عمومی | دانشگاه تهران

بیست و سومین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این نشست گفت: «اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور در سال ۱۳۹۳ به ابتکار دکتر مدرس هاشمی در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرده است. این اجلاس تاکنون برای پیشبرد اهداف آموزش عالی نقش موثری را ایفا کرده و امروز در زمینه پروژه‌های مشترک نیز فعالیت‌هایی در دانشگاه‌ها آغاز شده است».
دکتر نیلی، با اظهار اینکه علم و دانش مرز جغرافیایی ندارد، یکی از فرصت‌های دانشگاه‌ها را استفاده از ظرفیت‌های جهانی برشمرد و افزود: «یکی از وجوه متمایز دانشگاه‌ها امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های جهانی است، به این دلیل که مرزهای علم در دنیا محدود به جغرافیا نیست و محققان خیلی بهتر از هر دوره دیگری می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و فعالیت‌های مشترک داشته باشند».
به گفته رئیس دانشگاه تهران، در حال حاضر دانشگاه‌های ایران توانسته‌اند رتبه‌های خوبی را در عرصه‌های بین‌المللی کسب کنند و اگر سطوح ملی نیز به ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور توجه بیشتری داشته باشند، قطعاً گام‌های موثرتری در جهت رشد و توسعه کشور برداشته خواهد شد.
وی، با اشاره به تشکیل خوشه‌های فکری و مشورتی در بین دانشگا‌ه‌های کشور خاطر نشان کرد: «تشکیل این خوشه‌ها شاید برای اولین‌بار در کشور کمک کرد تا افراد متخصص در یک حوزه کنار هم قرار بگیرند و در زمینه یک موضوع مشترک فعالیت کنند که البته هم به لحاظ الگو و هم به لحاظ محتوا آینده بسیار خوبی را برای آن‌ها می‌توان تصور کرد».
رئیس دانشگاه تهران، عنوان کرد: «دانشگاه‌ها در حال تجربه پروژه پژوهشی هستند که جنبه‌های حقوقی، مالی و اجرایی دارد و چندین دانشگاه به طور مشترک این اقدام را انجام می‌دهند. چند سازمان که از لحاظ مالی و حقوقی متفاوت هستند یک پروژه را متعهد می‌شوند و آن را انجام می‌دهند که فارغ از نتیجه بسیار خوبی که خواهد داشت، یک تمرین است و ما هیچ چاره‌ای جز فعالیت و همکاری مشترک نداریم».
دکتر نیلی احمدآبادی، با تاکید بر ظرفیت‌های علمی و تخصصی دانشگاه‌های کشور گفت: «هر یک از دانشگاه‌های کشور ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند و اگر این ظرفیت‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند، با هم ضرب می‌شود و توانمندی‌ها را بیشتر نمایان می‌کنند. مجموعه دستگاه‌های مدیریتی کشور هم به این نتیجه رسیده‌اند که پاسخ بسیاری از مشکلات و راه حل آن‌ها در به‌کارگیری ظرفیت دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌ها اگر بخواهند به این نیازها پاسخ دهند، هیچ‌کدام به تنهایی نمی‌توانند و باید در این زمینه با یکدیگر مشارکت و همکاری کنند».
وی، افزود: «با توجه به جایگاهی که دانشگاه‌ها به‌عنوان مرجع در کشور دارند، اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند و مورد توجه دستگاه‌ها باشند، یقیناً می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک بر بسیاری از مشکلات فایق آییم و بیش از گذشته در توسعه و پیشرفت کشور مشارکت کنیم».
در ابتدای این جلسه دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن خیر مقدم به روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور گفت: «در هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه فردوسی مشهد این دانشگاه میزبان اجلاس است. دانشگاه فردوسی مشهد همواره تلاش کرده است تا در تراز نام مشهد و امام رضا ( ع) و در جهت پیشرفت کشور حرکت کند».
وی، افزود: «امیدواریم در این اجلاس با تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود، در شان و جایگاه جمهوری اسلامی گام برداریم. دانشگاه فردوسی مشهد توانسته است به‌رغم محدودیت‌ها و سختی‌ها مسیر پیشرفت و ارتقای خود را طی کند».
دکتر کافی، با اشاره به شعار دانشگاه که منسوب به حکیم ابوالقاسم فردوسی است؛ خرد، دانش و راستی را سرلوحه رسالت و فعالیت‌های دانشگاه فردوسی مشهد برشمرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در ادامه این اجلاس در‌باره مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها و نقش گروه‌های معارف اسلامی سخنان خود را ایراد کرد.
وی، تصریح کرد: «گروه‌های معارف اسلامی ماموریت و مسئولیت خطیری در فرهنگ‌سازی و پاسخ به شبهات نسل امروز که در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند را بر عهده دارند».
سپس دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به تشریح نظام یکپارچه پژوهش و فناوری در کشور پرداخت و آن را ضروری و اثربخش توصیف کرد.
دکتر برومند، اهمیت اجرای این طرح را دوری از موازی‌کاری و هم‌چنین اجرای پژوهش‌های ضرورت‌محور و منطبق با نیازهای واقعی صنعت و جامعه برشمرد.
در بخش دیگری از این اجلاس دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تنها دانشگاه است که می‌تواند منبع پاسخ به چالش‌های موجود در جهان باشد، گفت: «اگر ما بخواهیم یک مرجع و یک منبع برای توسعه و پیشرفت کشور ذکر کنیم که بنیان اصلی پیشرفت است، قطعاً آن مرجع دانشگاه و حکمت اسلامی و الهی است».
وی، در ادامه با اشاره به شرایط کنونی کشور و بحث تحریم‌‌ها تصریح کرد: «یکی از نامشروع‌ترین و غیر حقوقی‌ترین اقدامات بین‌المللی تحریم است که هیچ جایگاه حقوقی ندارد و تحریم دولت‌ها و ملت‌ها را با هم به همراه دارد. ضمن آنکه ما شرایط تحریم را به هیچ وجه قبول نداشته و تایید نمی‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که در دوران تحریم هم می‌توان شرایط مناسبی فراهم کرد».
به گفته دکتر عاملی، با افزایش تعامل شورا و دانشگاه‌ها قطعاً برنامه‌ریزی بهتری برای کشور صورت خواهد گرفت. فرآیند تدوین سند نقشه جامع علمی و سند مهندسی فرهنگی و تدوین بندها و سیاست‌های آن در تعامل با دانشگاهیان بوده است که با افزایش تعامل شورا و دانشگاه‌ها قطعاً برنامه‌ریزی‌های بهتری برای کشور ارائه خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با عنوان اینکه ما در شرایط تغییر به سر می‌بریم که ظهور فن‌آوری‌های جدید منشا همین تغییرات بزرگ بوده است، خاطر نشان کرد: «فرامحلی شدن ارتباطات بین فردی و بین کشوری؛ پایه تودرتو شدن فرهنگ‌ها و جوامع را به وجود آورده که حاصل آن همسایگی کشورها به‌رغم مسافت‌های طولانی شده است. اگر اصل تغییر را بپذیریم نیاز به بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام محسوس می‌شود و دانشگاه آینده دانشگاهی بدون واحدهای فیزیکی آموزشی و پژوهشی تصور می‌شود که در آن بسیاری از رشته‌های فعلی و مشاغل امروزی نیز دچار میرایی می‌شود».
وی، با اظهار اینکه فضای مجازی اولین کاری را که انجام داد تبدیل مخاطب به کنشگر فعال بوده است، افزود: «امروز کاربرهای ایجاد شده در فضای مجازی اساساً وجود خود را به کنشگری، وابسته می‌دانند و در این فضا استقلال فردی اهمیت بیشتری از گذشته پیدا می‌کند. سلسله مراتب در این نظام جدید تغییر کرده و احساس کسی بودن از ویژگی‌های این نظام است، اتفاق بدی که در این زمان می‌تواند بیفتد این است که جای جاذبه و دافعه تغییر کند و یک اقلیم فرهنگی ناپاک به جای اقلیم پاک تبدیل به مرجع شود».
دکتر عاملی، ظرفیت شبکه‌ای فضای مجازی را از دیگر ظرفیت‌هایی برشمرد که می‌تواند برای تقویت کیفیت علم و فناوری کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بخش دیگری از سخنان خود درباره ارتباط دبیرخانه این شورا با دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: «در شرایط تغییر فعلی بایستی مدل‌های جدیدی نیز برای سیاستگذاری ترسیم شود که مدل حرکت از سمت ذی‌نفعان می‌تواند یکی از مدل‌های مورد توجه در این زمینه باشد. تاکنون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای تخصصی آن طرح‌های متعددی را با مشورت دانشگاه‌ها و ذی‌نفعان طراحی و تدوین کرده که با مشورت نهایی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به مصوبه لازم‌الاجرا شده است».
وی، یکی از موضوعات دارای اولویت در فضای دانشگاه‌ها را مساله اخلاق اجتماعی توصیف کرد و گفت: «امیدواریم مطابق با جلساتی که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برگزاری است، طرح اولیه‌ای را برای دانشگاه‌ها در سال جدید تنظیم کنیم».
در بخش دیگری از این نشست پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک برای ارائه پیشنهادها جهت اجرایی کردن نقشه جامع علمی و سایر مسائل پیش‌رو از سوی رئیس دانشگاه تهران مطرح شد.
در پایان، روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور به طرح مسائل و مشکلات دانشگاه‌ها و ارائه راه‌کارهایی برای حل این مسائل پرداختند. این اجلاس با سخنان و جمع‌بندی دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و قدردانی از دکتر مدرس هاشمی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان، به‌عنوان پیشنهاد دهنده تشکیل اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور به کار خود پایان داد.
بیست و سومین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک با حضور دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور و مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.