حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده: تربیت امری تدریجی و نیازمند یک برنامه مدون و هدفمند است
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، اولین جلسه از اولین دوره کوتاهمدت ارتقای مدیریت نظاممند و کارآمد خانواده اسلامی ایرانی، به همت مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور و با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، معاونت فرهنگی، گروه معارف اسلامی، مشاور امور خواهران ریاست دانشگاه و بسیج جامعه پزشکی و اساتید دانشگاه، با حضور اعضای محترم هیئتعلمی دانشگاه و مدرسان دانشگاهی و کارکنان دانشگاه از ساعت ۱۳:۳۰ روز شنبه اول تیر ۹۸ با موضوع «کلیات تعلیم و تربیت در خانواده» در سالن G۶ ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای جلسه حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن خوشامدگویی به حضار، به تعریف واژه تربیت پرداخت و گفت: تربیت از ریشه «ربو» به معناى فزونى و نموّ است؛ بر این اساس، تربیت، پرورش دادن و استعدادهاى درونى بالقوّه را به فعلیت رساندن است.
وی در ادامه با اشاره به این نکته که قرآن بهترین و کاملترین ابزار برای نیل به اهداف صحیح تربیتی است، اظهار داشت: شهید صدر میفرماید برای قرارگیری در جریان مسیر تربیتی قرآن و بهرهمندی کامل از امتیازات تربیتی آن باید قرآن را بر اساس ترتیب نزول بخوانیم.
مسئول نهاد در ادامه به توضیح ارتباط تربیتی و فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: ارتباط تربیتی و فرهنگی، ارتباط یا سلسله ارتباطات هدفمند در حوزههای مختلف فرهنگی «اعتقادات و باورها، آداب و سنّتها، رفتارها، گفتارها و نوشتارها» است که برای کمک به نیل مخاطب به اهداف از پیش تعیینشده صورت میپذیرد؛ همچنین اولین اصل در تربیت این است که در یک مرحله و بهیکباره اتفاق نمیافتد و امری تدریجی است؛ بنابراین باید برای نیل به تربیت یک سلسله برنامه مدون و هدفمند تنظیم کرد.
وی در ادامه ارکان ارتباط را برشمرد و افزود: ارتباط گیرنده، مخاطب ارتباط، پیام ارتباط، شیوه ارتباط و ابزار ارتباط از ارکان مهم ارتباط بشمار میروند و نکته مهم در اولین رکن این است که ارتباط گیرنده خود باید به مسیر تربیتی مسلط باشد و همچنین باید به این نکته توجه داشت که مخاطبین ارتباط هر یک روحیات ارتباطی متفاوتی دارند بنابراین ما باید متناسب با روحیاتشان با آنها ارتباط برقرار کنیم.
وی آسیبهایی را که به اولیا، فرزندان، محیط، محتوا و برنامهها و مدیریت (روشها و ابزار) برمیگردد، بهعنوان آسیبشناسی تربیتی معرفی کرد و در ادامه به ویژگیهای نسل سوم اشاره کرد و اظهار داشت: پرسشگری، عرفان گرایی (معنویتگرایی بهجای شریعت گرایی)، استدلال گرایی، واقعگرایی (عینیتگرایی و کارکردگرایی بهجای اصولگرایی و آرمانگرایی)، حسگرایی و تجربهگرایی، مخالفت با آداب و سنتهای نسل قبل، در معرض هجوم اطلاعات فراوان و متفاوت، امواج تفکرات تازه، مشکل هویت، نگاه محدودیت زا به دین، زبان خاص، بحران اعتقادی، معیارهای ارزشی جدید، رفاهطلبی، استقلالطلبی، تکثرگرا، پرهیز از زبان نصیحتگرانه، حساسیتهای سیاسی خاص (متفاوت از نسلهای قبل)، سنتگریزی و پذیرش روابط افقی (عدم اقبال به رابطه عمودی و آمرانه) از ویژگیهای نسل سوم بشمار میروند.
دانشیار مرکز علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به عوامل شکوفایی جوان از نگاه آیات و روایات پرداخت و گفت: شناخت، خودباوری، ارتباط با خداوند، دوست شایسته، خوشیهای حلال و ارزشهای اخلاقی و رفتاری عوامل شکوفایی جوانان هستند.
وی افزود: با توجه به آیه اول سوره علق، شناخت اولین و یکی از مهمترین عامل خودباوری است و بنابراین ما باید طوری با فرزندانمان رفتار و صحبت کنیم که به خودباور و اطمینان پیدا کنند.
وی در ادامه سخنان خود اصول تعلیم و تربیت از منظر آیات و روایات را برشمرد و گفت: اصل اختیار، اصل جهت شناسی، اصل مخاطب شناسی، اصل اعتدال، اصل تدرج و تمکن، اصل تسهیل، اصل تربیت عقلانی، اصل تفکر، اصل تدبر، اصل کرامت و اصل عزت از اصول تعلیم و تربیت از منظر آیات و روایات بشمار میروند.
مسئول نهاد در خاتمه با تاکید بر آسان گیری اقدامات تربیتی برای تاثیر بیشتر بر مخاطب؛ گفت: اقدامات تربیتی باید اموری آسان و میسر باشد و از متربی تکالیف سخت و طاقتفرسا نخواهیم و خواستههای ما طوری باشد که متربی آن را با میل و رغبت انجام دهد.
توضیح اینکه این دوره کوتاهمدت در قالب ۱۵ جلسه با محوریت «ارتقاء مدیریت نظاممند و کارآمد خانواده اسلامی-ایرانی» و با موضوعات مختلف در این زمینه، تا تاریخ ۳ شهریور ۹۸ ادامه خواهد داشت.
خبر: ابوالفضل علیزاده
عکس: رضا شریفی زاده