عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

تولید فرومون‌های جنسی حشرات در کشور برای مبارزه با آفات باغی و گیاهی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری البرز، رسول رمضانی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز، درخصوص تولید فرومون‌های جلب‌کننده  آفات اظهار داشت: هرگونه گیاهی یک نوع فرمون آفت مخصوص به خود را دارد و محققان این شرکت موفق شده‌اند مجوز  ۹نوع فرمون جنسی برای مقابله با آفات در گیاهان را از سازمان اصلاح نباتات کشور اخذ کنند.

وی با اشاره به اینکه وقتی آفت‌ها وارد تنه درختان می‌شوند دیگر امکان مقابله با این آفت‌ها به‌آسانی امکان‌پذیر نیست، گفت: تنها راه در این زمینه استفاده از فرومون‌های جنسی جلب‌کننده حشرات است که در هر هکتار به‌اندازه ۱۵ تا ۱۶تله کار گذاشته می‌شود و با عمر مفید حداقل یک ماه می‌توان به مبارزه آفت‌ها رفت.

رمضانی با بیان این مطلب که این شرکت درزمینهٔ تولید فرومون های جلب‌کننده حشرات فعالیت می‌کند و این فعالیت برای اولین بار در کشور صورت گرفته است، افزود: فرومون‌ها موادی هستند که به میزان بسیار ناچیز از حشرات به‌منظور جفت‌یابی و یا تجمع و سایر اهداف دیگر ترشح می‌شوند و افراد همان جامعه را مورد تاثیر قرار می‌دهند.

وی این طرح را مناسب برای درختان گردو دانست و با اشاره به اینکه برای درختان دیگر ازجمله سیب نیز کاربرد آن دنبال می‌شود، گفت: مدت‌هاست که در کشورهای پیشرفته از این مواد که به شکل مصنوعی در آزمایشگاه‌ها سنتز می‌شود جهت کنترل آفات کشاورزی استفاده می‌گردد.

رمضانی به دستاوردهای دیگر این شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت اولین تولیدکننده فرومون‌ها به‌صورت تجاری در کشور است و  محصولات آن جهت پیش‌آگاهی، شکار انبوه و اخلال در جفت‌گیری استفاده می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت تولید محصولات ارگانیک و سالم در کشاورزی که روزبه‌روز برجسته‌تر می‌گردد و بیماری‌های ناشی از استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی، انتظار می‌رود توجه و فروش فرومون ها به‌صورت تجاری در ایران و جهان گسترش بیشتری یابد.

گفتنی است این محصول به‌عنوان دستاورد شاخص در پارک علم و فناوری البرز در حوزه کشاورزی مورد توجه کارشناسان بخش کشاورزی و باغی قرار گرفته است.

ل.س۴۲/ل.م۵۴