عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

استفاده از موی دیگران عوارضی برای سلامتی فرد به همراه دارد

مدیر گروه پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: خرید واستفاده از موی دیگران می تواند موجب انتقال برخی از بیماریهای پوستی شود.

در پی خرید و فروش مو در آرایشگاه های زنانه و استفاده از این مو در قالب روش های زیبایی مانند اکستیشن به سراغ متخصص پوست  و مو و مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم تا نظر ایشان را در این خصوص جویا شویم.

مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، در گفتگو با وب دا، با اشاره به اینکه موی فرد می تواند در عین اینکه ظاهر سالمی دارد حاوی برخی از عفونت های قارچی و یا انگل زنده شپش باشد، ابراز کرد: اضافه کردن موی سر یک فرد به فرد دیگر می تواند باعث انتقال بیماری شود که مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند.

دکتر مسعود ملکی با بیان اینکه اصولا اکستیشن مو و مژه و کاشت ناخن در مواردی که فرد دچار بیماریهای پوستی و یا سوختگی شده است به بیمار کمک کند تا  ظاهر بهتری برخوردار شود، افزود: اما متاسفانه در این کار افراط هایی صورت گرفته و افرادی با ظاهر سالم اقدام به این اعمال زیبایی می کنند که مشکلی را برای آنها به همراه داشته است.

مدیر گروه پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه استفاده از چسب های مختلف برای متصل کردن مو، مژه و کاشت ناخن حساسیت های را با خود به همراه می آورد، ابراز کرد: ترجیحا افرادی که چهره سالم، مو و ابرو مناسبی دارند کمتر از اعمال زیبایی استفاده کنند چرا که هر کدام از این اعمال خطراتی را برای سلامتی فرد می تواند به همراه داشته باشد.

دکتر ملکی با بیان اینکه علاوه براین افرادی که در فصل تابستان از استخرهای شنا استفاده می کنند باید مراقب خشکی پوست خود باشند، بیان کرد: برای پیشگیری از عفونت به آب استخرها کلر اضافه می شود که این آب می تواند ضمن خشکی پوست و تغییر رنگ مو، مشکلاتی را برای تنفس و چشم افراد به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از استخرهای شنا با سیستم ازون نظافت می شود که بهتر است عموم مردم از این استخرها استفاده کنند، گفت: افرادی که دچار خشکی پوست شدید هستند، قبل و بعد از استفاده از استخر از کرم های مرطوب کننده و لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنند ضمن اینکه شوینده های استخرهای شنا درصد زیادی باعث خشکی پوست می شوند از همین رو بهتر است بعد از استفاده از استخر از شامپوی کرمدار استفاده شود.

مدیر گروه پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه احتمال ابتلا به عفونت های قارچی در استخرهای شنا وجود دارد، بیان کرد: قارچ کف پا، زگیل پا و زگیل تناسلی از جمله بیماریهایی است که در سایه استفاده زیاد از استخرهای شنا ایجاد می شود.

آفتاب؛ مهم ترین عامل آسیب رسان به پوست

وی ادامه داد: شایع ترین سرطان در بین زنان و مردان، سرطان پوست است که با قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید ایجاد می شود؛ از همین رو افراد در ساعاتی مانند یک ساعت قبل از اذان ظهر و دو ساعت بعد از اذان ظهر در معرض آفتاب شدید نباشند .

دکتر ملکی با اشاره به اینکه شدت اشعه ماورای بنفش در فصل تابستان بیشتر از هر فصل دیگری است، عنوان کرد: در شهرهایی مثل شهرکرد که فاصله زمین تا سطح دریا زیاد است و بام کشور محسوب می شوند به دلیل ضررهای اشعه ماورای بنفش سرطان پوست در این شهر شایع تر از بقیه کشور است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان ، دامداران و ماهیگیران نیز در معرض نور افتاب هستند باید در ساعاتی که اشعه افتاب شدیدتر است یا از منزل بیرون نیایند و یا اینکه با نقاب، کلاه افتاب گیر و یا لوسیون ضد افتاب از پوست خود محافظت کنند، ابراز کرد: بیماریهایی نیز به دلیل آفتاب ایجاد یا تشدید می شود که به عنوان  مثال می توان به کهیرهایی که بر اثر نور افتاب ایجاد می شود و یا بیماریهای فوتودرماتوز که در برابرافتاب بدتر می شود، اشاره کرد.

مدیر گروه پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بعضی داروها نیز اگر فرد استفاد کند و بعد در معرض افتاب قرار گیرد دچار قرمزی پوست می شود که از آن جمله می توان به داروهای ادرار بیماران کلیوی اشاره کرد، بیان کرد: برای حفظ سلامتی پوست ومو، بدن ما نیاز به مواد مغذی و آب کافی دارد بنابراین افرادی که در فصل تابستان تعرق بیشتری دارند باید آب بیشتری بنوشند ولی در حالت کلی پوست و مو نیازمند پروتئین ها و ریز مغذی ها مانند آهن و  روی هستند.

{jcomments on}