عمومی | پژوهشگاه نیرو

سمینار بررسی اجمالی قابلیت اعتماد شرکت‌های توزیع از دیدگاه مشترکین برگزار شد/ اهمیت رویکردهای مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های توزیع

مدل قابلیت اعتماد به عنوان یک مکانیزم خودتنظیم برای شرکت عمل می‌کند که به موجب آن شرکت تبعیت خود را از قانون، استانداردهای اخلاقی و هنجارهای بین‌المللی کنترل می‌کند و در برابر تمام ذینفعان و در تمام حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی مسئول و پاسخگو خواهد بود.
اعتماد، سرمایه‌ای کلیدی و منشا قدرت برای سازمان‌ها و افراد است و با توجه به اهمیت این موضوع، جلب اعتماد مشتریان به یکی از اولویت‌های اساسی سازمان‌ها تبدیل شده و لازمه بقا در بازار نه تنها جذب و راضی ساختن مشتریان، بلکه ایجاد روابط بلند مدت با آنان است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ سمینار بررسی اجمالی بررسی قابلیت اعتماد شرکت‌های توزیع از دیدگاه مشترکین با هدف شناخت مسائل و موضوعات مهم در ارتقای اعتماد مشتریان شرکت‌های توزیع برق با حضور مدیران وکارشناسان شرکت‌های توزیع در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
در این سمینار الگوی جامع مدل قابلیت اعتماد مورد بررسی قرار گرفت. الگویی که براساس آن شرکت های توزیع بتوانند سطح اعتماد خود را از دیدگاه مشتریان بهبود دهند. در این راستا ابتدا مبانی نظری در حوزه های مربوط به اعتماد پذیری، رضایت مشتری و مسئولیت اجتماعی بیان شد و پس از آن، به بررسی تجارب برتر و راهکارهای ارائه شده جهت بهبود سطح اعتماد در شرکت‌های توزیع پیشرو در سطح جهان پرداخته شد و اهداف بومی شده، جهت به‌کارگیری در شرکت‌های توزیع کشور تشریح شد. در نهایت راهکارهایی جهت بکارگیری اهداف و عوامل تاثیرگذار در بهبود اعتمادپذیری، برای شرکت های توزیع ارائه شد.
مهندس مریم کیقبادی کارشناس گروه پژوهشی مدیریت و علوم اجتماعی سخنران این سمینار گفت: تا چنددهه اخیر، رضایت مشتریان از محصولات و خدمات و عملکرد سازمان، به عنوان مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری اعتماد تلقی می‌شد، اما اکنون، رویکرد مسئولیت اجتماعی، فراتر از این رفته و عوامل دیگری را برای ایجاد و بهبود قابلیت اعتمادپذیری سازمان معرفی می‌کند. اقدامات برون سازمانی مانند اقدامات اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و تبعیت از قوانین و مقررات و افشای این اقدامات در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی شرکت می‌تواند بر شهرت سازمان اثر گذاشته و منجر به بهبود عملکرد مالی، موقعیت رقابتی شرکت و همچنین شایستگی اعتماد آنها شود. این موضوع در خصوص شرکت‌های توزیع، به‌ عنوان پیشانی صنعت برق، از اهمیت دوچندان برخوردار است زیرا این شرکت ها به عنوان مسئول تامین خدمات برق همواره زیر ذره‌بین مشترکین، شرکت های پیمانکار، مردم، نهادهای دولتی و عمومی هستند و رمز پایداری چنین شرکت هایی، تنها سودآوری برای سهامداران و رعایت مسئولیت‌های قانونی نیست.
وی ادامه داد: در خصوص شرکت‌های توزیع ذینفعان انتظار دارند که شرکت‌ها مسئولیت‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و اخلاقی فعالیت‌های خود را برعهده گرفته و پاسخگو باشد.
قابلیت اطمینان و کیفیت برق ارائه شده، به همراه کیفیت سایر خدمات به مشترکین باید مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی بوده و با عملکرد شرکت‌های برتر جهانی قابل مقایسه باشد.
کیقبادی اشاره کرد: شرکت‌ها باید از تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی فعالیت‌های خود آگاه باشد و نقش فعالی در بهبود کیفیت زندگی مردم، نیروی کار، رفاه اجتماعی، ایجاد ثروت و اشتغال و بهبود جوامع محلی و حفظ محیط‌زیست ایفا کند.
وی تصریح کرد: کسب و کار مسئولانه شرکت همراه با تولید ثروت، منجر به خلق ارزش هم برای جامعه و هم برای سازمان خواهد بود. در حقیقت مدل قابلیت اعتماد به عنوان یک مکانیزم خودتنظیم برای شرکت عمل می‌کند که به موجب آن شرکت تبعیت خود را از قانون، استانداردهای اخلاقی و هنجارهای بین‌المللی کنترل می‌کند و در برابر تمام ذینفعان و در تمام حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی مسئول و پاسخگو خواهد بود.
کارشناس گروه پژوهشی مدیریت و علوم اجتماعی گفت: ضروری است شرکت‌های توزیع، طرح‌هایی را که دسترسی برق را برای جوامع و مشترکین خانگی آسیب‌پذیر و کم‌درآمد بهبود می‌بخشد (به عنوان مثال نرخ‌های ویژه، هزینه کمتر و تسهیل در برقراری انشعاب) در برنامه کاری خود قرار دهند.
وی در پایان اشاره کرد: یکی ازعوامل رضایتمندی مشترکین، قیمت مناسب خدمات شرکت، از قبیل هزینه انشعاب است. تلاش برای بهبود کارایی فرآیندها و بهینه‌سازی قیمت‌ها می‌تواند در این هدف مورد توجه شرکت قرار گیرد. راه دیگر نیز شناسایی و طبقه‌بندی مشترکین طبق استانداردهای جهانی و پاسخگویی مناسب به نیازهای آنها و همچنین توجه به مشترکین حساس از جمله بیمارستان‌ها و مراکز نظامی می‌باشد که ضروری است شرکت پاسخگویی به نیازهای آنها را در اولویت قرار دهد. برای پاسخگویی به موانع زبانی، فرهنگی، کم‌سوادی و ناتوانی‌های مشترکین در دسترسی به برق و استفاده ایمن از آن نیز، می‌توان راهکارهای مختلف خدمات پشتیبانی از جمله ارائه اطلاعات به صورت چندزبانه، ارائه اطلاعات صورتحساب‌ها با خط بریل و یا ایجاد نسخه‌های صوتی و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه را با هدف تسهیل دستیابی مشترکین ارائه نمود.