عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

گفت‌وگو با برگزیدگان بیستمین جشنواره ابن‌سینا/ دکتر محمد صادقی بر بهبود روش های آموزشی تاکید کرد

دریافت فیلم
همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و سالروز تاسیس دانشکده پزشکی، بیستمین جشنواره ابن‌سینا با تجلیل از ۶ برگزیده در بخش آموزش، ۶ برگزیده در بخش پژوهش، یک برگزیده در بخش خدمات ویژه و دو برگزیده از دانشگاه تهران برگزار شد، جشنواره ابن‌سینا هرساله به‌منظور تجلیل از فعالیت‌ها و دستاوردهای برجسته اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات ویژه، همزمان با سالروز تاسیس دانشکده پزشکی (۱۵ بهمن سال ۱۳۱۳) برگزار می‌شود.
لطفا در ابتدا خودتان را برای ما معرفی بفرمایید؟
محمد صادقی متخصص گوش و حلق و بینی هستم.

به عنوان آموزشگر برگزیده جشنواره ابن سینا احساس خود را از اینکه برگزیده شده اید؛ بفرمایید؟
همیشه دغدغه آموزش را داشتم به خصوص در رشته ما که بیشتر جراحی است و اغلب با دستیاران کار داریم،همیشه در جهت بهبود آموزش دستیاری تا جایی که در توان داشتم سعی کردم و خوب از اینکه این روش و رویکرد من توسط آموزش گیرندگان و پیشکسوتان دانشگاه مورد قبول واقع شده خیلی خوشحالم.

دستاوردها و فعالیت های آموزشی خود را بفرمایید؟
سعی کردم در این مدت که هیات علمی بودم همیشه در راستای بهبود روش های آموزش و ارزیابی تلاش کنم، البته می دانید که روش های آموزشی قابل تغییر است و با توجه به برنامه های آموزش مجازی و استفاده از امکانات احتمال بهبود وجود دارد. در بخش ما هم نیز با کمک همه همکاران سعی شده است که در این راه قدم برداریم و با مشارکت دوستان تا حدی که ممکن بوده است، موفق شده ایم.

به عنوان یک آموزشگر برتر چه محورهایی را در آموزش به دانشجویان رعایت می کنید؟
سعی کرده ام هر چه در توان دارم بی دریغ به آموزش گیرنده انتقال بدهم. به نظرم اگر وقت بگذاریم، دانسته و تجربه های موفق را در اختیار فراگیران قرار دهیم این کار هم تعهد حرفه ای و اخلاق پزشکی را تقویت می کند و کار با ارزشی است.

نقش جشنواره ابن سینا را در شناسایی آموزشگران و مدرسان برتر دانشگاه چطور ارزیابی می کنید؟
حقیقت کسی که به عنوان هیات علمی وارد این مسیر می شود، نباید انتظارمادی و برگزیده شدن را داشته باشد باید دغدغه اش آموزش و اشتیاق به پیشبرد علم باشد. از اینکه دانشگاه این دغدغه را دارد و همه موارد را رصد می کند، مایه دلگرمی اعضای هیات علمی می شود که خیلی به نظرم مهم است.

آقای دکتر شما به عنوان عضو هیات علمی برای همکاران در حوزه آموزش چه پیامی دارید؟
بیشتر به خودم و اساتید جوان باید توصیه کنم که حداکثر وقت را در اختیار آموزش گیرندگان باشند. بی دریغ آنچه در توان دارند به آن ها منتقل کنند و با رفتار خود الگو برای نسل جوان باشند چرا که تعهد حرفه ای و اخلاق حرفه ای مهم ترین قسمت کار است که با گفتن درست نمی شود، به قول سعدی؛ 'بزرگی سراسر به گفتار نیست، دو صد گفته چون نیم کردار نیست'.
خبرنگار: الهام علی
عکس: مهدی کیهان