عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

هفتمین نشست ارائه تجارب زیسته مدیران با سخنرانی رئیس دانشکده دکتر شریعتی



هفتمین نشست ارائه تجارب زیسته مدیران در سال ۱۳۹۸ با حضور و سخنرانی مهندس مرضیه گرد رئیس دانشکده دکتر شریعتی، روز شنبه ۱/۴/۹۸ در سالن همایشهای مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد.

مهندس گرد در ابتدای سخنان خود از اولیا، مدیران، اساتید و معلمان و همکاران خود در این سالها که نقش اصلی و اساسی را در اخلاق حرفه ای و کسب و کار وی داشته اند، تشکر و قدردانی نمود و گفت: اولین قدم مدیریتی این است که بتوانیم با همکاران و زیر مجموعه خود، درست عمل کنیم و دچار خودپسندی نشویم.
وی افزود: تجارب شخصی از مسیر شغلی در رویکردهای مدیریتی هر فردی اثر گذار است و تحلیل مشابهت ها و تفاوتهای مدیریتی در دو سطح سازمانی و ملی در نوع مدیریت، نقش دارد که شرط اول انجام کار مدیریتی، اعتماد، آموزش و تفویض اختیار است که در هر دو سطح میزان موفقیت مدیران را تعیین می کند.
مهندس گرد در ادامه با اشاره به فعالیت های مدیریتی قبلی خود اظهار داشت:
حوزه ی مشارکت ها اعم از مردمی، دستگاه ها و اولیا و بها دادن به درخواست اولیا مهم است و نقش آنان را درآینده فرزندانشان موثر بدانیم.
وی اعتقاد به باور اهداف و استقامت را جزء ضروریات کار مدیریتی دانست و افزود: استفاده از فرصت ها و تبدیل به شرایط خوب و تحولی، مهم است که باید از ظرفیت های داخلی و برون سازمانی در این امر، استفاده نمود.
رئیس دانشکده شریعتی، توجه به بازنشستگان هر سازمان را مورد تاکید قرار داد و گفت: تکریم و به کار گیری بازنشستگان در اتاق های فکر و تقویت حوزه های مدیریتی یک بحث مهم است و یکی از عوامل انگیزشی کارکنان رویکرد به برخورد سازمان با بازنشستگان است.
مهندس گرد همچنین توجه به توانمندی بانوان در عرصه های مدیریتی را مهم معرفی کرد و تاکید نمود: بانوان را باید پلکانی رشد داد که البته فرهنگ و ادبیات و بستر لازم در این زمینه را هنوز ایجاد نکردیم و نیازمند کوشش بیشتر هستیم چرا که گاهی اوقات بانوان چون احساس حمایت نمی کنند خود را از مسئولیت ها عقب می کشند که امیدوارم روزی این فضا باز شود.
وی در ادامه در بحث مدیریت خوب و موثر، بیان داشت: در این مسیر باید با همکاران خود به فرموده مولا علی علیه السلام به اصحار سخن گفت یعنی شفاف سازی در مدیریت را مورد توجه قرار دهیم . سعی کنیم اهداف بزرگ و پراکنده نچینیم و روی همان اهداف چند هدف مشخص متمرکز شویم چرا که فرصت ها در مدیریت کوتاهند. به سمت جانشین پروری برویم بدین معنا که افراد مستعد و توانمند را رشد دهیم تا در آینده خودشان تصمیم بگیرند و طرح نو دهند.
مهندس گرد در بخش بعدی سخنان خود به چالش های مدیریتی موجود اشاره نمود و افزود: انتصابات را بر مبنای شایسته سالاری قرار دهیم نه اعطای پست به افراد بدون شرایط احراز و اینکه نه خیلی تعریف کنیم و نه خیلی ناجوانمردانه تخریب نماییم. ضعف سیستم تشویق و انگیزشی، ضعف سیستم نظارت و ارزیابی در برخی دستگاه ها وجود دارد، همچنین برنامه ریزی در راستای اهداف سازمانی داشته باشیم.
وی در پایان با اشاره به آموزه های دینی و مدیریتی حضرت علی (ع) به مالک اشتر و تاکید ایشان بر مدیریت زمان و به کارگیری افراد توانمند، خاطر نشان کرد: یک مدیر در یک شرایط بحرانی با شناخت وضع موجود حرکت می کند. مدیر گروه و جناح خاصی نیست و در اتاقش به روی عده ای خاص باز نمی باشد. پیش داوری نمی کند، صبور است و زود تصمیم نمی گیرد، صادقانه رفتار می کند و اینکه باور کنیم که مدیریت یک تخصص است و یادمان باشد به هر قیمتی مدیریت نکنیم.
پاسخگویی مهندس گرد به نقطه نظرات و سوالات حاضرین، پایان بخش این نشست بود.