عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

بررسی تغییر هویت سروتایپ های تحت پوشش واکسن پنوموکوک در بازه زمانی چهار ساله اخیر در دانشکده بهداشت

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، با توجه به مطالعات انجام شده توسط سهیلا حبیبی دانشجوی کارشناسی ارشد میکروب شناسی پزشکی، دلیل اهمیت موضوع تغییر هویت سروتایپ های تحت پوشش واکسن پنوموکوک در بازه زمانی چهار ساله ‌ اخیر، میزان پوشش دهی واکسن PCV-۱۳ و نقش آن در کاهش عفونت‌های پنوموکوکی است. دکتر پورمند استاد و مدیر گروه پاتوبیولوژی که سرپرستی این مطالعه‌ی چند ساله را برعهده داشته می‌گوید: خوشبختانه  با وجود تغییر سروتایپ‌های شایع، همچنان این واکسن کارایی خود راحفظ کرده است.
شایعترین سروتایپ در دوره‌ زمانی منجر به سال ۱۳۹۵ سروتایپ ۱۴ بوده که در بازه‌ی زمانی اخیر به سروتایپF ۲۳ تغییر یافته است. خوشبختانه واکسن  PCV-۱۳، سروتایپ‌های شایع دوره‌ زمانی چهار سال اخیر تاکنون را پوشش می دهد.
پوشش سروتایپی واکسن PCV-۱۳ در  این مطالعه حدود ۸۳ درصد تعیین شده است.  برای کودکان زیر پنج سال نیز که هدف اصلی واکسیناسیون هستند، میزان پوشش دهی قابل قبولی (۸۰ درصد) تعیین شد.
از این رو به کارگیری واکسن PCV-۱۳، کاهش چشم گیر ابتلا به عفونتهای پنوموکوکی را به دنبال خواهد داشت.
توصیه می شود سروتایپ های کپسولی پنوموکوک با استفاده از طراحی پرایمرهای پوشش دهنده کلیه سروتایپها تعیین هویت شوند. این مهم باید به صورت غربالگری مستمر، جهت تعیین کارایی واکسن پنوموکوک در پوشش سروتایپهای این پاتوژن خطرناک صورت گیرد.
توضیح اینکه پایش بیماریهای قابل پیش‌گیری به واسطه‌ اطلاعات حیاتی در ارتباط با میزان شیوع عفونت و همه‌گیری شناسایی بیماری، زمینه سیاستگذاری صحیح در امر پیشگیری و درمان را فراهم میآورد. توصیه‌ استفاده از واکسن موثر در هر کشور نمونه ای از این موارد است.