عمومی | دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

تشریح عملکرد و معرفی پتانسیلهای دانشکده ادبیات و علوم انسانی در گفتگو با دکترناصر علیزاده خیاط" رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی

مصاحبه با "دکتر ناصر علیزاده خیاط " رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی
تشریح عملکرد و معرفی پتانسیلهای دانشکده ادبیات و علوم انسانی در گفتگو با رئیس این دانشکده


دانشکده ادبیات و علوم انسانی فعالیت رسمی خود را از سال تحصیلی ۶۹-۱۳۶۸ با پذیرش ۳۶ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی دبیری زبان و ادبیات فارسی آغازکرده است و در حال حاضر با سه گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی،  زبان و ادبیات انگلیسی و زبان و ادبیات عربی در ۱۱گرایش با حدود ۷۰۰ نفر دانشجو در دوره های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری در فضای حدود ۱۰۰۰ متر مربع، مرکب از یازده کلاس درسی و ۱۵ اتاق برای استادان و دو مرکز آزمایشگاهی برای برگزاری دروس گفت و شنود رشته های زبان عربی و زبان انگلیس ، مرکز رایانه و کتابخانه و سالن اجتماعات به فعالیت خود ادامه می دهد. ریاست این دانشکده بر عهده آقای دکتر ناصر علیزاده است. دکتر ناصرعلیزاده، استاد تمام گروه زبان و ادبیات فارسی میباشد.
دکتر علیزاده در مصاحبه با روابط عمومی، در خصوص گرایشهای رشته ها به تفکیک گروههای آموزشی گفت: در حال حاضر در گروه زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی یک گرایش (زبان و ادبیات فارسی)، در مقطع کارشناسی ارشد ۲ گرایش (زبان و ادبیات فارسی و ادبیات معاصر) و در مقطع دکتری ۳ گرایش (زبان و ادبیات فارسی، ادبیات غنایی و ادبیات عرفانی) دایر است. در گروه زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی یک گرایش (زبان و ادبیات عربی)، در مقطع کارشناسی ارشد ۲ رشته و گرایش ( زبان و ادبیات عربی و مترجمی عربی) و در مقطع دکتری یک گرایش (زبان و ادبیات عربی) وجود دارد. در گروه زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ۲ رشته و گرایش (زبان و ادبیات انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی) و در مقطع کارشناسی ارشد ۳ رشته گرایش ( زبان و ادبیات انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی و مترجمی انگلیسی) دایر است.




دکتر  علیزاده : استادان صاحب نام و برجسته ای در هر سه گروه آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشغول فعالیت هستند
وی ادامه داد: دانشکده ادبیات و علوم انسانی به لحاظ قدمت جزو نخستین دانشکده های دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است که هم اکنون ۳۰ نفر عضو هیات علمی تمام وقت با مرتبه های علمی استادی، دانشیاری، استادیاری و مربی در آن مشغول فعالیت هستند. اخیرا دو نفر از همکاران دانشکده به افتخار بازنشستگی نائل گشته اند. استادان صاحب نام و برجسته ای در هر سه گروه آموزشی دانشکده مشغول فعالیت هستند که به برکت وجود این استادان ما شاهد انتخاب رشته های این دانشکده در مقاطع تحصیلات تکمیلی از سوی دانشجویانِ سراسر کشور هستیم.
رئیس دانشکده ادبیات وعلوم انسانی درباره تجهیزات مختلف آموزشی اظهار کرد: دانشکده ادبیات مجهز به کتابخانه بسیار غنی در حوزه های تخصصی مربوط به رشته های دانشکده و  دو مرکز آزمایشگاهی آموزش زبان، یک سایت اینترنتی مجهز و یک سالن سمینار (سالن صائب) است. مرکز کامپیوتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی فعالیت خود را رسما از سال ۱۳۸۴ آغاز کرد. در سال ۱۳۸۳ با طراحی شبکه در سایتی با ده کامپیوتر و سرور جهت مدیریت سیستم ها دانشکده مجهز به سایت اینترنتی شد که با استقبال بسیار چشمگیر دانشجویان واقع شد، با گذشت زمان و افزایش تعداد دانشجویان، در سال ۱۳۸۶ فضای سایت افزایش پیدا کرد بطوریکه با خرید بیش از ۱۵ دستگاه جدید دیگر توانستیم مرکز کامپیوتر دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی را ازدانشجویان کارشناسی جدا نماییم استادان هم می توانند مباحث درسی خود را از طریق نرم افزارهای ویژه مدیریتی به دانشجویان انتقال نمایند و با وجود پروژکتور، این مرکز به راحتی می تواند به عنوان لابراتوار نیز مورد استفاده عملی و کاربردی دانشجویان عزیز قرار گیرد.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی در تشریح سمینارها و کنفرانسها ی برگزار شده در دانشکده گفت: کنفرانس­های علمی ارزشمندی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شده است که از مهم ترین آنها که در سال ۱۳۹۷ برگزار شد می توان به دو کنفرانس ذیل اشاره کرد:
دومین کنفرانس ملی مطالعات زبان انگلیسی
دومین کنفرانس ملی مطالعات زبان انگلیسی که در تاریخ ۱۰-۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار گردید، اساتید مدعو ایرانی و خارجی(پروفسور هنری ویدسون بنیانگذار رشته آموزش زبان انگلیسی، استاد دانشگاه وین و استاد بازنشسته دانشگاه لندن) از دانشگاه های خارج از کشور بصورت سخنرانی و کارگاه آموزشی و پانل تخصصی شرکت داشتند.



نخستین همایش ملی پژوهش­های شعر معاصر عربی
نخستین همایش ملی پژوهش­های شعر معاصر عربی، در ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۹۷ در دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان با حضور باشکوه اندیشمندان، پژوهشگران، استادان و دانشجویان از دانشگاه­های مختلف کشور با موفقیت کامل برگزار شد. در مجموع، ۱۳۴ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که پس از انجام مراحل داوری ۸۳ مقاله حائز امتیاز چاپ در مجموعه مقالات همایش شد. در میان مقالات پذیرفته شده، ۶۴ مقاله به زبان فارسی و ۱۹ مقاله به زبان عربی تالیف شده است. پژوهشگران ۲۹ دانشگاه در ارسال مقاله به این همایش شرکت کردند. هم چنین در این همایش شرکت کنندگانی از دانشگاه های کشور عراق داشتیم که یکی از آنان که استاد دانشگاه کوفه بود در یکی از محورهای این همایش سخنرانی کرد.







به مناسبت هفته پژوهش ، کارگاه آموزشی تحت عنوان How to Write Good English " ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده ادبیات و علوم انسانیدر سال ۱۳۹۷  به صورت ویدئو کنفراس با تدریس استاد سرشناس نروژی برگزار گردید.
دکتر علیزاده خیاط رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی در پایان به فعالیتهای مختلف علمی مشارکتی استادان اشاره نمود و افزود: دکتر سعیداله قره بگلو استاد بازنشسته گروه زبان و ادبیات فارسی که استاد مسلم در متون ادبی بویژه خاقانی شناسی است و آثاری در قالب مقالات تحقیقی و کتاب های تالیفی و هم چنین نقد در حوزه خاقانی شناسی از ایشان به چاپ رسیده است و از استادان و چهره های ماندگار این دانشکده محسوب میشود. از مهم ترین فعالیت های دانشکده ادبیات و علوم انسانی، همکاری فعال استادان این دانشکده در امور آموزشی و پژوهشی بنیاد پژوهشی شهریار می باشد. این بنیاد شعبه فرهنگستان زبان و ادب فارسی تهران است که به صورت جدی در حوزه ادبیات فارسی در تبریز مشغول فعالیت است. همکاران ما در طول هفته خارج از فعالیت آموزشی و پژوهشی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به تدریس دروس مهم تخصصی در این موسسه می پردازند. در ضمن  سخنرانی ها  و سمینارهای تخصصی به صورت دوره ای از سوی همکاران این دانشکده در بنیاد مذکور با مشارکت نخبگان و اندیشمندان سرشناس حوزه زبان و ادبیات برگزار می شود.



















زنده یاد دکتر رشید عیوضی استاد تمام گروه زبان و ادبیات فارسی در حوزه حافظ شناسی، دستور و متون قدیم بود. چندین کتاب ایشان در حوزه تصحیح دیوان حافظ و نسخه شناسی حافظ از علمی ترین و ماندگارترین آثار تحقیقی و ادبی محسوب می شود..... یادشان گرامی باد

Your browser does not support the video tag.