عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

کنترل و جلوگیری از نشت گاز مشترکان سراسر کشور از طریق آشکار سازها

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری البرز، مهندس محمود قاسم‌وند مدیر کنترل کیفیت این شرکت دانش‌بنیان اظهار داشت: آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد در دامنه آزمون آشکارسازهای نشت گاز مونو اکسید کربن و گازهای قابل احتراق و بررسی انطباق کیفیت آنها با الزامات استانداردهای ملی به شماره‌های ISIRI ۱۳۱۷۲۱-۱ و ISIRI ۱۴۲۰۰-۱ می‌باشد. طبق مقررات ملی ساختمان استفاده از آشکارسازهای نشت گاز مونو اکسید کربن و گازهای قابل احتراق در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، عمومی الزامی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه این آشکارسازها ساکنین ساختمان‌ها را از خطرات نشت گاز مونو اکسید کربن و گازهای قابل احتراق آگاه می‌سازند، افزود: گاز مونو اکسید کربن که یک گاز سمی، بی‌بو و بی‌رنگ است هر ساله حدود ۱۰۰۰ نفر از هموطنان قربانی این گاز سمی می‌گردند؛ با توجه به حساسیت عملکرد آشکارسازهای نشت گاز مونو اکسید کربن و گازهای قابل احتراق که رابطه مستقیمی با جان و مال مردم دارند، سازمان ملی استاندارد در شهریور ماه سال ۱۳۹۱ اقدام به اجباری کردن رعایت مقررات استاندارد برای تولید، توزیع و واردات آشکارسازهای نشت گاز مونو اکسید کربن و گازهای قابل احتراق کرد.

مهندس قاسم وند گفت: متاسفانه در آن زمان به علت پیچیدگی‌های فنی و هایتک‌بودن دانش فنی لازم، آزمایشگاه معتبر و مورد تایید سازمان ملی استاندارد در کشور وجود نداشت تا اقدام به انجام آزمون و بررسی انطباق عملکرد این آشکارسازهای نشت گاز با الزامات استاندارد ملی کرده و عملکرد صحیح آنها را تایید کند. با شناسایی این نقص و خلاء فنی در صنعت استاندارد و آزمایشگاهی کشور، مطالعات میدانی جهت حل این مشکل انجام گرفت و این شرکت در آبان ماه سال ۱۳۹۳ موفق به اخذ پروانه تایید صلاحیت به عنوان آزمایشگاه همکار از اداره کل استاندارد البرز شد.

وی با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان یک شرکت ارائه دهنده خدمات فنی و آزمایشگاهی است، افزود: این شرکت طبق پروانه تایید صلاحیت اخذ شده از سازمان ملی استاندارد، اقدام به آزمون و بررسی انطباق عملکرد آشکارسازهای نشت گاز مونو اکسید کربن و گازهای قابل احتراق طبق الزامات استانداردهای ملی و بین‌المللی مربوطه می‌کند.

به گفته مهندس قاسم‌وند، در حال حاضر این شرکت تنها آزمایشگاه معتبر و همکار سازمان ملی استاندارد در دامنه فعالیت خود در کشور است و علاوه بر پروانه تایید صلاحیت استانی از اداره کل استاندارد البرز دارای گواهینامه ISO/IEC ۱۷۰۲۵ به عنوان معتبرترین گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاهی از مرکز ملی تایید صلاحیت کشور نیز می‌باشد.

وی با تصریح اینکه شرکت آزمون گاز البرز یک شرکت دانش بنیان و تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان البرز می‌باشد یادآورشد: به لطف خدا و تلاش و جدیت همکاران، شرکت تقریبا از نظر علمی تمام مدارک و اعتبارات لازم را اخذ کرده است که در این راستا علاوه بر پروانه تایید صلاحیت استانی و گواهینامه ISO/IEC ۱۷۰۲۵ می‌توان به تاییدیه اختراع از بنیاد ملی نخبگان، گواهی توانمندی نوآورانه از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، گواهی ثبت اختراع داخلی، پتنت بین المللی (در حال ثبت)، تاییدیه اختراع از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، تاییدیه اختراع از صندوق حمایت از پژوهشگران، عضویت در پارک علم و فناوری البرز اشاره کرد.

مهندس قاسم وند گفت: با توجه به منحصر به فرد بودن دامنه فعالیت و همچنین هایتک بودن دانش فنی آن، این شرکت جهت معرفی خدمات نوآورانه خود به مشتریان و صاحبان صنایع و همچنین بهره‌مندی و آشنایی با خلاقیت‌ها و نوآوری‌های صورت گرفته در کشور و دنیا در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ شرکت کرد و بدیهی است که حضور صاحبان صنایع و مشتاقان علم و دانش و خصوصا مسئولان مربوطه باعث دلگرمی می‌گردد.

وی  با اشاره به اینکه این شرکت موفق به عضویت در پارک علم و فناوری البرز شده است، افزود: هدف از عضویت و استقرار در پارک علم و فناوری البرز، استفاده از ظرفیت علمی آن و امکان دریافت خدمات متنوع مالی و معنوی از پارک می باشد. عضویت در پارک علم و فناوری علاوه بر جنبه اعتباری آن، امکان استفاده از پتانسیل‌های موجود علمی و فنی و همکاری های مطلوب با سایر اعضای پارک را فراهم می آورد.

ل.س۴۲/ل.م۵۴