عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

پرهیز از ساخت‌وساز جدید در بیمارستان‌ها؛ سفارش اکید رئیس دانشگاه

گالری عکس

در این نشست که صبح روز یکشنبه ۲ خرداد ۹۸ در سالن شورای حکیم برگزار شد، ابتدا آزاده چترروز مدیر مالی دانشگاه به تشریح عملکرد مالی بیمارستان‌ها در سال مالی ۹۶ و ۹۷ پرداخت و گفت: هرسال، تراز مالی بیمارستان‌ها در پایان سال مالی موردبررسی قرار می‌گیرد.

ارزیابی مثبت از عملکرد مالی بیمارستان‌ها

وی بابیان اینکه تراز مالی دانشگاه در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بسیار بهتر شده است افزود: تراز مالی از تفاوت درآمد بر هزینه مراکز محاسبه می‌شود. براین اساس بیمارستان‌هایی که سال ۹۶ تراز منفی داشتند، رقم منفی آن‌ها کاهش و بیمارستان‌هایی که تراز مثبت داشتند روند مثبت آن‌ها، در سال ۹۷ بیشتر شده است. این نشان می‌دهد روسای بیمارستان‌ها در شرایط خاص سال ۹۷، بر درامد و هزینه‌های مراکز خود، مدیریت داشتند.
مدیر مالی دانشگاه، با اشاره به مطالبات دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: عملکرد قابل‌قبول بیمارستان‌ها در حالی صورت گرفته که دانشگاه حدود هزار میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارد.
سپس دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، از تلاش روسای بیمارستان‌ها در مدیریت هزینه‌ها قدردانی کرد و گفت: بیمارستان‌ها باید به افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و مدیریت منابع  تمرکز بیشتری داشته باشند.
وی بر هماهنگی بیشتر روسا و مدیران بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: به‌زودی کارگاه آموزشی به‌منظور شناسایی نقاط آسیب‌رسان برگزار می‌شود تا مسائل نظارتی بیمارستان‌ها بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

تشریح روند اجرایی نظام ارجاع سلامت
سپس دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه، درخصوص نحوه اجرایی شدن نظام ارجاع سلامت، توضیح داد و گفت: یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت ایجاد نظام ارجاع سلامت است. برنامه نظام ارجاع پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای استقرار آن برنامه‌ریزی‌شده است.
وی با اشاره به سه‌گام اجرایی استقرار برنامه نظام ارجاع گفت: در گام اول و دوم، ارجاع بیماران در شهرهای زیر ۲۰ هزار و بالای ۲۰ هزار نفر،  از سوی پزشکان شاغل در مراکز جامع سلامت  انجام می‌شود و در گام سوم، ارجاع بیماران از سوی پزشکان ارائه‌دهنده خدمات سطح اول ( پزشکان عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه) به سطح دوم و سوم صورت می‌گیرد.
معاون درمان دانشگاه با اشاره به مراحل پیاده‌سازی گام‌های اجرایی برنامه نظام ارجاع،  به بیان اقدامات دانشگاه در این زمینه پرداخت و گفت: با توجه به ویژگی‌های شهر تهران، نقشه جامع نظام ارجاع بیمار از سطح یک به سطح دو و سه شهر تهران در حال تدوین است  و کمیته استانی نظام ارجاع با حضور سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی تشکیل‌شده است.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران ۸۰ مرکز خدمات جامع سلامت را شناسایی کرده که در سطح یک نظام ارجاع هستند و طبق برنامه‌ریزی که صورت گرفته بیماران را به درمانگاه‌های تخصصی (سطح دو) و فوق تخصصی (سطح سه) در بیمارستان‌های دانشگاهی ارجاع می‌دهند.
دکتر رضایی برنامه نوبت‌دهی یکپارچه، اخذ گواهینامه مطابقت سامانه‌های دانشگاه با استانداردهای نظام ارجاع  و نیز  انتخاب دو بیمارستان ضیائیان و مرکز طبی برای اجرای آزمایشی این طرح را از دیگر اقدامات دانشگاه برشمرد و افزود: تکمیل و به‌روزرسانی نقشه ارجاع، هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌گر و تصریح فرآیند ارجاع و پذیرش بیماران از  اقدامات پیش روی این برنامه است که امیدواریم طبق زمان‌بندی تعیین‌شده پیش برویم.
در ادامه دکتر مرعشی مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، به بیان انتظارات دانشگاه از بیمارستان‌ها به‌منظور استقرار نظام ارجاع پرداخت و گفت: به‌جای به‌کارگیری از سامانه‌های متفرقه نوبت‌دهی، سامانه یکپارچه نوبت‌دهی دانشگاه را در بیمارستان‌ها پیاده‌سازی کنید. همچنین کارشناسی را برای آموزش نظام ارجاع و پذیرش بیماران در نظر بگیرید که در کارگاه آموزشی که به این منظور برگزار می‌شود شرکت کند.
وی با تاکید براینکه نتیجه ویزیت بیماران ارجاعی باید در HIS ثبت شود افزود: در دو بیمارستان دانشگاه که پایلوت این طرح هستند این  کار باید انجام شود. اما در مراکز دیگر برای اینکه تمرینی برای اجرای بهتر این برنامه در آینده باشد حداقل یک درمانگاه را برای ثبت اطلاعات دقیق HIS درنظر بگیرید.

نقش اساتید در اجتماعی سازی دانشگاه

در ادامه دکتر رستمیان معاون فرهنگی و مشاور رییس دانشگاه در امور اجتماعی سلامت‌محور، برافزایش مشارکت اعضای هیئت‌علمی در فعالیت‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: امتیاز اجتماعی به‌منظور حضور فعال اعضای هیئت‌علمی در امور خیرین و همچنین تشکیل و همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد در نظر گرفتیم.
دکتر رستمیان بابیان اینکه  اجتماعی سازی دانشگاه‌ها در دو دهه موجب تحول دانشگاه‌ها شده است  افزود: امور خیریه ابعاد گسترده‌ای دارد. اساتید بهترین نیکوکاران در بیمارستان‌ها هستند و می‌توانند گروهی را تشکیل دهند و مشکلات بخش خود را برطرف کنند و یا انجمن‌هایی را تشکیل دهند.
معاون فرهنگی دانشگاه، به نقش اساتید در تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) و آموزش خود مراقبتی به بیماران تاکید کرد و گفت:  باید در زمینه مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت بیشتر کارکنیم.
در ادامه هریک از روسای بیمارستان‌ها به بیان مسائل مراکز درمانی و دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

عملکرد روسای بیمارستان‌ها
؛ نمونه بارز مدیریت تدبیر

دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده با قدردانی از تلاش روسای بیمارستان‌ها گفت: هماهنگی بین روسای بیمارستان‌ها و معاونت توسعه موجب شده، از مسائل و سختی‌های  حوزه بهداشت و درمان عبور کنیم.
رییس دانشگاه خطاب به روسای بیمارستان‌ها، گفت: من به دشواری‌های اداره بیمارستان به‌خوبی آگاهم و احساس شما را بیشتر از همه درک می‌کنم. ممکن است از  تغییرات و کارهای اضافه‌ای که به مراکز درمانی تحمیل می‌شود؛ احساس خوبی نداشته باشید. اما معتقدم به دلیل دانشگاه تهرانی بودنمان، نباید هیچ‌گونه احساس ناپایداری کنیم. دانشگاه خانه ماست و مطمئناً  همه شما با چنین تفکری بیمارستان‌ها را اداره می‌کنید.
وی با اشاره به ارزیابی خود از عملکرد مالی بیمارستان‌ها گفت: این عملکرد، نشان‌دهنده مدیریت تدبیر، عقل و درایت، صبر و تحمل، گذشت و ایثار، تلاش و توجه نداشتن به سخنان ناامیدکننده بیرون از دانشگاه است و این مدیریتی است که امروز به آن نیاز داریم؛ با مدیریت شعاری و لحظه‌ای و با ناپختگی نمی‌شود دانشگاه را اداره کرد. خوشحالم در دانشگاهی هستم که چنین مدیرانی دارد.
دکتر کریمی با اشاره به ویژگی بیمارستان‌های دانشگاه گفت: در شرایط حساس و دشوار کنونی، روسای هر ۱۴ بیمارستان دانشگاه با کمک همکاران خود، اعضای هیئت‌علمی و کارکنان توانستند بیمارستان‌ها را مدیریت کنند و گزارش قابل‌قبولی از عملکرد خود ارائه دهند. از شما می‌خواهم با همین روحیه و روش، این راه را ادامه دهید.
وی افزود: سال ۹۸ نیز مانند سال ۹۷ کمی دشوارتر و یا آسان‌تر می‌گذرد و ما باید  همچون گذشته به وظایف خود عمل کنیم. با درایتی که از شما سراغ دارم می‌توانیم مسائل پیشروی بیمارستان‌ها را حل کنیم.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر سیاست‌های دانشگاه را به روسای بیمارستان‌ها یادآور شد و گفت: هیچ‌گونه ساخت‌وساز جدیدی را شروع نکنید. باید جلوی ساخت‌وسازهای بیمارستان‌ها را گرفت. باید بپذیریم، بیمارستان‌ها ظرفیتی برای ساخت‌وسازهای بیش از این ندارند. اگر هم خیرین می‌خواهند کمک کنند باید کل مسئولیت ساخت بیمارستان را برعهده بگیرند؛ مانند بیمارستان حکیم که کل سرمایه‌گذاری آن برعهده خیرین است و دانشگاه هیچ‌گونه هزینه‌ای برای ساخت آن نمی‌پردازد.
وی افزود: البته یکسری پروژه‌های نیمه‌کاره از سال‌ها قبل، باقی‌مانده که باید تمام شود. بیمارستان‌های رازی و یاس باید تکمیل شوند. اما در بیمارستان‌های امام خمینی، شریعتی، امیراعلم، روزبه، سینا و بهرامی ساخت‌وساز جدیدی شروع نکنید و اجازه دهید در فرصت‌های بهتری که در آینده پیش می‌آید برای آن سرمایه‌گذاری کنید.
وی با تاکید براینکه ساخت‌وساز در حوزه دانشجویی ممنوعیت ندارد افزود: ممکن است عده‌ای بگویند اگر ساخت‌وساز ممنوع است پس چرا خبر از ساخت‌وسازهای جدید می‌دهید؟ در پاسخ باید بگویم در حوزه دانشجویی هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و از هر روش معقولی که بتوان منابع جذب کرد باید معاونت دانشجویی را تقویت کنیم. افزایش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی و متاهلی از اهداف دانشگاه در این دوره مدیریتی است.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود بابیان اینکه بیمارستان‌های دانشگاه با عملکرد خوب خود در جایگاه مناسبی قرار دارند افزود: تشکر خالصانه و قلبی خود را تقدیم روسای بیمارستان‌ها می‌کنم که باوجود همه محدودیت‌ها، با عملکرد خوب خود از حیثیت بیمارستان‌ها و دانشگاه دفاع می‌کنند. امسال، سال مدیریت عقل و درایت، صبر و تحمل است و روسای بیمارستان‌ها نمونه بارز این نوع مدیریت هستند. ما به عملکرد شما افتخار و از آن دفاع می‌کنیم.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی