد و از منظر دیگر با توجه به این که موضوعات مطرح شده در این نشست موضوعات اصلی بشر امروز است، نشان از اهمیت بالاتر آن دارد».
رئیس دانشگاه تهران افزود: «تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده است و این رشد زیاد از طرفی مشکلات و چالش‌هایی فرامرزی ایجاد کرده است که بدون همکاری و مشارکت بین‌المللی در زمینه‌های مختلف و با حضور متخصصین هر حوزه نمی‌توان بر این چالش‌ها فائق آمد. دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه جامع که همکاری بین‌المللی و بین دانشگاهی در زمینه‌های مختلف یکی از مهم‌ترین موارد در برنامه توسعه آن است، آمادگی مشارکت در زمینه‌های مختلف با فرانسه را دارد».
دکتر زارعی هنزکی ، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، نیز در این همایش گفت: «انقلاب صنعتی چهارم انفجار بزرگ دیگری است که زندگی بشر را وارد مسیر جدیدی کرده است. محورهای اصلی این انقلاب فیزیک، دیجیتال و بیولوژی است که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، کسب و کار، ملی، جامعه و فردی نگاه جدیدی به حل مسئله داده است».
وی خاطرنشان کرد: «در راستای رسیدن به اهداف مسیر انقلاب صنعتی چهارم، شبکه‌های فناوری در کل دانشگاه تهران با رویکردی ویژه توسعه داده و توزیع شده است. دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه کارآفرین، پارک علم و فناوری به عنوان مرکز و کانون دانش و سه بخش آموزش، تحقیق و نوآوری، مثلثی است که تلاش‌ها را برای خروج از ایزوله بودن و رسیدن به فضای باز فناورانه آغاز کرده اس ت ».
در این همایش، فیلیپ تیه‌بو ، سفیر فرانسه در ایران، گفت: «این نشست بین دانشگاهی نقش مهمی در توسعه همکاری چه در زمینه‌های علمی و چه در زمینه‌های دیگر بین دو کشور ایران و فرانسه دارد که در نتیجه تعهدی است که بعد از دیدارهای هیات دولت دو کشور و به ویژه در دو سال اخیر بوده است».
وی افزود: «برگزاری این کنفرانس یک نمونه از همکاری بین مقامات دولتی، علمی و دانشگاهی طرفین است. ما از این که آژانس بین‌المللی دانشگاه‌های فرانسه زبان را در تهران حمایت کردیم بسیار خوشحالیم چرا که عضویت دانشگاه‌های ایرانی که تا چند سال قبل فقط دانشگاه تهران بود به ۱۰ دانشگاه رسیده است. ما علاقه‌مندیم که دپارتمان‌های فرانسه‌زبان در ایران را گسترش دهیم تا زمینه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف مانند حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و غیره افزایش یابد».
هروه سبورن ، مدیر منطقه خاورمیانه آژانس دانشگاهی فرانکوفونی در ادامه مراسم افتتاحیه این همایش گفت: «این نشست که در فضای فرانکوفونی (فرانسه‌زبان) برگزار می‌شود می‌تواند شروعی برای همکاری خوب بین دانشگاه‌های ایرانی و فرانسوی باشد».
وی اضافه کرد: «فعالیت دپارتمان دانشگاه‌های فرانسوی زبان با سه هدف برگزاری کنفرانس‌های بین‌الملل در راستای افزایش ارتباط بین دو کشور، ایجاد پل‌های ارتباطی برای به اشتراک گذاشتن و تبادل استاد و دانشجو و کمک کردن به زبان فرانسه در دانشگاه‌های ایران است. نشست بین نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و AUF در ژوئن ۲۰۱۸ در پاریس باعث بهبود روابط بین دانشگاهی ایران و فرانسه شد که این نشست نیز از نتایج آن است. آرزوی ما این است که شرایط برای همکاری ملی ما موجب تبادل نظرات و ایجاد پلی برای ارتباط‌های آینده شود».
در ادامه این کنفرانس به برگزاری میزگردهای مربوط به رفع چالش‌های بین رشته‌ای در آموزش عالی و پژوهش پرداخته شد.

برای مشاهده من کامل خبر، اینجا کلیک کنید.