عمومی | بنیاد ملی نخبگان

بازدید از مزرعه تحقیقاتی کلکسیون گیاهان‌دارویی کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ ایران با دارا بودن ۸۰۰۰ گونه گیاهی، یکی از مناطق غنی زیستی گیاهان‌دارویی در جهان است و این موضوع می‌تواند مزیت خوبی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه گیاهان‌دارویی و داروهای گیاهی باشد.

گردش مالی این حوزه به سرعت در حال گسترش است و طبق پیش‌بینی تا حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۵۰ خواهد رسید. گردش مالی بالا و از سوی دیگر عوارض استفاده از داروهایی شیمیایی عوامل اثرگذار در توسعه این صنعت است.

بنیاد نخبگان استان اردبیل با توجه به پتانسیل‌های بومی استان در حوزه گیاهان‌دارویی و همچنین نیروی‌انسانی مستعد و تحصیلکرده به منظور آشنایی استعدادهای برتر این استان، بازدیدی را از مزرعه کلکسیون گیاهان‌دارویی ایستگاه تحقیقاتی سامیان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی برگزار کرد.

در این بازدید مسئول این ایستگاه تحقیقاتی، ابتدا به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این مرکز پرداخت و سپس توضیحات لازم در خصوص گونه‌های گیاهان و خواص دارویی و غیردارویی آنها ارائه کرد.

در ادامه با حضور در مزرعه، بازدید از تمامی گونه‌های گیاهان‌دارویی کشت‌شده در مرکز تحقیقاتی سامیان انجام شد و مستعدان‌برتر با  شکل، بو و طعم و خواص دارویی این گیاهان آشنا شدند.

ایستگاه تحقیقاتی گیاهان‌دارویی سامیان بزرگترین کلکسیون گیاهان‌دارویی شمال‌غرب کشور است که با همکاری معاونت علمی‌و‌فناوری ریاست‌جمهوری راه‌اندازی شده و در حال حاضر ۱۷۰ گونه گیاهان‌دارویی یک‌ساله، دو ساله و چند ساله بومی و غیربومی را در خود جای داده است.