عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

دیدار اعضای شورای اسلامی شهر پردیس با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دکتر حسن شهرکی پور رئیس واحد ضمن خوشامدگویی گفت: سالمندی و پیامدهای مرتبط با آن از مسائل عمده جمعیتی در کشورهای جهان است. امروزه کشور ایران با توجه به ساختار جمعیتی جوان از مرحله انتقال ساختار سنی جمعیت جوانی به سالمندی را تجربه می کند. در حال حاضر سالمند شدن جمعیت کشور یکی از تهدیدهای عمده نظام بیمه کشور در سال های نه چندان دور است. هرچند در حال حاضر، سهم اندکی از جمعیت کشور را به خود اختصاص می دهد. اما افزایش سریع رشد جمعیت سالمند در مقایسه با رشد جمعیت کل کشور و پیش بینی افزایش تعداد و سهم سالمندان در آینده نزدیک، لزوم برنامه ریزی آینده نگر برای کنترل مسائل مربوط به این گروه از جمعیت را ایجاب می کند.

وی افزود: هرچند، سالمندی بیماری قلمداد نمی شود اما حجم بیماری ها در آن بسیار بالا است. فراوانی فزاینده بیماری هایی نظیر فشار خون، بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان، بیماری های تنفسی، کاهش قدرت بینایی و شنوایی، ضعف های استخوانی- عضلانی و از همه مهم تر تغییرات روان شناختی از جمله پیامدهای زیانبار آن به شمار می روند.

شهرکی پور خاطر نشان کرد: بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اینکه مراقبت های بهداشتی و درمانی سالمندان به عنوان جزئی از نظام مراقبت های بهداشتی کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، رشد نسبت امید به زندگی سالمندان علامتی است که هوشیاری یک نظام بهداشتی بر توجه به آن می تواند نحوه ارائه خدمات برای گروه سالمندان جامعه و نیز چگونگی ارائه خدمات به افراد غیرسالمند جهت پیشگیری از ناتوانایی های دوران سالمندی را مشخص کند. گروه سنی سالمندان هزینه های بیشتری نسبت به گروه غیرسالمند دارد. آنچه به عنوان روند افزایش جمعیت سالمند در جهان و ایران مطرح می شود به تنهایی مهم نیست بلکه، پیامدها و تلویحات این افزایش بر ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی است که بررسی دقیق و تمهیدات لازم را ایجاب می کند.

رئیس واحد رودهن تصریح کرد: سلامت روان موضوعی پیچیده و چندوجهی است که باید جزء اولویت های اصلی نظام سلامت در هر جامعه ای قرار گیرد. بر اساس نتایج مطالعه ملی، بار بیماری ها، اختلال های روان پزشکی بعد از حوادث عمدی و غیرعمدی، دومین رتبه را در بین بیماری ها و مشکلات سلامت به خود اختصاص داده اند.

شهرکی پور در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با توجه به توان نرم افزاری و سخت افزاری در ارائه خدمات مرتبط با نیازهای نظام سلامت سالمندی به ویژه در زمینه مراقبت و ارائه خدمات روان شناختی و مشاوره ای در حوزه های علمی روان شناسی، مشاوره، علوم اجتماعی و جامعه شناسی به سالمندان و خانواده آنان می تواند گام های موثری بردارد. از این رو، موضوعات اجتماعی و روان شناختی مرتبط با این پدیده اعلام می گردد. شایان ذکر است که محققان، دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی می توانند با الهام از این محورها عنوان های مناسب برای اجرای پایان نامه ها و رساله های خود را برگزینند. در پایان توصیه می شود با توجه به ماهیت روش شناسی های مختلف پژوهشی و بازده مرتبط با آن ها به ویژه از منظر نظریه پردازی و تدوین و ارائه نظریه های برخاسته از داده های به دست آمده از جامعه ایرانی عمدتاً بر روش های کیفی یا حداقل روش های ترکیبی تاکید شود.

درپایان این دیدار  مهندس لاله سرپرست شورای اسلامی شهرپردیس ،ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در راستای  ایجاد شهرک سلامت در شرق استان تهران گفت: شورای شهر پردیس آماده هرگونه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می باشد.