عمومی | دانشگاه هنر اصفهان

برگزاری آزمون و نشست قرآنی ویژه کارکنان، در دانشگاه هنر اصفهان

مدیریت فرهنگی دانشگاه، با همکاری اداره کل اوقاف اصفهان و مدیریت امور اداری دانشگاه در ماه مبارک رمضان با هدف تدبر و تفکر در کتاب آسمانی آزمون قرآنی تفسیر سوره حجرات را به کارکنان دانشگاه اطلاع رسانی کرد و در روز یکشنبه ۲ تیرماه ۱۳۹۸ در دانشکده معماری اقدام به برگزاری آزمون و نشست ویژه ای با محوریت سوره حجرات با حضور دکتر رضوانی از اساتید با تجربه قرآنی در اصفهان نمود .
دکتر رضوانی در خصوص عظمت قرآن به سبک منبر قرآنی و زیباییهای سوره حجرات مطالب بسیار زیبا و دلنشینی را عنوان کردند و مهمترین وجه زیبای این سوره را تقوا معرفی نمودند .
اگر می خواهیم قرآن خوان باشیم ابتدا لازم است قرآن دان باشیم و خاصیت قرآن را پیدا کنیم . اگر انسان معرفت ، شناخت و فهمش بالا برود انتخاب و گزینه اش درست می شود و پشیمانی در پایان کار خود ندارد ، اگر قرآن را بفهمیم می توانیم همه ی جامعه را به سمت قرآن دعوت کنیم ولی متاسفانه در شناخت درست از قرآن خیلی عقب هستیم .
محور اصلی قرآن تقوا است که در سوره حجرات به صورت پررنگ عنوان شده است منظور از تقوا این است که در سه زمینه ی جسم و عقل و روح از خود مراقبت کنیم .
در این نشست تقوا در سه بخش معرفی شد و اینکه انسان لازم است برای موفقیت ، منطبق با اصول قرآنی باشد چون نتیجه شناخت و منطبق بودن با قرآن باعث تولید و توزیع انرژی مثبت می شود بخش اول تقوا مراقبت از جسم است و اینکه ما چقدر برای بهداشت جسم خود تلاش می کنیم و بزرگترین بی تقوایی در این بعد تنبلی و کم تحرکی می باشد امام سجاد (ع) فرمودند: کم تحرکی و تنبلی بزرگترین بی تقوایی است زیرا تنبلی و بیکاری فساد ، اعتیاد و بی بند و باری می آورد . مردم جامعه ای که دائم خوراک ناسالم و بدون ارزش غدایی مصرف کنند به بیماری های مختلف مبتلا می شوند و این خود از اثرات بی تقوایی می باشد .
بخش بعدی تقوا عقل است تقوا به معنی پرهیزگاری نیست بلکه پرهیزگاری نتیجه تقوا می باشد . انسان قرآنی در عمر و زمان خود اسراف نمی کند و از عقل خود دربه نحواحسن سپری نمودن زمان و لحظات عمر خود بسیار کوشا است . شرط اصلی تقوا رعایت اصول اخلاقی و حفظ ظاهر درست است و اینکه چطور مهارت ارتباطی درستی با افراد اطراف خود چه در خانه چه در بیرون خانه داشته باشم که براساس اصول اخلاقی قرآن باشد آدم با تقوا سطح کیفی زندگی اش روز به روز ارتقا پیدا می کند نه عدم ارتقا بخش بعدی که زاویه قائمه وجود انسان است روح می باشد و مراقبت از روح منطقه اصلی و حقیقی تقوا اهمیت دادن به روح است و اینکه چطور نفس خود را کنترل و اینکه چطور در برابر سختی ها با تفکر و تعقل بتوانیم در برابر رفتارهای بهانه گیرانه کودکمان ودیگران برخورد کنیم
بهترین انسانها زاویه روحشان قوی می باشد و مهارت حل مسئله را خوب فرا گرفته اند.
دکتر رضوانی در پایان هدف اصلی قرآن را اخلاق معرفی کردند که بخش اصلی سوره حجرات هم رعایت اصول اخلاقی می باشد و حجرات را جمع حجره که ظاهرش یعنی اتاقک های می باشد و اینکه در هرجایی و هر اتاقی هستیم ( چه اتاق خانه چه اتاق کار و ......) با خدا و حضرت محمد ( ص ) و ائمه معصومین ( علیهم السلام) ارتباط داشته باشیم و براساس اصول معرفی شده از آنان و اصول قرآنی رفتار کنیم .
علاقمندان به این نشست می توانند فایل صوتی و تصویری مربوطه را از دفتر امور فرهنگی دریافت نمایند.