عمومی | دانشگاه فرهنگیان

کارگاه مشترک پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان لرستان و دانشگاه لرستان با عنوان«روش های پژوهش کیفی»برگزار شد.

با توجه به اهمیت موضوع پژوهش در دانشگاه ها و ارتباط متقابل جهت همکاری و تعامل بین دانشگاهی ، کارگاه پژوهشی با عنوان روش های پژوهش کیفی با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه لرستان به میزبانی دانشگاه فرهنگیان لرستان در سالن کنفرانس پردیس علامه طباطبایی امروز سه شنبه ۲۸/۳/۹۸ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، این کارگاه یک روزه  با هدف بررسی و تبادل نظر روش های پژوهش کیفی با سخنرانی دکتر شجاع عربان عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و دکتر عزت اله قدم پور عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان برگزار شد.

دکتر عزت اله قدم پور در این کارگاه در ابتدا به معنی پژوهش اشاره کرد و افزود: واژه Research در لغت به معنای پژوهش، تحقیق، کندوکاو، تجسس و کاوش است و Qualitative به معنای کیفی است. این دو واژه مجموعاً به معنای تحقیق و پژوهش کیفی است.

وی به تعریف پژوهش کیفی اشاره کرد و گفت: تعریف پژوهش کیفی کار آسانی نیست و این نکته را زمانی می توانیم عمیقاً دریابیم که درباره ی این نوع پژوهش، به دانش کافی دست یافته باشیم.

ایشان در خصوص گذر روش تحقیق از پارادایم اثبات گرایی به سمت پارادایم تفهمی و ترکیبی سخن گفت و توجه به سنت روش تحقیق کیفی را از ضروریات نهاد علم تلقی کرد.

در ادامه دکتر شجاع عربان عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان لرستان در خصوص سنتهای متداول پژوهش کیفی به سنت های قوم نگاری ،پدیدار شناسی و مطالعه موردی اشاره کرد. عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان در باره جایگاه روش پژوهش کیفی در علوم اجتماعی اظهار داشت : اساساً بخش عمده ای از مطالعات مربوط به تاثیر ایدئولوژی دین، فرهنگ، سیاست، اخلاق و مانند آن، برکنش و رفتار انسان که موضوع مطالعه بسیاری از رشته های علوم انسانی است، را می توان با استفاده از روش تحقیق کیفی و عقلی، تجزیه و تحلیل نمود. برای درک و تبیین پدیده های پیچیده اجتماعی از داده های کیفی نظیر داده های حاصله از مصاحبه، مشاهده مشارکتی، مستندات، پرسشنامه و ... استفاده می کند. پیدایش تحقیق کیفی به وجود عامل انسانی مربوط می شود. وی در ادامه گفت: گرچه روش کیفی را انسان شناسان فرهنگی ابداع کردند، ولی امروزه در سایر علوم انسانی و اجتماعی نظیر جامعه شناسی، ارتباطات، آموزش و پرورش، تاریخ، مطالعات فرهنگی و مطالعات جنس واره ای(جنسیّتی: Sexuality ) نیز به کار می رود. لکن در روان شناسی، روش های کمّی غلبه دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ضمن بر شمردن ویژگی های روش تحقیق کیفی به تفاوت این روش با روش کمی در نحوه ی تدوین چارچوب نظری، شیوه های نمونه گیری، روایی و پایایی، قابلیت تعمیم، تکنیک های گردآوری داده ها، شیوه های استخراج و نحوه ی تدوین گزارش پرداخت.