عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مردم باید بیشتر با خطرات فشارخون بالا آشنا شوند

دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: هدف از غربالگری فشار خون که از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد لزوم توجه مردم به خطرات فشار خون بالا و اقدامات پیشگیرانه است.

دکتر واحدیان ، در گفتگو با وب دا، با بیان اینکه تصور عموم مردم درباره مراقبت های شخصی و سبک زندگی سالم با تصور و ودیدگاه پزشکان متفاوت است، ابراز کرد: به عنوان نمونه در حوزه مصرف نمک و تغذیه سالم و یا کم تحرکی مطالبی را عنوان می کنند که با ایده ال علمی آن فاصله دارد و عموم مردم هرگونه فعالیت را به عنوان تحرک مفید برای سلامتی می دانند این در حالی است که تحرک کافی به شرایطی اطلاق می شود که فرد همزمان با آن نتواند صحبت کند، ضربان قلب بالا رفته و نفس نفس بزنند.

مصرف کمتر از پنج گرم نمک در روز

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در خصوص مصرف نمک نیز عموم مردم مصرف نمک را برابر با آوردن نمکدان بر سر سفره خود می دانند این در حالی است که هر گونه غذای نمکدار مانند دوغ، فست فود  وغذاهای طبخ شده در بیرون منزل به عنوان مصرف نمک در روز محاسبه می شود، گفت: هر فرد در روز باید کمتر از ۵ گرم نمک مصرف کند اما فردی که در هفته یکبار دوغ مصرف کرده تا چند روز سهم نمک مصرفی خود را استفاده کرده است.

سالانه فشار خون بالا جان ۹۷ هزار نفر را می گیرد

دکتر واحدیان با بیان اینکه در سال گذشته حوادث رانندگی موجب فوت ۱۸ هزار نفر در کشور شد  و مسئولان نسبت به این قضیه حساس شدند، ابراز کرد: این در حالی است که فشار خون بالا در کشورمان سالانه ۹۷ هزار نفر  را به دام مرگ می کشاند و این آمار از تعداد کشته شدگان ما در هشت سال دفاع مقدس نیز بیشتر است که این موضوع باعث نگرانی است و برای کنترل فشار خون باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

هزینه ۷ برابری بیمار فشار خون بالا برای جامعه

دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هر فردی که مبتلا به فشار خون بالا می شود وبه دلیل این مشکل دچار بیماری می شود هفت برابر یک انسان  برای خانواده و جامعه هزینه دارد، گفت: فشار خون به حدی موضوع با اهمیتی است که وزارت بهداشت برای پرداختن به این موضوع یک ماه در نظر گرفته است ، از همین رو مهم ترین کار درباره فشار خون جلب توجه مردم به عوارض فشار خون است که این اقدام در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته با وجود اینکه تعداد اتومبیل ها کمتر از امروز بود؛ سی هزار فوت  داشتیم وامروز با فرهنگ سازی که انجام شده این آمار به ۱۸ هزار کشته در سال رسیده است، اظهار کرد: اما امروز براساس پیش بینی های انجام شده از هر چهار نفر یک نفر مبتلا به فشار خون بالا است که در سایه این بیماری مشکلات بسیاری برای آنها ایجاد می شود.

دکتر واحدیان با اشاره به اینکه فشار خون بالا به دیواره های رگ فشار مضاعف وارد میکند و از همین رو احتمال ابتلا به بیماریهای مختلف را فراهم می کند، تصریح کرد: اگر بتوانیم اقدامات پیشگیرانه از ابتلابه فشار خون انجام دهیم ضمن حفظ سلامتی افراد ازبسیاری از هزینه ها جلوگیری می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سکته های مغزی، ناراحتی کلیوی، سکته قلبی ونارسایی قلبی و اختلالات دید به علت خونریزی شبکیه از جمله عوارض فشار خون بالا است، ابراز کرد: تمام تلاش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طرح بسیج ملی غربالگری فشار خون این است که مردم را از مرحله درمان و جراحی به مرحله پیشگیری بیاروند.

وی با بیان اینکه  سن بالا، سابقه خانوادگی، مصرف غذاهای چرب و پر نمک، اضافه وزن و چاقی، دخانیات و الکل ، فعالیت بدنی کم ، استرس، کمبود پتاسیم، بیماریهای کلیوی و دیابت و چربی خون بالا عوامل خطر افزایش دهنده فشار خون هستند، ابراز کرد: جامعه ما به سمت سالمندی نزدیک می شود از همین رو ابتلا به بیماری پر فشاری خون نیز در این جامعه رو به افزایش است لذا باید تدابیر لازم برای کنترل این فاکتور خطر افزایش یابد.

دکتر واحدیان با اشاره به اینکه چاقی  واضافه وزن نیز زمینه ساز ابتلا به انواع بیماریهای سرطان و فشار خون بالا و دیابت می شود، ابراز کرد: در مناطق محروم شهر اضافه وزن بیشتری در مردم مشاهده می شود که این موضوع به دلیل تغذیه نادرست و سبک زندگی غلط آنها است از همین رو نحوه تغذیه نقش مهمی در عدم ابتلا به بیماری فشاری خون بالا دارد.

{jcomments on}