عمومی | دانشگاه مراغه

رتبه پژوهشی دانشگاه مراغه نشانگر رشد کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی اعضای هیات علمی

پژوهش دانش تولید می‌کند و کاربرد دانش در عمل، سبب توسعه می‌شود. مسئولیت توسعه تحقیقات و تولید دانش بر عهده دانشگاه‌ها می‌باشد و توسعه پژوهش در دانشگاه‌ها به خودی خود باعث ارتقاء سطح علمی دانشگاه‌ها می‌گردد. دانشگاه مراغه با ۱۳۵ هیئت علمی و حدود ۳۵۰۰ دانشجو همواره در مسیر علم و پژوهش گام‌های موثری برداشته است که کسب رتبه ۱۷ پژوهشی در بین دانشگاه های کشور  گواه این مدعاست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه، با هدف آشنایی کلی با پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه مراغه، با چند عضو هیئت علمی دانشگاه براساس شاخص اچ ایندکس از هر دانشکده که با در نظر گرفتن تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن آن مقالات توسط دیگران محاسبه می‌شود، گفتگویی  صورت پذیرفت.

طراحی کاتالیست‌هایی برای حذف یا کاهش گازهای گلخانه‌ای


دکتر مهدی اسرافیلی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه مراغه از سال ۱۳۸۹ در دانشگاه مراغه فعالیت کرده است که حاصل این فعالیت‌ها تاکنون منجر به چاپ بیش از ۳۰۰ مقاله ISI در معتبرترین مجلات پژوهشی دنیا، حدود ۵۰ مقاله در کنفرانس‌ها و چاپ دو کتاب می‌باشد. افتخارات وی شامل: فارغ‌التحصیل رتبه اول در دوره ارشد و دکتری، عضو بنیاد ملی نخبگان در سال ۸۷ و دریافت جایزه از ریاست جمهوری، پژوهشگر برتر  دانشکده در سال ۹۱ پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۹۲، پژوهشگر برتر استان در سال ۹۳ پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۹۶ می‌باشد.  وی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه مراغه در ارتباط با فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود بیان کرد: کارهایی که ما به کمک دانشجویان خود در آزمایشگاه شیمی محاسباتی انجام می‌دهیم در واقع برمی‌گردد به مطالعه اثر گلخانه‌ای و طراحی کاتالیست‌هایی که منجر به حذف یا کاهش گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین می‌شود.
دکتر اسرافیلی ادامه داد: حدود ۲ سال است که تحقیقات در این زمینه را شروع کرده‌ایم و بیش از صد مقاله در این مورد چاپ کردیم؛ در واقع کار ما اینست که کاتالیزورهایی را طراحی کنیم و گاز‌های CO۲ و N۲O را که به عنوان گازهای گلخانه‌ای مطرح هستند و  باعث گرم شدن جو زمین می‌شوند، با کمک واکنش‌های ساده تبدیل به یکسری گازهایی بکنیم که خطرات کمتری داشته باشند به عنوان مثال در کار اخیری که من به کمک یکی از دانشجویان انجام دادم به کمک یک بستر گرافنی با اتم کبالت و نیتروژن گاز CO۲ ، به عنوان یکی از مهمترین گازهای گلخانه‌ را به اسید فرمیک تبدیل کردیم که در واقع براساس اون برآوردهایی که شده چون از یک بستر ارزان قیمت استفاده کردیم، از این تکنیک می توان برای طراحی کاتالیست‌هایی که گازهای سمی را به گازهای مفید نظیر اسید فرمیک تبدیل کند، در خودروها استفاده کرد. یا در کار جدید ما بسترهای گرافنی به عنوان جاذب برای گاز N۲O به عنوان یکی از گازهای دیگر گلخانه‌ای در جو زمین  و این گاز را تبدیل به گاز بی اثر نیتروژن کردیم که در واقع با اینکار توانستیم کمک بکنیم که مقدار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین کم بشود و در واقع کمکی به جلوگیری از گرم شدن کره زمین بشود.
وی در پایان ضمن اشاره به اثرات مخرب گرم شدن کره‌ی زمین خاطر نشان کرد: سوخت‌های فسیلی مصرفش روز به روز بیشتر می‌شود و منجر به انباشته شدن گازهایی نظیر CO۲ و اکسیدهای نیتروژن می‌شود، هدف اصلی ما از تحقیقات انجام شده کاهش اثرات مخرب گازهای گلخانه‌ای می باشد.


جداسازی در صنعت با استفاده از آهنربای نانو


دکتر صادق رستم‌نیا عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه مراغه دارای ۲۲ مقاله برتر و دو مقاله پراستناد ISI از ۱۴۰ مقاله است از افتخارات وی شامل: پژوهشگر برتر کشور در جایزه ابوریحان منتخب فرهنگستان علوم در سال ۹۶، ایندکس شدن یکی از مقالات در نیچر ایندکس و شمارش نام دانشگاه مراغه در رنکینگ جهانی، جز ۱۰۰ متخصص برتر نانو در سطح کشور از سال ۹۳، پژوهشگر برتر استان، پژوهشگر برتر دانشکده، پژوهشگر برتر دانشگاه تربیت مدرس در دوره کارشناسی ارشد و دکتری است. وی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه مراغه در ارتباط با یکی از طرح‌هایی که مورد توجه وزارت علوم و ستاد نانو قرار گرفت، گفت:  یکی از طرح‌های ما که مورد توجه وزارت علوم و ستاد نانو قرار گرفت، مربوط به گرافن و نانو مغناطیس‌ها و اسیدی کردن اونها بود، که خبر وزارت علوم هم شد. دکتر رستم نیا در ارتباط با طرح مورد نظر افزود: خود نانو مغناطیس‌ها  از نظر محیط زیستی، کاتالیزوری و حتی هم از نظر صنعتی خیلی کاربرد دارند ، چون آهنرباهایی در حد نانو هستند و جداسازی که در صنعت خیلی هزینه بر است با یک آهنربای ساده نانو امکان‌پذیر است منتهی این مواد در کنار مزایا یکسری معایب نیز دارند و عیب اصلی اینها این بود که در محیط اسیدی خراب می‌شدند که بخش عظیمی از صنعت هم با مواد اسیدی کار می‌کنند. بنابرین ما اینها را با گرافن اکساید کامپوزیت کردیم و خوشبختانه وقتی دو یا سه مرحله با اسید بارگزاری می‌کردیم اسیدهایی که به صورت الکترواستاتیک نبودند بلکه به صورت اسیدهای کوالانسی بودند. یعنی سولفوریک اسیدهای کوالانسی که هیچ تخریبی در اونها وجود نداشت و در یک مجله خیلی معتبری به چاپ رسید.

شناسایی ۶۹ گونه جدید کنه برای فون دنیا


دکتر محمد باقری عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دارای ۸۷ مقاله در مجلات معتبر  علمی_پژوهشی داخلی و خارجی و ۵۱ خلاصه مقاله در کنفرانس‌های داخلی و خارجی است همچنین وی در دو طرح داخل دانشگاه مشارکت داشته است و طرح سوم در حال اجراست،  از افتخارات وی در دانشگاه شامل: انتخاب به عنوان استاد نمونه دانشکده کشاورزی و پژوهشگر برتر دانشکده کشاورزی است. دکتر باقری در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه مراغه در ارتباط با فعالیت‌های علمی_پژوهشی خود در دانشگاه بیان کرد:  چون کار اصلی ما شناسایی گونه‌های آفت و شکارگر کنه‌ها است، می‌توانم عرض کنم که نزدیک به ۶۹  گونه جدید برای فون دنیا شناسایی کرده‌ایم که در مجلات معتبر چاپ شده و به عنوان گونه هم برای فون ایران و هم فون دنیا مطرح است که شاخص کار ما شناسایی، معرفی و توصیف همین گونه‌های جدید است.  وی ادامه داد: شناسایی و جمع آوری این گونه‌ها به عنوان یکی از قدم‌های اصلی است که شما بتوانید در مراحل بعدی مدیریت این آفت‌ها و استفاده بهینه از این شکارگرها را در برنامه خودتان داشته باشید به همین دلیل ما یکبار شکارگرهای مربوط به باغات و مزارع استان را بررسی کردیم و اخیرا یک طرحی هم داشتیم که  هدف ما بررسی و شناسایی گونه‌های آفت مخصوصاً از خانواده تترانیکیده است که به عنوان کنه‌های آفت مطرح هستند که انشالله امیدوار هستیم که لیست کاملی از آفات باغات و مزارع منطقه شمالغرب کشور را به دست آوریم تا برای مدیریت این آفات در منطقه موثر بشود.

تهیه قطعات جایگزین استخوان جدید با استفاده از پرینترهای سه بعدی


دکتر محمدرضا اکبرپور عضو هیئت علمی گروه مواد دانشگاه مراغه، با چاپ بیش از ۴۰ عنوان مقاله ISI در مجلات معتبر علمی_ پژوهشی و با ۲ ثبت اختراع در دانشگاه مراغه می‌باشد. وی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه مراغه در ارتباط با فعالیت های علمی_پژوهشی خود گفت: حدود ۶ سال است که در دانشگاه مراغه مشغول تدریس و پژوهش هستم و از لحاظ پژوهشی بیشتر در دو مورد فعالیت می‌کنم که شامل: نانو کامپوزیت‌ها و پوشش‌های نانو ساختار است. دکتر اکبر پور در ادامه افزود: یکی از مواردی که چندین سال کار کرده‌ایم؛ کار روی اجزای جایگزین استخوان است و روی آلیاژهایی پژوهش می‌کنیم که به عنوان ایمپلنت استفاده می‌شود همانطور که استحضار دارید ایمپلنت‌های دندانی و جایگزین‌های استخوان در بازار معمولاً از آلیاژهای تیتانیوم هستند که این آلیاژها سازگاری خوبی با بدن دارند، اما متاسفانه در جراحی‌ها برخی ایرادات از خود نشان می‌دهند که در بعضی از موارد منجربه مرگ و میر می‌شود از جمله عفونت‌های باکتریایی در ایمپلنت‌ها است که در چند درصد این جراحی‌ها اتفاق می‌افتد. وی ادامه داد: ما بیشتر روی موادی کار می‌کنیم که اولاً زیست سازگاری خوبی داشته باشد، خواص مکانیکی خوبی داشته باشد به اضافه‌ی اینکه این التهاب‌هایی که در بدن اتفاق می‌افتد را رفع کند ما روی آلیاژ تیتانیوم مس کار می‌کنیم که نتایج خیلی خوب هم گرفتیم که در چندین مجله معتبر هم چاپ شده است، در ادامه برنامه‌ریزی ما اینست که با استفاده از پرینترهای سه بعدی این قطعات جایگزین استخوان را به صورت کاربردی و به صورت قطعه اصلی تهیه کنیم با چند شرکت در این زمینه صحبت‌هایی شده است که انشالله کارهای خود را به مرحله کاربرد برسانیم.

چاپ کتابی با رویکرد عملی


دکتر علی افشاری، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مراغه با گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی  دارای ۲۵ مقاله در مجلات معتبر و ۲۸ مقاله در کنفرانس‌ها و تالیف ۵ کتاب می‌باشد و از افتخارات ایشان انتخاب به عنوان دانشجوی برتر در مقطع دکتری و مقطع کارشناسی ارشد محل تحصیل خود است. دکتر افشاری در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه مراغه در ارتباط با فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود بیان کرد: پس از اینکه عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه شدم از سال دوم استارت کارهای علمی و پژوهشی من زده شد و در حیطه‌های مختلف رشته روانشناسی کار کردیم. وی ضمن اشاره به کمیاب بودن گرایش خود در کشور و وجود آن تنها در چند دانشگاه کشور افزود: زمینه کار برای من به تنهایی محدود می‌شود و بخش اول فعالیت‌های علمی_پژوهشی من مربوط به مباحث روانشناسی صنعتی و سازمانی است، بخش دوم مربوط به مباحث روانشناسی تربیتی و بخش سوم هم سایر حیطه‌های روانشناسی می‌باشد. ایشان ادامه  داد: ۱۰  مقاله جدید اکسپت شده دارم که امسال چاپ خواهند شد. در زمینه کتاب هم من ۵ کتاب تالیفی دارم که ۲ کتاب چاپ شده و ۳ کتاب دیگر هم در دست چاپ است. عنوان یکی از کتاب ها مقدمه‌ای بر روانشناسی صنعتی و سازمانی می‌باشد که در نوع خودش در کشور یک کتاب بی‌نظیر خواهد بود چون رویکرد آن عملی است. در زمینه طرح‌ها دو طرح کار کرده‌ام که یکی تمام شده و یکی هم در شرف انجام است. که بر روی دانشجویان خود دانشگاه مراغه این طرح ها کار می‌شود.