گزارش نشست «بحثی درباره رویت هلال رمضان و شوال»
گزارش نشست «بحثی درباره رویت هلال (نجومی – فقهی)؛ بررسی تحلیلی هلال های رمضان و شوال ۱۴۴۰»
مرکز اسناد فرهنگی آسیا با همکاری معاونت فرهنگی پژوهشگاه روز دوشنبه ۱۲ خردادماه ۱۳۹۸، نشستی تحت عنوان «بحثی درباره رویت هلال (نجومی – فقهی)؛ بررسی تحلیلی هلالهای رمضان و شوال ۱۴۴۰» با سخنرانی محمدرضا صیاد (پژوهشگر تقویم ورویت هلال)، سیدمحسن قاضیمیرسعید (پژوهشگررویت هلال)، علیرضا موحدنژاد (عضو شورای مرکز تقویم دانشگاه تهران) و علی اکبر نیری (مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران) و با دبیری مهندس حسن فقیه عبداللهی برگزار کرد.
در ابتدای نشست، فقیه عبداللهی ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین و سخنرانان، از رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا، دکتر عاملی رضایی و دکتر محمود کریمی علوی، معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه تشکر کرد و از حاضران به سبب عدم حضور مهندس میرسلیم، عضو شورای مرکز تقویم دانشگاه تهران عذرخواهیکرد و گفت: سیدمصطفی میرسلیم به رغم اینکه از رجال سیاسی هستند، همواره حامی گروههای رویتی هلال و علاقمندان به تقویم بودهاند و اولین همایش جدی بین المللی در این زمینه به همت وی در سال ۱۳۸۲ با حضور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شدکه پس از آن نیز در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵، در ۴دوره برگزار شد و نتیجه آن مقالات ارزشمندی است که در مجموعه ویژه نامههای مجله تخصصی تحقیقات اسلامی به چاپ رسید. همچنین وی کوششهای فراوانی در زمینههای فقهی و نجومی رویت هلال انجام دادند و به رغم اختلاف بین فقها و اهل نجوم توانستند مرحوم آیت الله رفسنجانی را به لحاظ علمی مجاب کنند که رویت هلال ماه با چشم مسلح نیز از سوی علمای دینی مورد توجه قرار گیرد و به ویژه تاثیر بسیاری در این باره بر آرای رهبر معظم انقلاب درخصوص موضوع استفاده از ابزار برای رویت هلال ماه گذارد.
در ادامه محمدرضا صیاد سخنرانیشان را با موضوع «گزارشهای رکوردشکنی رویت هلالهای ماههای شامگاهی در جهان» آغاز کرد و گزارشی از رکوردهای رویت هلال ماه در جهان به این شرح ارائه دادند :
یولیوس اشمیت آلمانی نخستین منجمی است که به صورت علمی دست به رویت هلال زد . او از آلمان به یونان مسافرت و در رصدخانه آتن شروع به کار، و در کل ۶۸ گزارش رصدی را در مدت ۲۰ سال ثبت کرد. گزارشهای وی عبارت است از :۱. رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح در سالهای ۱۸۲۵ الی ۱۸۴۲؛ ۲. رویت هلال ماه با دوربین دو چشمی و چشم غیر مسلح؛ و ۳. رویت هلال ماه با چشم غیر مسلح و تلسکوپ.
سپس آندره لوئی دانژون فرانسوی موفق شد بین سالهای۱۸۹۰ تا ۱۹۲۷ در شهر استراسبورگ ۷۵ گزارش رصدی را جمعآوری و ارائه کند ودر عین حال تصاویری از هلالهای ماه به دست دهد. دانژون معیاری را نیز به نام خود در زمینه رویتپذیری هلال ماه، ثبت کرده است که هنوز به قوت خود باقی است.
ژوزف اشپروک آلمانی، منجم بعدی بود که ضمن جمعآوری اطلاعات و گزارشهای رویت هلال، نخستین بار رکوردگیری را در مقوله رویت مطرح و برای اولین مرتبه موضوع را در مجله معروف Skye Telescphe، مطرح کرد. پس از وی دانشمند دیگری به نام رابرت سی ویکتور بود که علاقه ویژهای به تاسیس رصدخانه سیار برای بچههای مدارس داشت، و نخستین رکورد رویت با دوربین دوچشمی نیرومند را نیز از آن خود ساخت.
سخنران بعدی نشست سیدمحسن قاضیمیرسعید بود که درباره آغاز ماه مبارک رمضان و پایان آن به ایراد سخن پرداخت. وی به بحثی علمی در باره عدم امکان رویت هلال در شامگاه دوشنبه ۱۶/۲/۱۳۹۸ اشاره کرد و این موضوع را که کشورهایی نظیر عربستان سعودی و ممالک عربی تابع، مبادرت به اعلام رویت هلال شده بود، به چالش کشید. سپس در باره ماههای بدر ۱۲، ۱۳ و ۱۴ شبه سخن گفت و این روش که بسیاری تعداد روزهای پیشین را از ماه شب چهارده کسر میکرده و میکنند و ابتدای ماه رمضان را بر همین منوال میدانند، با ادله علمی، رد کرد. آنگاه در خصوص هلال آغاز ماه رمضان ۱۴۴۰ و اختلافات پیش آمده و همچنین هلال ماه شوال همین سال گزارش تفصیلی ارائه داد و روز عید فطر را قطعاً مقارن چهارشنبه ۱۵خرداد اعلام کرد.
در خاتمه نیز با نمایش اسلایدهای مختلف، ثابت کرد که رویت هلال شوال ۱۴۴۰ در شبانگاه سهشنبه ۱۴/۳/۱۳۹۸ در کلیه ممالک اسلامی امکانپذیر و عید سعید فطر ۱۵/۳/۱۳۹۸ خواهد بود.
در ادامه دکتر علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری بحث اصلی خود را بر اساس مسئله فقهی موضوع استهلال شروع کرد و پنج اصل اولیه مشترک بین فقها را در خصوص رویت هلال بدین شرع بیان کرد:
اول: اینکه خود فرد هلال ماه را ببیند که روایتهای بسیاری نیز در این باره آمده و علت اینکه بر رویت تاکید شده، این است که تقویم قمری قدری قراردادی است و نباید خرده گرفت که چرا در تقویم هجری قمری اختلافاتی مشاهده میشود؛ چون باید تاکید کنیم که تقویم میلادی هم یک تقویم شمسی است و تقویم ایران ما نیز چنین است؛ پس هیچ کدام از کشورها با کشور دیگر به لحاظ اوقات و تقویم یکسان نیست و به طریق اولی اختلاف در رویت هلال ماه هم به دلیل اختلاف آفاق، متفاوت میشود.
دوم: گفته عدهای برای رویت هلال یقین است و طبیعی است که باید به قول آنها اعتماد کرد.
سوم: چنانچه دو مرد عادل بگویند که هلال ماه را دیدهاند ولی اگر مشخصات ماه را برخلاف یکدیگر بگویند، البته اول ماه ثابت نمیشود.
چهارم: سی روز تمام از اول ماه قبلی بگذرد.
پنجم: حاکم شرع حکم کند که اول ماه است و در این صورت کسی هم که تقلید او را نمیکند باید به حکم وی عمل کند ولی کسی که میداند حاکم شرع اشتباه کرده، نمیتواند به حکم او عمل کند.
سپس درباره هریک از موارد پنجگانه شرح مفصلی ارائه کرد.
سخنران بخش پایانی نشست علیاکبر نیری بود که به معرفی نرمافزار مهیار که مختصِّ پیشبینی رویت هلالهای ماههای قمری است پرداخت و توضیحاتی در مورد آن داد. این برنامه روی سیستم عامل اندروید قابل نصب است و بحث اصلی آن پیشبینی مشاهده هلال ماه است. محدوده و معیار اصلی آن بر مبنای معیارهای رصدخانه افریقای جنوبی، مرکز تقویم دانشگاه تهران، سیدمحسن قاضیمیرسعید، مهندس رستمی و یالوپ است. وی با استفاده از هریک از معیارهای مذکور و به طور عملی آغاز رمضان ۱۴۴۰ و پایان این ماه مبارک را به دقت مورد بررسی قرار داد و نکته قابل توجه اینکه در تمامی این معیارها مشخص میشد که هلال رمضان ۱۴۴۰ در بعدازظهر روز دوشنبه ۱۶/۲/۱۳۹۸ بدون تلسکوپ بسیار قوی و آن هم جز در نوار باریکی از جنوبیترین قسمت پهنه ایران قابل رویت نبود، اما هلال شوال همین سال، با اختلافات بسیار اندکی در تمام کشور ایران اسلامی در عصر روز سه شنبه ۱۴/۳/۱۳۹۸ قابل رویت خواهد بود.
در انتهای این نشست، جلسه پرسش و پاسخی بین حاضرین و سخنرانان برگزار و از سخنرانان با اهدای و لوح تقدیر، قدردانی شد.