عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

برگزاری سومین برنامه رزمایش پدافند غیر عامل مراکز و موسسات  دارای حساسیت ویژه وزارت جهاد کشاورزی در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر

برگزاری سومین برنامه رزمایش پدافند غیر عامل مراکز و موسسات دارای حساسیت ویژه وزارت جهاد کشاورزی

سومین برنامه رزمایش پدافند غیر عامل مراکز و موسسات دارای حساسیت ویژه وزارت جهاد کشاورزی در روز ۲۸ خردادماه جاری در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ، پس از برگزاری رزمایش های سازمان دامپزشکی کشور و موسسه تحقیقات شیلات کشور با مدیریت مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ، رزمایش پدافند غیرعامل با محوریت "تهدید آتش سوزی و اقدامات خرابکارانه در بانک ژن گیاهی ملی ایران" روز سه شنبه ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۹ الی ۱۳:۳۰ در محل سالن اجتماعات بانک ژن ایران در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، با حضور دکتر نجفیان رئیس موسسه، سردار مهدی پور معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور، مهندس دانایی­ فر و سرهنگ زارعی از سازمان پدافند غیر عامل کشور و کارشناسان کمیته پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از محققین و اعضای هیات علمی موسسه برگزار شد.

در افتتاحیه این رزمایش ابتدا دکتر نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ضمن تشکر از همکاران موسسه، مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) و سازمان پدافند غیر عامل کشور در خصوص اجرای این رزمایش، اظهار امیدواری کرد که این  رزمایش به شایستگی برگزار شود. وی در بخش دیگری از سخنان  خود با ذکر اهمیت ژرم پلاست ها و بانک ژن گیاهی ،  توجه مسولین ذیربط را به توسعه و تجهیز این مجموعه منحصر به فرد و ملی مورد تاکید قرار داد.

در ادامه آقای دکتر سرخی رئیس بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران به تشریح برنامه ها و فعالیت های بانک ژن پرداخت و ضمن اظهار نگرانی از کم توجهی به سرمایه گذاری در بازسازی و توسعه سیستم ها و تجهیزات بانک ژن به تببین راهکارهای این سرمایه گذاری پرداخت.

سپس سردار مهدی پور معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور ، طی سخنای اظهار داشت : سند زیستی وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده و لازم است وزارت جهادکشاورزی با همکاری سازمان پدافندغیر عامل نسبت به اجرای عملی مفاد آن اقدام نماید. معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه سخنان خود اشار نمود که  لازم است موسسات تحقیقات کشاورزی چالش های خود را مشخص و مطالبات خود را به سازمان پدافند غیرعامل کشور ارائه دهند. وی افزود: ما هم تلاش خواهیم کرد تا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهیم و بهتر است سند راهبردی پدافند غیرعامل در حوزه بذر نیز تهیه شود و کشور با توجه به تحریم ،  از واردات بذر رهایی یابد.

در ادامه دکتر میر رحیمی معاون پژوهشی و کارآفرینی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) به تشریح اهداف اجرای رزمایش پرداخت و در خصوص تدوین سند پدافند زیستی وزارت جهادکشاورزی در سال ۱۳۹۵، اولین دوره آموزش مجازی آشنایی با پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی (آبان ماه ۱۳۹۶)، سومین کنفرانس پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی(تیرماه ۱۳۹۷)، برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی پدافند غیرعامل کشاورزی(تیرماه ۱۳۹۷)، طرح پژوهشی ”بررسی دانش و مهارت کارشناسان ستاد وزارت در حوزه پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی“(سال ۱۳۹۷)، دومین دوره آموزش مجازی آشنایی با پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی (آذر ماه ۱۳۹۷) ، برنامه ریزی و اجرای مانورهای پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی(دو مورد در نیمه دوم سال ۱۳۹۷) گزارشی ارایه داد. وی  همچنین به نحوه اجرایی شدن چهارمین کنفرانس پدافند غیرعامل در سال ۱۳۸۹ اشاره نمود.

در پایان بخش اول رزمایش دکتر زهراوی مسول پدافند غیر عامل موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به تشریح فرآیند اجرای عملیات رزمایش در دو حوزه عملیاتی و دور میزی پرداخت. در ادامه در محل اصلی بانک ژن عملیات آتش سوزی عمدی انجام و فرایند اطفاء حریق صورت پذیرفت.

سپس مجددا در محل سالن اقدام به اجرای فرآیندهای بعد از اطفاء حریق پرداخته شد و مکاتبات بعدی توسط مسئولین ذیربط قرائت شد. در پایان نیز پس از ذکر نکاتی توسط همکاران سازمان پدافند غیر عامل کشور و کمیته پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی و همچنین مدیران و اعضای هیات علمی موسسه، جمع بندی مطالب توسط دکتر سرخی و سردار مهدی پور صورت پذیرفت و پیشنهادهای زیر  ارائه گردید :

- برنامه ریزی برای توسعه و تجهیز بانک ژن گیاهی موسسه با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور در اولویت وزارت قرار گیرد.

- اجرای مستمر رزمایش های پدافند غیر عامل در موسسه در حوزه های مختلف تحت تهدید برنامه شود.

- طراحی و ساخت حداقل چهار بانک ژن مشابه در نقاط مختلف کشور به منظور تامین امنیت ذخایر ژنتیکی کشور در اولویت برنامه ­های سازمان پدافند غیرعامل کشور و وزارت جهادکشاورزی قرار گیرد.