سومین پیش نشست همایش بینالمللی حضرت ابوطالب(ع) برگزار شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص)، سومین پیش نشست همایش بینالمللی حضرت ابوطالب(ع) با عنوان "ابوطالب؛ مومن قریش" دوشنبه سوم تیرماه با حضور اساتید و کارشناسان در ساختمان انجمن های علمی حوزه در شهر مقدس قم برگزار شد.
در ابتدای این نشست مسئول دبیرخانه همایش بینالمللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) گفت: تصمیم به برگزاری همایش در نیمه دوم سال گذشته با پیشنهاد یکی از فضلای حوزه علمیه قم به مجمع جهانی اهل بیت(ع) آغاز شد. وی موسسه ای با عنوان موسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب تاسیس کرده و خدمات قابل توجهی درباره آن بزرگوار انجام د
حجت الاسلام «عباس جعفری فراهانی» در تشریح اقدامات صورت گرفته برای برگزاری همایش اظهار داشت: تشکیل شورای علمی مرکب از نمایندگان مراکز و موسسات همکار و مشارکت کننده؛ پیشنهاد و تصویب فراخوان مقاله و انتشار پوستر آن به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و توزیع و اطلاع رسانی در سطح موسسات فرهنگی و پژوهشی و علمی داخل و خارج کشور از طریق نصب در تابلو و درج در سایت ها و فضای مجازی و ارسال از طریق ایمیل؛ تشکیل کمسیون های چهارگانه تاریخ و سیره، کلام و عقائد، شعر و ادب، مصنفین و مصنفات و تعیین روسای آنها؛ دریافت چکیده مقالات که تا امروز حدود ۲۷۰ عنوان چکیده و اصل به دبیرخانه همایش واصل شده است؛ دیدار با مراجع معظم تقلید و دیگر علما و شخصیت های حوزوی، برگزاری پیش نشست های علمی که این نشست سومین آنها می باشد و قبلا دو نشست در جامعه الزهرا(س) برگزار شده است.
وی درباره برگزاری سومین پیش نشست همایش بینالمللی حضرت ابوطالب(ع) اظهار داشت: این نشست با پیشنهاد دبیرخانه همایش و همکاری گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و انجمن تاریخ پژوهان حوزه با حضور اساتید و صاحب نظران برگزار می شود و قصد داریم پیش نشست های دیگری با همکاری سایر موسسات و مراکز علمی برگزار کنیم.
جعفری فراهانی ادامه داد: با حول و قوه الهی، در نظر داریم با فراهم شدن امکانات و شرایط، این همایش در اسفندماه امسال در ایام ماه رجب ۱۴۴۱ در شهر مقدس قم برگزار شود.
* تکریم حضرت ابوطالب (ع) تکریم حضرت علی (ع) است
مدیر
گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
در این نشست با اشاره به نقش حضرت ابوطالب (ع) در تاریخ اسلام، گفت: تکریم حضرت ابوطالب (ع)، تکریم حضرت علی(ع) است.
حجتالاسلاموالمسلمین « رمضان محمدی » اظهار داشت: تکریم حضرت ابوطالب (ع) تکر یم حضرت علی (ع) است و باید با این نگاه به این همایش بنگریم و در غنای آن تمامی تلاش خودمان را انجام دهیم.
وی به سیر زندگی حضرت ابوطالب (ع) اشاره کرد و گفت: زندگی ایشان در سه دوره طبقهبندی میشود و روایتهایی برای هر دوره وجود دارد.
حجتالاسلاموالمسلمین محمدی ابراز داشت: مرحله اول مربوط به گزارشها و روایت هایی است که از زندگی ایشان قبل از به دنیا آمدن حضرت محمد (ص) وجود دارد. در مرحله دوم زندگی ایشان گزارشهایی است که تا زمان بعثت پیامبر(ص) است و مرحله سوم گزارشهایی است که بعد از بعثت تا رحلت ابوطالب (ع) را شامل میشود.
مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: بعد از تولد حضرت محمد (ص) چندین روایت داریم که تمامی آنها نشان میدهند که ایشان با حضرت محمد (ص) همراهی داشته و مدافع ایشان بودند و بارها سفارشهایی را برای فرزندانش برای همراهی با حضرت محمد (ص) کرده است.
وی ادامه داد: حضرت ابوطالب (ع) حضرت محمد (ص) را بسیار دوست داشت و هیچگاه ایشان را از خودش دور نمیکرد. در سفرتجاری حضرت ابوطالب (ع) به شام روایتهای مختلفی است که این سفر چند بار انجام شده است. اما به لحاظ علاقهای که به پیامبر اکرم(ص) داشتند ایشان را با خود به این سفر بردند. البته سفر دوم که با بحیرای راهب ملاقات شده باشد، تردید جدی می باشد.
وی ادامه داد: حضرت ابوطالب(ع) در همان آغاز اسلام حمایت گسترده و قاطعی از حضرت محمد (ص) کردند و ایشان را همراهی کردند. همچنین فرزندان ابوطالب (ع) در مسیر اسلام رشادتهای فراوانی کردند و همواره به حضرت محمد (ص) وفادار بودند.
* بسیاری از علمای اهل سنت بر ایمان حضرت ابوطالب(ع) تاکید دارند
در ادامه نشست سومین پیش نشست همایش بینالمللی حضرت ابوطالب(ع)، رئیس شورای علمی همایش حضرت ابوطالب (ع) گفت: بسیاری از علمای اهل سنت بر ایمان و دینداری حضرت ابوطالب (ع) تاکید دارند.
آیت الله «محمدهادی یوسفی غروی» اظهار داشت: مجموعاً روایتهایی که وجود دارد نشان میدهد که حضرت ابوطالب (ع) علاقهی فراوانی به حضرت محمد (ص) داشتند و این موضوع را بارها نشان دادهاند.
وی با بیان اینکه در برخی موارد اختلافهایی وجود دارد، گفت: بهعنوانمثال در مدتزمانی که پیامبر اکرم(ص) در شعب ابیطالب در محاصره بودند دو روایت وجود دارد یک عده معتقدند این محاصره دو سال و یک عده معتقد بودند ۳ سال طول کشید اما در این مدت ۸ ماه سال در محاصره بودند و در ۴ ماه حرام در محاصره نبودند و این را نباید فراموش کرد.
یوسفی غروری تصریح کرد: عمده موضوعی که باعث شده عدهای اندکی از اهل سنت بر ایمان نداشتن ابوطالب تاکید کنند ورود برخی روایتها و احادیث جعلی در منابع اهل سنت است.
وی ادامه داد: با اینحال بسیاری از علمای اهل سنت بر ایمان حضرت ابوطالب (ع) تاکید دارند که باید بهصورت مناسب و دقیق در همایش به آن اشاره شود.
رئیس شورای علمی همایش حضرت ابوطالب (ع) تصریح کرد: باید پیش از این چنین همایشهایی برگزار میشد اما در دوره کنونی نیز باید بهخوبی زوایای زندگی پربار حضرت برای مردم و مسلمانان بیان شود.
* تاثیر دشمنی امویان و عباسیان با خاندان هاشمی در گسترش اخبار جعلی ضد حضرت ابوطالب(ع)
رئیس پژوهشگاه تاریخ و سیره نیز در این نشست گفت: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان با خاندان هاشمی عامل اصلی تخریب شخصیت حضرت ابوطالب (ع) است.
حجتالاسلاموالمسلمین «حمیدرضا مطهری» اظهار داشت: برگزاری این همایش ضروری است چراکه تاکنون هیچ همایشی برای ایشان برگزار نشده است.
وی ادامه داد: مقالات زیادی در کمیسیون تاریخ و سیره دریافت شده که نشاندهنده جایگاه ایشان در تاریخ اسلام و علاقهای محققان به ایشان است.
مطهری با بیان اینکه روایتهای فراوانی در خصوص حضرت ابوطالب (ع) وجود دارد، ابراز داشت: علامه امینی از حضرت علی (ع) روایت میکند که ایشان ابوطالب (ع) را آخرین وصی پیش از پیامبر میدانند البته در توضیح این وصی بودن میفرمایند که ابوطالب را عامل انتقال وصایا به حضرت محمد (ص) میداند.
وی ادامه داد: روایت دیگری از حضرت امیر (ع) وجود دارد که میفرماید که پدرم هرگز بت را نپرستیدند و به سوی کعبه نماز میخواندند و در دین حضرت ابراهیم(ع) بودند که نشاندهندهی موحد بودن و عدم بتپرستی ایشان پیش از اسلام است.
رئیس پژوهشگاه تاریخ و سیره تصریح کرد: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان در جهان اسلام با خاندان هاشمی در گسترش اخبار جعلی علیه حضرت ابوطالب(ع) تاثیر زیادی داشته است.
وی ادامه داد: جعل اخبار با دو هدف فضیلت زدایی از علویان و فضیلت سازی برای افراد دیگری مانند امویان بود.
* برگزاری همایش حضرت ابوطالب(ع) به حل اختلافها در خصوص زندگی حضرت ابوطالب(ع) کمک میکند
در ادامه این نشست معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: برگزاری همایش حضرت ابوطالب(ع) به حل اختلافها و تضادها در خصوص زندگی حضرت ابوطالب(ع) کمک میکند.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر «علیرضا ایمانی مقدم» به نظرات اهل سنت در خصوص حضرت ابوطالب (ع) اشاره کرد و در ادامه اظهار داشت: بیشتر علمای اهل سنت بر روی ایمان ایشان تاکید دارند اما برخی از اهل سنت با اتکا به یک روایت ایشان را فاقد ایمان میدانند.
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) دیدار برگزارکنندگان این همایش با مراجع عظام تقلید را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: در دیدار با آیتالله العظمی نوری همدانی ایشان بیان داشتند، آیا در خصوص برگزاری همایش نظر رهبر معظم انقلاب را جویا شدهاید که در پاسخ ایشان عرض شد که قبل از تصمیمگیری در خصوص برگزاری همایش، این موضوع به رهبر انقلاب انتقال داده شد و ایشان نظر موافق خودشان را اعلام کردند.
وی خاطرنشان کرد: اساتید خارجی نیز با همایش کار میکنند که بهعنوان نمونه یک استادی از لبنان چندین منبع و کتاب در خصوص حضرت ابوطالب(ع) معرفی کردند.
* قصیدههای حضرت ابوطالب (ع) به لحاظ ادبی و محتوایی از غنای بسیار بالایی برخوردار است
در ادامه، حجتالاسلام مروجی طبسی پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: این همایش در چند دههای اخیر بیسابقه بوده و اتفاق بسیار مبارکی است که در انقلاب اسلامی ایران میافتد.
وی به اشعار حضرت ابوطالب (ع) اشاره کرد و ادامه داد: اشعار ایشان را میتوان در حد پایاننامهها کار کرد و قصیدههای ایشان نیز به لحاظ ادبی و محتوایی از غنای بسیار بالایی برخوردار است بهطوریکه متن پژوهشهای علمی هم میتواند از این قصیدهها باشد.
حجتالاسلاموالمسلمین مروجی با مردود دانستن برخی تردید افکنی ها که از سوی بخش کوچکی از اهل سنت در خصوص حضرت ابوطالب(ع) در طول تاریخ ایجاد شده، گفت: بیش از ۳۰ نفر از دانشمندان اهل سنت از ۴ مذهب به ایمان حضرت ابوطالب (ع) تاکید دارند که باید روی این مهم تاکید بیشتری صورت بگیرد.
شایان ذکر است "همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) ؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" به همت "مجمع جهانی اهل بیت(ع)" و با همکاری " پژوهشگاه حوزه و دانشگاه "، "آستان مقدس حسینی"، "موسسه تحقیقات و نشر حضرت ابوطالب(ع)"، "مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی"، "پژوهشگاه علوم و فرهنگ دفتر تبلیغات اسلامی"، "جامعه المصطفی(ص) العالمیه"، "مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه"، "دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)"، "موسسه فرهنگی میراث نبوت"، "جامعه الزهراء(س)"، "پژوهشکده الذریه النبویه"، "موسسه فرهنگی مذهبی قاسم بن الحسن(ع)"، "موسسه فرهنگی هنری ابناء الرسول(ص)" و تعدادی از نهادهای دینی و فرهنگی دیگر برگزار خواهد شد.