عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

نشست مشترک معاونان دانشجویی دانشگاه‌های بزرگ و مناطق ده‌گانه کشور برگزار شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان در این نشست در سخنانی گفت: بحث اول در مورد ساختار سازمان امور دانشجویان است و این بحثی بود که ما بیش از یک سال است که  مطرح کرده و جدی شده است و آن استقلال حوزه‌های دانشجویی و برداشتن دغدغه مسائل دانشجویی و خدمات دانشجویی از سیستم رسمی دانشگاه است.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه افزود: از روزهای اول وزارت دکتر غلامی تاکید بر این بود که سازمان امور دانشجویان فقط در وزارتخانه محدود نباشد و این الگو را در دانشگاه‌ها هم دنبال کنیم.

وی افزود: آن چیزی که احتمالاً مدنظر همکاران ما در وزارتخانه است، این است که ما سازمان‌های امور دانشجویی را درون هر دانشگاهی تشکیل دهیم و عملاً حوزه دانشجویی درون آن سازمان، داخل دانشگاه جمع شود و آن چیزی که ما در ذهنمان بود، این بود که ما در هر استان، جاهایی که دانشگاه‌های بزرگ دارد، می‌توان دو یا سه شعبه سازمان دانشجویان تشکیل شود.

دکتر صدیقی در ادامه خاطرنشان کرد: کلیه ردیف‌هایی که در حال حاضر برای خدمات رفاهی، ذیل دانشگاه‌ها است، همه در این شعبه سازمان جمع شوند. تعدادی از نیروهایی هم که در دانشگاه‌ها کار خدمات رفاهی انجام می‌دهند به این سازمان منتقل شوند و این سازمان فعالیتش این باشد که صرفاً سرویس تغذیه، خوابگاه، وام را برای دانشگاه و استان سرویس دهد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: این هدف اصلی و نهایی ما بود. فکر هم کردیم که برای رسیدن به این هدف چند گام نیاز داریم که اولین گام این است که داخل دانشگاه‌ها، اول حوزه دانشجویی را مقداری جدا کنیم.

در ادامه وی با اشاره به اینکه باید به بحث وام تغذیه بیشتر پرداخته شود، گفت: وام تغذیه را باید برای دانشجویانی که مشکل دارند فعال کنیم و رقم آن را بالاتر هم ببریم.

دکتر صدیقی بحث «رستوران‌های مکمل» را پیشنهاد داد و افزود: این بحث در حال حاضر می‌تواند یک راه‌حل منطقی و جدی باشد  بعضی‌ها مطرح می‌کردند که دانشجویان ما کشش اقتصادی ندارند و نمی‌توانند به رستوران مکمل بروند  ما نگفته‌ایم که رستوران مکمل غذای گران بدهد بلکه معتقد بودیم که رستوران مکمل از غذاهای اقتصادی شروع کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه خاطرنشان کرد: قطعاً جاذبه این سمت بیشتر خواهد بود و تنوع هم بیشتر خواهد بود به این وسیله می‌توان رضایت دانشجویان را بیشتر تضمین کرد و این مسیر را باید جلو برویم.

وی در ارتباط با سرمایه‌گذاری‌های صندوق رفاه دانشجویان هم گفت: ما باید سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت را دنبال کنیم که سود آن زود بازگردد و ما به هر سرمایه‌گذاری‌ای نمی‌توانیم وارد شویم چراکه محدودیت‌هایی داریم.

دکتر صدیقی در پایان گفت: بحث سلف‌سرویس‌ها، آشپزخانه‌ها و وام‌ها را حتماً دنبال می‌کنیم و این‌ها، سه محور اصلی کار صندوق است که پیگیری خواهد شد.

وام‌ها، سراها و رستوران‌های دانشجویی سه اولویت اصلی در صندوق رفاه است

دکتر ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور در این نشست گفت: من ابتدا چند مورد از جهت‌گیری‌های کلانی که در دور جدید خدمت خود در صندوق رفاه مدنظر دارم مطرح می‌کنم  جهت‌گیری‌های کلی را ازاین‌جهت عرض می‌کنم که تعاملات صندوق رفاه و دانشگاه‌ها به‌خصوص حوزه‌های مختلف دانشجویی و رفاهی اگر در یک چارچوب به رسمیت شناخته‌شده از طرفین این تعامل صورت بگیرد و انتظارات ما هم، انتظارات واقع‌بینانه و منطبق بر چارچوب‌های مشترک توافق شده‌ای باشد، منجر به ایجاد «اعتماد اجتماعی متقابل» می‌شود و این بزرگ‌ترین سرمایه هر سازمان و هر سیستمی است.

وی ادامه داد: وقتی من چارچوب‌های خود را مطرح می‌کنم و همین‌طور شما بزرگواران چارچوب‌ها را مطرح می‌کنید، انتظارات متقابل ما از همدیگر مطرح می‌شود.

دکتر مطیعی افزود: یک نگرش کلی را من در این بحث سرلوحه کارم قرار دادم و آن نگرش مبتنی بر مفهوم «توسعه» است  توسعه به مفهوم بومی‌سازی آن یعنی بهبود کیفیت زندگی جامعه هدف ما که دانشجویان در دانشگاه‌ها هستند و تلاش می‌کنم هم از منظر اهداف و هم از منظر سازوکارها بازتعریف کنم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اولین رویکرد من این است که از تمام ظرفیت‌های مالی و سرمایه‌های اجتماعی صندوق و همین‌طور سایر ظرفیت‌های موجود در کشور برای کمک به حوزه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

دکتر مطیعی افزود: رویکرد دوم، بحث عدالت محوری از منظر توزیع منابع است. من منابع صندوق و حتی دانشگاه‌ها را فقط متعلق به یک گروه خاص دانشجو یا یک دانشگاه خاص نمی‌دانم «عدالت درون نسلی» ایجاب می‌کند تا متناسب با ضریب برخورداری یا ضریب محرومیت دانشجویان خود در سراسر کشور تا جایی که ممکن است منابع خود را به آن بخش‌هایی اختصاص دهیم که محرومیت بیشتری دارند و تلاش کنیم اختلاف بین مناطق برخوردار و کمتر برخوردار را زیاد نکنیم.

وی تاکید کرد: این بدان معنی نیست که ما بیاییم جای دانشگاه‌هایی که با تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی بیشتر وضعیت بهتری دارند با آن جاهایی که وضعیت مطلوب‌تری ندارند را عوض کنیم. باید تلاش کنیم با حفظ دانشگاه‌هایی که وضع بهتری دارند، دانشگاه‌های دیگر را هم به وضع مطلوب نزدیک کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور تصریح کرد: بحث دیگر، بحث عدالت بین نسلی است منابع صندوق و منابع کشور فقط مربوط به نسل حاضر نیست و سهم نسل‌های آینده باید به رسمیت شناخته شود.

دکتر مطیعی بیان کرد: وقتی از منظر این تعریف به موضوع نگاه می‌کنیم، بحث تعادل برقرار کردن بین حوزه سرمایه‌گذاری صندوق و حوزه حمایتی و رفاهی صندوق یک معنا و مفهوم بسیار مهمی  پیدا می‌کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور تاکید کرد: بحث دیگر، آینده‌نگری است. طرح آمایش آموزش عالی و آثار آن بر نحوه انجام ماموریت‌های صندوق را به‌طور جد باید مدنظر قرار دهیم. بسیاری از دانشگاه‌های کوچک و متوسط ما با افت ورودی دانشجو مواجه هستند.

دکتر مطیعی افزود: ما اجازه نداریم سرمایه‌های کشور و وزارت علوم را صرف زیرساخت‌هایی کنیم که تجربه نامطلوب دهه اول انقلاب در خصوص مدرسه‌سازی در روستاها را مجدداً در آموزش عالی تکرار کنیم. ما باید توجه جدی به تحولات آینده در حوزه آموزش عالی، در حوزه طرح آمایش ما باید داشته باشیم.

مطیعی گفت: سه حوزه اصلی وام، امور سراها و خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌ها مدنظر هستند. اولویت‌های اولمان همین اولویت‌های سه گانه است و اگر بخواهیم به حوزه‌هایی به‌صورت محدود، ورود پیدا کنیم، حوزه ورزش و تندرستی دانشجویان است.

وی تصریح کرد: نکته بسیار مهم، پرهیز از نگاه سلسله مراتبی از بالا به پایین در تعاملات خود و همکارانم در صندوق با دانشگاه‌ها است. روسای دانشگاه‌ها از «سرمایه‌های اجتماعی» کشور هستند.

مطیعی در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم با نگاه مثبت از طرف مردم، نهادهای دانشگاهی را تقویت کنیم و از آن به‌عنوان سرمایه اجتماعی استفاده کنیم و این مسیر رو به نزولی که در حوزه جذب منابع مالی داریم هم از طریق خیّرین و هم از طریق طرح‌های مشارکت عمومی به یک فرایند موثر تبدیل کنیم.

باید نسل جدید دانشجویان را به مسائل زیربنایی سوق دهیم

دکتر غلامرضا لطیفی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی کشور است و حدود ۱۷هزار و ۴۰۰ دانشجو دارد که حدود ۶۰درصد این دانشجویان در مقطع ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: این دانشگاه در حال حاضر ۱۳ دانشکده دارد و در آینده قرار است این تعداد به ۱۵ تا ۱۶ عدد افزایش پیدا کند. همچنین در این دانشگاه حدود ۱۰۰ رشته تخصصی و بیش از پنج قطب علمی و ۳۵ نشریه علمی وجود دارد.

دکتر لطیفی افزود: علاوه بر این، دانشگاه علامه طباطبائی توانسته است طی سال‌های اخیر درزمینه رتبه‌های جهانی جهش‌های زیادی داشته است درزمینه تولید مقالات، کتاب‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی تلاش‌های زیادی شده و درزمینه بسته‌های سیاستی ارائه‌شده به دولت هم، دانشگاه علامه طباطبائی توانسته است مقام اول را کسب کند.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی بابیان اینکه این دانشگاه ازنظر تعداد کرسی‌های ترویجی، توانسته است رتبه اول را در کشور به دست بیاورد، اظهار کرد: ما هنوز اول راه هستیم و این دانشگاه خود را به این موارد محدود نخواهد کرد و گام‌های بیشتری را با همکاری استادان و دانشجویان برخواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌ها، موثرترین نهادهای اثرگذار در نظام‌های جهانی هستند. با ورود به هزاره سوم، ما با بحران‌های جدی تعلیم و تربیت روبه‌رو هستیم. رشد فضای مجازی، رشد فنّاوری، رشد ارتباطات، گسست اجتماعی زیادی را بین نسل‌ها به وجود آورده است. امروزه نسل دهه هشتادی‌های ما با دهه هفتادی‌های ما خیلی متفاوت است.

دکتر لطیفی گفت: این امر نیازمند این است که ما مقدار زیادی از آموزش‌های سنتی فاصله گرفته و به سمت شیوه‌های جدید آموزشی و نوآوری‌های تکنولوژیکی و در کل نوآوری‌هایی در عرصه آموزش و پژوهش گام برداریم.

وی بیان کرد: بحث دیگری که در حوزه دانشگاه‌های امروز کشور مطرح می‌شود این است که خیلی از مواقع دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند درزمینه آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در مورد وضعیت کشور بتوانند به یک وضعیت ایده پردازی مناسبی برسند. همان‌طور که می‌دانید نرخ رشد جمعیت کشور ما نزدیک ۱درصد است. این نرخ رشد در حالت کاهندگی قرار دارد. پنجره جمعیت کشور ما تا سال ۲۰۵۰ میلادی برآورد جمعیتی در حدود ۱۱۰میلیون جمعیت خواهد بود که بیش از ۳۰درصد این جمعیت، جمعیت ۶۰ سال به بالا است و ما نتوانسته‌ایم هنوز در نظام دانشگاهی خود برای بحث سالمندی جمعیت خود راهکارهای جدی‌ای را به وجود بیاوریم.

دکتر لطیفی در پایان گفت: از دانشگاه‌های بزرگ کشور، توقع بیشتری می‌رود و جامعه انتظار بیشتری از آن‌ها دارد. نسل جوان دانشجویی، نسلی انتقادی است. درنهایت ما باید بتوانیم به وضعیتی برسیم که برای جامعه اسلامی زیبنده باشد.

س.س۵۱/ل.م۵۴