عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان بر ضرورت راه اندازی دبیرخانه ویژه آموزش کشاورزان آینده در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تاکیدکرد

دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان بر ضرورت راه اندازی دبیرخانه ویژه آموزش کشاورزان آینده در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تاکیدکرد


نشست ارائه گزارش عملکرد سال ۹۷ معاونت ترویج و آموزش، با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان، دکتر رسول زارع قائم مقام سازمان، دکتر علی اکبر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکترکامبیز بازرگان معاون پژوهش و فناوری، دکتر علی اکبر مویدی معاون آموزش و ترویج کشاورزی  سازمان و مدیران دفاتر ستادی این معاونت، یکشنبه ۲ تیر در سالن اندیشه برگزار شد.
دکتر مویدی معاون ترویج و آموزش کشاورزی سازمان با اشاره به دیدگاه وزیر جهادکشاورزی در بیان اهمیت جایگاه آموزش و ترویج در کشاورزی، رشد ۲ برابری میزان تولیدات کشاورزی را در نتیجه توجه به امر آموزش و ترویج قابل پیش بینی دانست و برلزوم توجه به این دو مقوله در افزایش بهره وری تاکید کرد.
وی با اشاره به اقدام های انجام شده در سال گذشته، راهبردهای پنج گانه این معاونت را در موضوعاتی هم چون افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای بهره برداری ، مدیریت دانش و تولید رسانه های آموزشی و ترویجی ، توانمندسازی اشتغال محور زنان و جوانان روستایی و عشایری، ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج ، آموزش و توانمندسازی سرمایه انسانی بخش کشاورزی برشمرد.
معاون ترویج و آموزش سازمان با اشاره به توفیقات حاصل شده این معاونت در استقرار نظام نوین ترویج، گزارشی از عملکرد در حوزه آموزش بهره برداران و اجرای پایلوت دانش کشاورزی ارائه داد. وی با اعلام این مطلب که در سال گذشته ۴۴۰ عنوان دستورالعمل ترویجی تدوین شده است، از اجرای ۱۳۷۸ طرح کلان ترویجی پسته برای ۱۳ استان پسته خیز کشور خبر داد.
وی با اشاره به راه اندازی ۱۹۰۴ سایت الگویی در ذیل عملکرد سال ۹۷ ، تعداد واحدهای تابعی کانون های یادگیری را بالغ بر ۵۸۰۱ مورد برشمرد. وی هم چنین گزارشی از تعداد برنامه های روز مزرعه و برگزاری هفته انتقال یافته ارائه داد .
دکتر مویدی پایش هوشمند پهنه های تولیدی را در تهیه نقشه های تولیدی تحت مراکز جهادکشاورزی موثر دانست و بر ضرورت توسعه برنامه ها و اجرای آن در سال جاری تاکید کرد. ایجاد و راه اندازی سایت جامع الگویی تولیدی ترویجی ملی با رویکرد مشارکتی، توسعه پروژه های اشتغالزا و ارائه آموزش های بازاریابی و فروش از جمله برنامه های مورد اشاره در سخنان معاون ترویج و آموزش سازمان بود.
دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن تشکر از ارائه گزارش عملکرد معاون آموزش و ترویج ، وظایف این معاونت را در چارچوب نظام نوین ترویج حائز اهمیت دانست و بر ضرورت بکارگیری از ایده های نو در راستای تحقق کامل اهداف این طرح تاکید کرد.
وی با اشاره به ضرورت استقرار رویکرد مساله محوری در معاونت ترویج و آموزش، خاطر نشان ساخت نظام نوین ترویج باید با انرژی مضاعفی به مسیر خود ادامه دهد و در این راستا لازم است از هم افزایی ایجاد شده از سوی رئیسان سازمان های جهادکشاورزی استان ها استفاده شود.
دکتر خاوازی با تاکید بر این مطلب که این معاونت می تواند با برنامه ریزی برای انتقال یافته های ترویجی از پتانسیل های مغفول برای تحقق اهداف وزارت جهادکشاورزی بهره بسیار ببرد، خواستار تدوین برنامه برای انتقال دانش به عرصه در راستای حل موضوعات خسارت زای اقتصادی کشاورزان شد.
وی نقش پژوهشگر مروجان ارشد  را در حکم حلقه اتصال دهنده بین انتقال دانش و بخش اجرا مهم خواند و بر ضرورت برنامه ریزی هدفمند برای تقویت نقش آفرینی آنان در نظام نوین ترویج تاکید کرد. دکتر خاوازی هم چنین با اشاره به اهمیت تولید محتوا در تالار نظام نوین ترویج ، ساماندهی جشنواره ها و تدوین پروتکل برای آن را خواستار شد.
رئیس سازمان فرآیند انتخاب نمونه های ملی بخش کشاورزی را نیازمند بازنگری در روش ها دانست و بر ضرورت برنامه ریزی برای آموزش کشاورزان آینده تاکید کرد.  وی در این راستا خواستار راه اندازی دبیرخانه ویژه و شکل گیری کارگروه های مرتبط در معاونت آموزش و ترویج شد.
دکتر خاوازی برگزاری روز مزرعه را با استقبال فراوان کشاورزان و بخش خصوصی همراه دانست و ابراز امیدواری کرد با تدوین پروتکل ویژه برای روز مزرعه و برگزاری آن به شکل تکامل یافته در بتوان در راستای تحقق شعار سازمانی پاسخگو به نیاز کشاورزان بیش از پیش گام برداشت.
در این جلسه خانم مهندس بنی هاشم مشاور وزیر و مدیر کل دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، دکتر نساجی معاون آموزش موسسه، خانم مهندس طهماسبی مدیر کل دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی و مهندس شریفی مدیر طرح و برنامه و بودجه هر یک به ارائه گزارش عملکرد در زیربخش های خود پرداختند.
آقایان دکتر زند مشاور عالی سازمان و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی، دکتر رسول زارع قائم مقام سازمان، دکتر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر بازرگان معاون پژوهش و فناوری درباره محورهای گزارش عملکرد معاونت ترویج و آموزش، دکتر آزادی دستیار رئیس سازمان به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند و پیرامون موضوعات مطرح شده بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی