عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

استفاده از شبیه ساز های داخلی در راستای تمرکز بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

دبیر کارگروه توسعه و تعالی فناوریهای آموزشی کلان منطقه ۹ ابراز کرد: این کارگروه با تجهیز امکانات برای ارتقای تحصیلی دانشجویان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی نیز استفاده کرد و دستگاه های شبیه ساز ساخت ملی را اولویت قرار داده است.

دکتر رضا اخوان در گفتگو با وب دا، با بیان اینکه کارگروه توسعه وتعالی فناوری آموزشی در سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واسپاری شد، ابراز کرد:  قبل از اینکه به شکل رسمی کارگروه کار خود را آغاز کند یک کار مشترک با شرکت کازان روسیه و یک شرکت تولید کننده سیمولاتورهای آموزش پزشکی در جمهوری مسلمان تاتارستان در قالب یک تفاهم نامه مشترک بسته شد.

وی با اشاره به اینکه علاوه براین فضای مناسبی بالغ بر ۲ هزار متر مربع در محیط بیمارستان امام رضا(ع) با عنوان مجتمع پژوهشی و آموزشی در نظر گرفته شد، عنوان کرد: بیمارستان امام رضا جزو مراکز آموزش بالینی سرآمد کشور است که برای توسعه وتعالی آموزش در اختیار اعضای هیات علمی و دانشجویان قرار گرفت .

تهیه سیمولاتورهای آموزش پزشکی

دبیر کارگروه توسعه وتعالی فناوری آموزشی با اشاره به اینکه فرآیند بازسازی مرکز از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد و همزمان در تیرماه چهار دستگاه سیمولاتورهای آموزش پزشکی در حوزه اعمال جراحی لاپاراسکوپی، کم تهاجمی و یک ربات بیمارنما هوشمند نسل پنج از شرکت دریافت شد، ابراز کرد:علاوه براین شبیه ساز اعمال اندووسکولار به شکل رایگان به مدت دو هفته در مرکز پژوهشی و آموزشی بیمارستان امام رضا(ع) مستقر شد.

تست دستگاه ها توسط اعضای هیات علمی

دکتر اخوان با بیان اینکه در بازه زمانی دو هفته ۳۸ عضو هیات علمی از ۱۱ گروه تخصصی و فوق تخصصی به مرکز جامع مهارت بالینی آمدند ودستگاه را تست کردند، گفت: در ادامه بازخورد عملی اساتید از تجهیزات دستگاه ها به شکل مکتوب و نظر سنجی آنها درباره کیفیت دستگاه ها انجام شد.

وی با اشاره به اینکه نظرسنجی درباره کیفیت دستگاه ها انجام شد و کیفیت دستگاه مورد تایید قرار گرفت، خاطرنشان کرد: نظرسنجی براین اساس بود که هر کدام از گروه های هدف چقدر می توانستند از این دستگاه استفاده کنند ، علاوه براین نیاز بالینی حقیقی بیماران برای استفاده از این دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفت.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نماینده فروش کمپانی ایدوس

دکتر رضا اخوان با بیان اینکه مراحل برنامه ریزی انجام و با حمایت دانشگاه و مساعدت معاونت توسعه یک کار تیمی خوب انجام شد تا دانشجویان در مراکز مختلف تحصیلی پزشکی از این شبیه ساز آموزش پزشکی استفاده کنند، اظهار کرد: بعد از این  یک بازه زمانی سه ماهه تفاهم نامه دیگری با کمپانی ایدوس بسته شد که در آن تفاهم نامه موضوع انتقال تکنولوژی آموزشی مطرح شد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نماینده فروش محصولات کمپانی در منطقه شد که این کار حرکت در مسیر دانشگاه نسل دوم و سوم بود.

وی با بیان اینکه همزمان با استقرار سیمولاتورها، دوره جراحی زنان در مشهد از تمام سطح کشور برگزار شد، بیان کرد:  در این دوره دستیاران فوق تخصصی جراحی عمومی نیز شرکت و کار خود را با این دستگاه ها شروع کردند .

بیمارستان امام رضا(ع)؛ قطب تکنولوژی آموزشی

دبیر کارگروه توسعه و تعالی فناوریهای آموزشی افزود: در مهرماه سال گذشته نیز با بازدیدهایی که از سوی وزارت بهداشت از فضای استقرار دستگاه ها انجام شد، ماموریت توسعه و تعالی فناوریهای آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار کردند.

تاسیس مرکز آموزشی تصویر برداری

دکتر اخوان با بیان اینکه کارگروه توسعه و تعالی فناوریهای آموزشی پروژه خاص دیگری را دنبال کرد که آن تاسیس مرکز آموزشی تصویر برداری پزشکی بود، عنوان کرد: چالش بزرگ در حوزه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد تصویر برداری این بود که به دلیل گران قیمت بودن این دستگاه ها امکان استفاده از این دستگاه ها برای آنها فراهم نبود از همین رو کارگروه یک دستگاه سی تی اسکن از بیمارستان هاشمی نژاد و یک دستگاه رادیولوژی از بیمارستان امام رضا(ع) فراهم کرد که در حال حاضر مشغول سرب کوبی فضا هستیم و در سال جاری این پروژه برای دانشجویان پیراپزشکی در اختیار آنها قرار می گیرد.

حمایت از شرکت های دانش بنیان درزمینه تولید شبیه ساز آموزشی

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان محصولات با کیفیت این شرکت ها مثل مولاژسمع قلب و دستگاه شبیه ساز چشم پزشکی از شرکت آتیه پردازان شریف با قیمت مناسب خریداری شد و در اختیار کارگروه قرار گرفت، عنوان کرد: دی ماه سال گذشته نیز جلسات مشترکی با معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی برگزار شد تا در بحث توسعه وتعالی آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمک کنند و اعضای هیات علمی دانشگاه با تکنولوژی های نوین آموزشی به خصوص در محیط های بالینی آشنا شوند.

وی گفت: در سال ۹۷و ۹۸ چندین کارگاه مخصوص اعضای هیات علمی برگزار شد و مهم ترین هدف در برگزاری از این جلسات، حمایت از شرکت های دانش بنیان در خصوص تولید شبیه سازها با تمرکز بر سیاست کلی اقتصاد مقاومتی و تمرکز در سه محور کارگروه توسعه فناوری نوین و افزایش ظرفیت تولید داخلی و توسعه پیوند های بین المللی در راستای ترویج کالای مصرفی داخلی در رشته مقاطع مختلف آموزشی بود.

{jcomments on}