عمومی | بنیاد ملی نخبگان

نخبگان باید در کشور مطرح شوند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، مهدی محقق؛ رئیس هیئت‌مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و برگزیده جایزه علامه طباطبایی در اولین نکوداشت مفاخر زن استان مرکزی با اشاره به ضرورت برگزاری همایش‌ها و مراسم‌های تکریم و الگوسازی از مفاخر، بزرگان و اندیشمندان جامعه بومی، گفت: این نخبگان باید در کشور مطرح شوند تا نسل جوان ما الگوی خود را از کشور خود انتخاب کنند.

در بخش دیگری از این مراسم، فریبا نظری؛ مشاور وزیر در امور زنان و خانواده از استان مرکزی به عنوان بهشت و پایتخت مفاخر کشور یاد کرد و اظهار داشت: برگزاری اولین نکوداشت زنان مفاخر کشور در استان مرکزی به علت کثرت مشاهیر، مفاخر و سرآمدانی است که زادگاه یا محل زندگی آنها در این استان بوده و منشاء خیر و برکات بسیاری برای جامعه ایرانی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه این برنامه در استان‌های دیگر کشور نیز برگزار و استمرار خواهد شد، افزود: برگزاری چنین نکوداشتی و معرفی چهره‌های شاخص مفاخر به‌ویژه در حوزه زنان، زمینه‌ساز شناخت دقیق و صحیح از پیشینه و تمدن جامعه ایرانی است و نقش بسزایی در الگوسازی برای نسل‌های بعدی دارد.

زهرا فرجی؛ مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری نیز در این مراسم استمرار مسیر نخبه‌پروری و کشف استعداد در حوزه زنان را از ملزومات امروز کشور دانست و تصریح کرد: انتخاب استان مرکزی به عنوان دبیرخانه دائمی نکوداشت زنان مفاخر کشور یکی از دستاوردهای این مراسم است.

نادره جلالی؛ مدیر پژوهش‌های راهبردی و کاربردی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور نیز در بخش دیگری از این مراسم تلاش و استمرار در خدمت‌رسانی به جامعه را از شاخصه‌های مفاخر ایرانی قلمداد کرد و آنان را الگوهای شایسته برای نسل جوان دانست.

در این مراسم، پروفسور پروانه وثوق؛ بنیانگذار هماتولوژی و آنکولوژی نوین در ایران، پروفسور توران میرهادی؛ مادر ادبیات کودک و نوجوان ایران، دکتر بدرالزمان قریب؛ متخصص زبان سغدی در جهان، دکتر نیک‌چهره محسنی؛ موسس اولین آزمایشگاه روانشناسی کودک، دکتر مریم میرهادی؛ اولین بانوی فارغ‌التحصیل دندانپزشکی ایران، قدس‌السلطنه بیات؛ بنیانگذار بیمارستان قدس اراک، پروین اعتصامی؛ بانوی حکیم و شاعر ادبیات فارسی، فرخنده ساوجی ؛ شاعر صاحب دیوان قرن ۱۳ ، عالمتاج قائم‌مقامی؛ شاعر قصیده‌سرای دوران قاجاریه، بهجت صدر اراکی؛ اولین نقاش برجسته نوگرای ایرانی، سونیا بالاسانیان؛ هنرمند و نقاش آثار انتزاعی و ملاصغری کمیجانی؛ معلم و مروج برجسته قرآن، مورد تکریم قرار گرفتند.

لازم به ذکر است، در پایان از ۱۲ نفر از زنان مفاخر و ۱۶ نفر از زنان شاخص استان تجلیل و از تمبر یادبود اولین آیین نکوداشت زنان مفاخر استان رونمایی شد.