عمومی | دانشگاه کردستان

سازوکار انتخاب مشاهیر در کمیته علمی کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد

بە گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان؛ دکتر بختیار سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار کنگره بین المللی مشاهیر کُرد اظهار کرد: کنگره مشاهیر کُرد طی روزهای ۱۱ و ۱۲ تیرماه در شهر سنندج برگزار می‌شود.


وی افزود: سرپرستی این کنگره را استانداری کردستان برعهده گرفته و دانشگاه کردستان نیز به عنوان دانشگاه مادر استان، مسئولیت کمیته علمی را برعهده دارد، کمیته اجرایی این کنگره نیز برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نهاده شده است .


رئیس کارگروه زبان و ادبیات کمیته علمی کنگره بین المللی مشاهیر کُرد عنوان کرد: دانشگاه کردستان و پژوهشکده کردستان شناسی این دانشگاه تصمیم گرفتند که مشاهیر کُرد سراسر جهان را در شش بخش اصلی انتخاب کنند، به همین دلیل شش کارگروه زبان و ادبیات، هنر، علوم انسانی، کشاورزی، علوم پایه و پزشکی را در زیرمجموعه کمیته علمی کنگره تشکیل دادند.


وی ادامه داد: روسای این کارگروه‌ها بجز کارگروه پزشکی از میان اساتید برجسته دانشگاه کردستان انتخاب شدند و پس از آن کارگروه‌ها گرد هم جمع شده و اعضای خود را انتخاب کردند.


سجادی تصریح کرد: ۲۱ نفر عضو کارگروه زبان و ادبیات هستند که ۹ نفر از آن را اساتید برجسته دانشگاه کردستان، شش نفر را اساتید و محققان زبان و ادبیات کُردی در ایران و شش نفر دیگر را نیز محققان زبان و ادبیات خارج از ایران تشکیل می‌دهند.


وی اضافه کرد: ما در این کارگروه تلاش کردیم که مشاهیر حوزه زبان و ادبیات کُردی را از میان تمامی گویش‌های کُردی از جمله هورامی، کرمانجی، سورانی و …، از مناطق کردنشین ایران، اقلیم کردستان عراق، ترکیه و حتی اروپا انتخاب کنیم.


رئیس کارگروه زبان و ادبیات کمیته علمی کنگره بین المللی مشاهیر کُرد گفت: کارگروه زبان و ادبیات تلاش کرده است که معیارها و شاخص‌هایی را برای انتخاب مشاهیری که در بخش‌های مختلف زبان و ادبیات کُردی مشغول به فعالیت هستند و به مردم خدمت می‌کنند و توانسته‌اند افق روشنی را برای آینده ترسیم کنند، در نظر بگیرد.


وی تصریح کرد: همچنین این کارگروه هشت بخش دیگر را نیز شامل زبان شناسی، گویش شناسی، شعر، ادبیات داستانی، تحقیق و پژوهش، ادبیات کودکان و ادبیات فولکلور و محلی در زیرمجموعه خود دارد.


دکتر سجادی افزود: هرکدام از اعضای کارگروه با توجه به معیارها و شاخص‌هایی که در نظر گرفته شده است سه نفر کاندیدا را برای هر بخش پیشنهاد دادند، در نهایت اعضاء پس از بررسی‌های لازم، امتیاز دادن و رای گیری و برگزاری چندین جلسه بر انتخاب چند نفر از مشاهیر کُرد توافق کردند.


وی تاکید کرد: افرادی که انتخاب شده‌اند نه تنها در داخل کشور، بلکه در خارج از کشور نیز دارای آثار شناخته شده و جایگاه بلندی دارند و توانسته‌اند به جامعه بشری خدمت کنند.


رئیس کارگروه زبان و ادبیات کمیته علمی کنگره بین المللی مشاهیر کُرد، در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشجویان، محصلان و جوانان ما این افراد را به عنوان الگوی خود انتخاب کنند و از آنها خدمت به مردم و فعالیت‌های علمی را یاد بگیرند.