عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان: سوءتغذیه یکی از مشکلات تغذیه‌ای شایع در کودکان زیر ۵ سال است

محمدحسین دریسی در کمیته مشارکتی حمایتی کودکان زیر ۵ سال شهرستان دشتستان افزود: از پیامدهای نامطلوب سوءتغذیه کودکان می‌توان به اختلال در رشد و تکامل مغزی و جسمی، افزایش هزینه‌های درمانی و مراقبت‌های پزشکی نام برد که منجر به بار سنگین مالی بر اقتصاد جامعه هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی می‌شود.
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: چهار عامل اصلی در بروز سوءتغذیه کودکان نقش دارند که می‌توان به فقر، نبود مواد غذایی در محل، ناآگاهی‌های تغذیه‌ای و ابتلا به بیماری‌های کودکان اشاره کرد.
حمیرا دهقانی اظهار کرد: برای بهبود وضع تغذیه کودکان عواملی شامل درآمد، دسترسی به غذا، فرهنگ و سواد تغذیه‌ای، دسترسی به خدمات بهداشتی، کنترل بیماری‌ها و همچنین راهکارهای مختلفی باید به‌طور هماهنگ به مورد اجرا گذاشته شود.
وی تصریح کرد: در شهرستان دشتستان ۲۷۵ کودک زیر ۵ سال تحت پوشش برنامه مشارکتی حمایتی کمیته امداد امام خمینی در۶ منطقه مختلف شهرستان هستند و طبق دستورالعمل این برنامه، رشد و تغذیه کودکان دریافت‌کننده سبد غذایی هرساله  طی دو دوره شش‌ماهه توسط  بهورزان و مراقبین سلامت ارزش‌یابی و بازخورد آن به کمیته امداد ارسال می‌گردد.
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: نسبت بهبودی کودکان تحت پوشش برنامه حمایتی و مشارکتی شهرستان در شش‌ماهه دوم نسبت به شش ماه اول سال گذشته،۱۳ درصد رشد داشته  که امیدواریم با پایش مستمر این کودکان ازنظر بهبود تغذیه‌ای، حساس سازی والدین و همچنین با ارائه آموزش‌های مداوم به کارکنان بهداشتی و کارکنان بین بخشی درقالب برنامه‌های بین بخشی بتوانیم با کاهش آمار سوءتغذیه کودکان به هدف مورد انتظار استان دست‌یابیم.
انتهای پیام/ س.غ/ ۳۰۳۰