عمومی | دانشگاه صنعتی امیرکبیر

رونمائی از عنوان سال تأسیس دانشگاه؛ 1307

در جریان یازدهمین گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از عنوان سال تأسیس دانشگاه؛ 1307 هجری شمسی، رونمائی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ در سال 1307 ه.ش «هنرسرای عالی» با هدف ایجاد زمینه های لازم برای تحصیلات دوره های عالی مهندسی در ایران، با همکاری آلمانی ها در خیابان 30 تیر ( قوام السطنه) تأسیس گردید.

سال 1336 از ادغام «هنرسرای عالی» و «مدرسه عالی ساختمان» با همکاری سازمان «یونسکو»، «پلی تکنیک تهران» تأسیس و از سال 1337 پذیرش دانشجو، در «پلی تکنیک» آغاز شد.

پس از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی، این مرکز آموزش عالی، به «دانشگاه صنعتی امیرکبیر» تغییر نام پیدا کرد.

********************

رئیس دانشگاه خبرداد:
جزئیات بازنگری برنامه های آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در کتابی منتشر می شود

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه بازنگری برنامه های آموزشی این دانشگاه کار بسیار دشواری بودف گفت: جزئیات این بازنگری ها در کتابی منتشر و به وزارت علوم ارسال خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر احمد معتمدی در یازدهمین گردهمایی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اساتید محور اصلی فعالیت های دانشگاه بشمار می روند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه برنامه راهبردی دانشگاه در سال 86 تدوین شده بود، تاکید کرد: در ابتدای فعالیت تیم جدید در دانشگاه اقدام به تدوین دستورالعمل ها برای اجرای برنامه راهبردی کردیم.
معتمدی تاکید کرد: اگر در دانشگاه به دنبال تحول هستیم باید برنامه راهبردی و اجرایی داشته باشیم.
فضای دانشگاه را آرام کردیم
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: سعی کردیم فضای دانشگاه را مناسب و آرام کنیم چراکه وجود حاشیه نمی گذارد تا حرکت جدی صورت گیرد.
وی اظهار داشت: نگاه ما به آموزش عالی نباید صرفا نگاه سیاسی باشد و این نوع نگاه نوعی مشکل در آموزش عالی ما بشمار می رود.
جذب 86 عضو هیات علمی جدید در دانشگاه
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جذب 86 عضو هیات علمی جدید در این دانشگاه خبرداد و گفت: این افراد طی سه سال گذشته در این دانشگاه جذب شده اند که این میزان جذب در تاریخ دانشگاه نادر بوده است.
معتمدی اظهار داشت: بیشتر تمرکز ما بر اجرای فعالیت هایی است که در اثر گذاری دانشگاه موثر باشد بنابراین بیشتر بر مسائل کلیدی تمرکز داریم.
جزئیات بازنگری برنامه های آموزشی دانشگاه منتشر می شود
وی از بازنگری برنامه های آموزشی این دانشگاه خبرداد و گفت: جزئیات این بازنگری ها در کتابی منتشر می شود و به وزارت علوم ارسال خواهد شد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: بازنگری برنامه های آموزشی در این دانشگاه کار بسیار سختی بود که در حوزه مهندسی و علوم پایه صورت گرفت.
معتمدی ادامه داد: یک تحول را در بازنگری برنامه های درسی این دانشگاه صورت گرفته است.
رشد 3.5 برابری تعداد قراردادهای پژوهشی دانشگاه
وی با اشاره به اینکه برنامه های پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر براساس برنامه راهبردی پیگیری می شود، تاکید کرد: تعداد قراردادهای پژوهشی این دانشگاه 3.5 برابر شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: برج فناوری این دانشگاه راه اندازی شد و مدلی که در این برج مورد توجه قرار گرفت یک روند منحصر به فرد است.
معتمدی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان پایه اصلی اقتصاد مقاومتی بشمار می روند که برنامه داریم تعداد شرکت های دانش بنیان این دانشگاه را توسعه دهیم.
وی اضافه کرد: اکنون دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی حضور دارد که در سال 2017 جایگاه این دانشگاه ارتقا بیشتری خواهد یافت.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: جایگاه دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی کیو اس و تایمز 100 درصد رشد داشته است.
معتمدی افزود: بیشتر تفاهم نامه های این دانشگاه به قرارداد اجرایی منتهی شده است.
رشد کیفی خوابگاه های دانشگاه
وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر از نظر وضعیت خوابگاه های دانشجویی در شرایط مطلوبی قرار نداشت، تاکید کرد: طی چند سال گذشته وضعیت کیفی خوابگاه های این دانشگاه رشد یافته است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: طی سه سال گذشته حدود 15 درصد ظرفیت خوابگاهی این دانشگاه افزایش یافت و در حال ساخت یک ساختمان خوابگاهی جدید هستیم که با ساخت این ساختمان نیز ظرفیت دانشگاه 15 درصد افزایش خواهد یافت.
معتمدی تاکید کرد: این دانشگاه خوابگاه های رتبه 4 و 5 خود را ارتقا داده و برنامه داریم در سال جاری خوابگاه های رتبه 3 دانشگاه را نیز ارتقا دهیم.
وی اضافه کرد: 35 درصد دانشجویان این دانشگاه خوابگاهی هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: سلف جدید این دانشگاه تا پایان این ماه افتتاح می شود که با راه اندازی این سلف زمان انتظار دانشجویان برای دریافت غذا کوتاه خواهد شد.
ظرفیت پذیرش دانشجوی مجازی دانشگاه صفر شد
معتمدی اضافه کرد: ظرفیت پذیرش دانشجوی مجازی این دانشگاه از 2 هزار و 500 نفر به صفر رسیده است که این موضوع در درآمدهای اختصاصی دانشگاه تاثیر گذار بود.

وی گفت: اما با پذیرش هزار دانشجوی در پردیس های بین المللی این دانشگاه حدود 15 درصد درآمدهای آموزشی دانشگاه رشد یافته است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: بودجه لازم برای اختصاص زمین دانشکده هنر به این دانشگاه تامین شد و امیداوریم طبق توافق های صورت گرفته تا پایان امسال این فضای فیزیکی به دانشگاه افزوده خواهد شد.

******************

معاون آموزشی دانشگاه خبرداد:
جذب 86 عضو هیات علمی جدید در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: طی سه سال گذشته 86 عضو هیات علمی جدید در این دانشگاه جذب شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر عباس سروش در یازدهمین گردهمایی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در این دانشگاه گفت: طی سه سال گذشته پرونده 61 عضو هیات علمی این دانشگاه به استادی و 30 پرونده به دانشیاری ارتقا یافته است.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: این دانشگاه دارای 150 استاد تمام، 134 دانشیار، 243 استادیار و 20 مربی است.
دکتر سروش گفت: میانگین سنی اعضای هیات علمی این دانشگاه حدود ۵۱ سال است که باید با جذب اساتید جدید این میانگین را کاهش دهیم.
وی افزود: طی سه سال گذشته ۱۱ استاد، ۷ دانشیار، ۱۱ استادیار و ۱۰ مربی این دانشگاه بازنشسته شده اند.
معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: در مجموع طی سه سال گذشته ۳۹ نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه بازنشسته شدند.
سروش اظهار داشت: آیین نامه جدید حق التدریس و مشوق های آموزشی این دانشگاه تدوین شده است تا بر اساس آن ساز و کارهای دانشگاه با انسجام بیشتری انجام شود.
وی عنوان کرد: بر اساس این آیین نامه شاخص های مربوط به مشوق های آموزشی تدوین شده است که با تخصیص بودجه در هیات رئیسه این مشوق ها بر اساس فعالیت اساتید حق التدریس ارائه خواهد شد.
معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر اظهارداشت: بر اساس این آیین نامه ارائه دروس به اساتید حق التدریس با توزیع مناسب تری صورت خواهد گرفت.
سروش خاطرنشان کرد: بازنگری برنامه ها و ساختار آموزشی دانشگاه بر اساس آیین نامه ای از سه سال گذشته آغاز شده و بیشتر دانشکده های این دانشگاه ۹۰ درصد برنامه های درسی خود را تاکنون بازنگری کرده اند.
وی گفت: تا قبل از بهمن ماه جزئیات مربوط به بازنگری برنامه های درسی این دانشگاه ارائه خواهد شد.
معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه به صورت میانگین ۲۶ دانشجو به یک استاد است.
سروش خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته ۸۶ عضو هیات علمی جدید در این دانشگاه جذب شده اند.

****************
معاون بین الملل دانشگاه خبر داد:
افزایش دانشجویان بین الملل دانشگاه صنعتی امیرکبیر به 250 نفر

معاون بین الملل دانشگاه امیرکبیر گفت: درحال حاضر 200 دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که این برنامه داریم تعداد این دانشجویان را به 250 دانشجو افزایش دهیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر ابوالقاسم طوسی در گردهمایی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشگاه از کشورهای عراق، افغانستان، لبنان، سوریه، سوئیس، یمن، هندوستان، عمان، ایتالیا و فلسطین دانشجوی خارجی دارد.
وی افزود: درحال حاضر ۲۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که تا پایان امسال این میزان باید به ۲۵۰ دانشجو افزایش یابد.
معاون بین الملل دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: در این دانشگاه مرکز آموزش زبان راه اندازی شده است که مدرک این مرکز به عنوان مدارک جایگزین آزمون های ام اس آر تی و یا آیلتس از سوی دانشگاه شناخته می شود.
طوی خاطرنشان کرد: در این مرکز آموزش رایگان به دانشجویان دکتری ارائه می شود.
معاون بین الملل دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: فعالیت های بین المللی این دانشگاه رو به افزایش است و تاکنون چهار استاد این دانشگاه گرنت پژوهشی آغازین را از صندوق حمایت مالی DFG آلمان دریافت کرده اند.
طوسی افزود: همچنین اساتید این دانشگاه ۶ حمایت مالی از اتحادیه اروپا دریافت کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: این دانشگاه ۱۰ برنامه مشترک با دانشگاه های اروپایی دارد که این برنامه ها در حال پیگیری و اجرا هستند.
طوسی تصریح کرد: تعداد دانشجویان بین المللی این دانشگاه باید به چهار برابر افزایش یابد.

******************
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه خبرداد:
بودجه ریزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر براساس عملکرد دانشکده ها

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه گفت: درحال برنامه ریزی هستیم تا بودجه ریزی این دانشگاه براساس عملکرد دانشکده ها صورت گیرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر فرهاد رحمتی در یازدهمین گردهمایی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برنامه داریم بودجه ریزی را براساس عملکرد دانشکده های دانشگاه انجام دهیم.
وی افزود: بازنگری ساختار و تشکیلات دانشگاه درحال انجام است.
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: باتوجه به اینکه 540 عضو هیات علمی در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند باید 540 کارمند داشته باشیم که اکنون تعداد کارمندان این دانشگاه 700 نفر است.
رحمتی عنوان کرد: همچنین در این دانشگاه 170 نفر در غالب نیروهای شرکتی فعالیت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر حدود 300 نفر کارمند مازاد بیشتر از شاخص ها در این دانشگاه فعالیت می کنند.
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: موضوع توسعه فضای کالبدی این دانشگاه در دست پیگیری است و امیداوریم که به زودی بتوانیم فضای دانشکده هنر را به این دانشگاه اضافه کنیم.

********************
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تاکید کرد:
اختصاص 4 درصد بودجه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به گرنت پژوهشی اساتید و دانشجویان

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: میزان گرنت پژوهشی اساتید و دانشجویان این دانشگاه به 5 میلیارد تومان رسیده است که این بودجه معادل 4 درصد کل بودجه دانشگاه است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر مسعود برومند در یازدهمین گردهمایی اعضای هایت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: طی سال های گذشته 35 برنامه پژوهشی موفق، 5 برنامه در میانه راه داشته ایم.
وی افزود: براساس رتبه بندی های بین المللی اکنون این دانشگاه در رده های اول دانشگاه های تخصصی کشور قرار دارد.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: تعداد مقالات آی اس آی این دانشگاه 13 درصد رشد داشته است.
دکتر برومند خاطرنشان کرد: متوسط مبلغ قراردادهای سالانه به ازای هر استاد 37.5 میلیون تومان در سال 94 بود که این رقم در سال 95 به 48.5 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی بیان داشت: مبلغ کل قراردادهای صنعتی این دانشگاه 199.4 میلیارد تومان در سال 94 بود که این رغم در سال 95 به 263 میلیارد تومان رسیده است.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: میزان کل درآمدهای پژوهشی این دانشگاه از 12.3 میلیارد تومان به 15.6 میلیارد تومان افزایش یافته است.
برومند گفت: مقالات نمایه شده دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقایسه با دیگر دانشگاه های صنعتی کشور درحال رشد است.
وی افزود: درحال حاضر آورده مالی شرکت های دانش بنیان این دانشگاه حدود 33.3 میلیارد تومان است.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: در صورتی که بودجه لازم کسب شود دومین برج فناوری این دانشگاه راه اندازی خواهد شد.
برومند گفت: میزان گرنت پژوهشی اساتید و دانشجویان این دانشگاه به 5 میلیارد تومان رسیده است که این بودجه معادل 4 درصد کل بودجه دانشگاه است.