عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّرخبرداد: مشارکت ۶۰ درصدی مردم شهرستان دیّر در بسیج ملی کنترل فشارخون

احمد آخوندی در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه در شهرستان دیّر با تاکید بر اهداف کلی بسیج ملی کنترل فشارخون گفت: افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان بیماران فشارخونی بالا، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس از اهداف کلی بسیج ملی کنترل فشارخون است.
وی افزود: اهداف اختصاصی این طرح نیز اندازه‌گیری فشار خون افراد بالای ۳۰ سال ، زنان باردار و بیماران کلیوی ، شناسایی افراد با احتمال ابتلا به فشار خون بالا ، شروع مراقبت برای بیماران شناسایی شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار که پس از شناسایی چه اقداماتی انجام خواهد شد گفت: افراد شناسایی شده در سامانه سیب وارد شده و در مجموعه مداخلات اساسی بیماری‌های غیرواگیر در نظام مراقبت‌های بهداشت اولیه  (ایراپن) قرار می‌گیرد و هر یک ماه توسط بهورزان و مراقبین سلامت و هر سه ماه یک بار توسط پزشک مربوطه بصورت رایگان کنترل خواهد شد.

۲۵۰۰  نفر در دیّر مبتلا به فشارخون بالا هستند


رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّر با بیان اینکه از ابتدای اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون غربالگری بیش از ۶۰ درصد جمعیت گروه هدف در شهرستان دیّر انجام شده است ، گفت: از جمعیت ۲۸ هزار نفری گروه هدف ، بیش از ۱۷ هزار نفر از طریق ۵ مرکز خدمات جامع سلامت ، ۱۰ خانه بهداشت ، ۵ پایگاه سلامت شهری و ۶ ایستگاه سیار در شهرستان دیّر غربالگری فشار خون انجام شده است و نتایج اندازه‌گیری فشارخون افراد در سامانه سیب و سلامت ثبت شده است.
وی خاطرنشان کرد: دیّر دومین شهرستان در سطح استان بوشهر است که بهترین عملکرد در غربالگری فشارخون جمعیت گروه هدف خود را دارد.
آخوندی افزود: انتظار می‌رود حدود ۵ هزار نفر بیمار فشارخون بالا در این طرح در شهرستان دیّر شناسایی شود که از این تعداد ۲۵۰۰ نفر تحت مراقبت‌مراکز خدمات جامع سلامت هستند و دیگر بیماران خدمات مراقبتی‌خود را از دیگر مراکز دریافت یا اصلا از بیماری خود اطلاعی نداشته اند.
وی اضافه کرد: شهروندان تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت بردخون با ۹۳ درصد بیشترین و افراد تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت دیّر با ۲۸ درصد کمترین مشارکت در این طرح داشته اند.
انتهای پیام/ ح ن- ۳۰۵۰