عمومی | دانشگاه مفید

کتاب «مطالعات امنیت معاصر» تالیف (الن کالینز) با ترجمه: دکتر علیرضا ثمودی پیله‌رود عضو هیات علمی دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه مفید منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه مفید، کتاب «مطالعات امنیت معاصر» تالیف (الن کالینز)  با ترجمه:  دکتر علیرضا ثمودی پیله‌رود عضو هیات علمی دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه مفید منتشر شد.



کتاب «مطالعات امنیت معاصر» در سه بخش و نوزده فصل تنظیم شده است. در بخش اول با عنوان رهیافت­ های نظری به موضوع امنیت که شامل هشت فصل می ­شود، نگاه رهیافت ­های نظری به موضوع امنیت مورد توجه قرار گرفته است. واقع ­گرایی، لیبرالیسم، ماتریالیسم تاریخی، مطالعات صلح، مطالعات امنیتی انتقادی، سازه انگاری اجتماعی، امنیت انسانی و امنیتی سازی فصل­ های مختلف این بخش را تشکیل می­ دهند.

در بخش دوم با عنوان «تعمیق و بسط امنیت» چهار فصل در نظر گرفته شده است: امنیت نظامی، امنیت رژیم، امنیت جامعه ­محور، امنیت زیست­ محیطی.
عنوان بخش سوم و پایانی این کتاب «امنیت سنتی و غیرسنتی» است. دیپلماسی اجبار، سلاح­های کشتار جمعی، تروریسم، مداخله بشردوستانه، تجارت دفاعی، پس از بازگشت به نظریه: گذشته، حال و آینده مطالعات امنیتی فصل­ های مختلف این بخش هستند.

در مقدمه این فصل آمده است: «به مطالعات امنیتی یکی از رشته ­ های فرعی روابط بین ­ الملل خوش آمدید. می ­ توان گفت این مطالعات امنیتی است که محور و کانون اصلی روابط بین ­ الملل محسوب می ­ شود. کشتارهای صورت گرفته در جنگ جهانی اول و تمایل بسیاری از صاحب­ نظران، کارشناسان و مقام های دولتی برای اجتناب از بروز مجدد چنین حوادث وحشتناکی، موجب تولد رشته روابط بین­ الملل در اِبِریست­ویس انگلستان در سال ۱۹۱۹ شد. وجود این نوع نگرانی­ ها همراه با ریشه­ های بروز جنگ و نحوه­ عملکرد این رشته موجب شد روابط بین­ الملل خود را متمایز از سایر رشته­ هایی همچون تاریخ، اقتصاد، جغرافیا و حقوق بین ­الملل معرفی و عرضه کند. در واقع، امنیت موضوعی مرتبط با سیاست والا است و در­ بحث­ های مرتبط با تمایل و اولویت­ های دولت­ ها، موضوعی محوری و اساسی به شمار می­ آید. می­ توان گفت که هیچ مفهوم دیگری در روابط بین ­الملل همانند رشته مطالعات امنیتی از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار نیست».

الن کالینز در فصل نخست، به ارائه تعریف‌‌ های موجود در خصوص امنیت پرداخته است. به عنوان نمونه، لیپمن امنیت را این‌‌گونه تعریف می‌‌کند: «زمانی می‌‌توان گفت یک ملت از امنیت برخوردار است که در صورت اجتناب از شرکت در جنگ، ارزش‌‌های والای آن در معرض خطر قرار نگیرد و چنانچه ناچار به حضور در جنگ شود، بتواند با پیروزی در آن همچنان این ارزش‌‌ها را حفظ کند».

کتابی که در دست دارید به تاریخچه و مفاهیم مطالعات و دیدگاه‌های امنیتی پرداخته است. مطالعات صلح به‌عنوان یک رشته مطالعاتی در خصوص علل و عوامل وقوع جنگ و ستیزه‌‌ها به‌‌ دنبال دستیابی به راه‌‌ حل‌‌ هایی است که بتواند صلح را برقرار، حفظ و استحکام بخشد، رشته‌‌ای که پس از جنگ جهانی دوم و بیشتر به خاطر بروز برخی ناکامی‌ های جنبش‌‌ های بین‌‌ المللی و اجتماعی در جلوگیری از بروز دو جنگ جهانی به سرعت توسعه و تحول یافت.

ناشر: پژوهشکده مطالعات راهبردی