عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷

طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی از خرداد تا شهریورماه در پایگاه های طرح سنجش در سراسر کشور برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، همه ساله برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو وورد به دبستان در کشور اجرا می شود که در این طرح نوآموز ابتدا به مدرسه محل ثبت نام مراجعه و پس از دریافت نوبت پایگاه سنجش با مراجعه به پایگاه سنجش و انجام ارزیابی های غربالگری در پایگاه سنجش و تکمیل بخش مربوط به غربالگری در صورت عدم نیاز به ارجاع نتایج ارزیابی ها در سامانه توسط مسئول پایگاه ثبت می شود و در صورت نیار به ارجاع این کار به مراکز تخصصی سنجش بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی و هوش صورت می پذیرد و در ادامه مراجعه مجددد به پایگاه اولیه و ارائه نتیجه ارزیابی تخصصی به مسئول پایگاه جهت ثبت در سامانه انجام می شود
مراجعه به مرکز بهداشتی درمانی جهت بررسی و تکمیل کارت واکسیناسیون، تکمیل فرم غربالگری پرونده الکترونیک و انجام معاینات پزشکی و مراجعه به مدرسه محل ثبت نام و یا اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همراه با کارت واکسیناسیون جهت تکمیل ثبت نام از دیگر اقداماتی است که در این طرح باید صورت بپذیرد
در همین باره موارد زیر جهت کسب اطلاعات بیشتر والدین به اطلاع می رسد.
بر اساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا ناتوانی رشدی هستند و تشخیص به موقع این کودکان نه تنها می تواند از بروز و تشدید معلولیت ها در آن ها جلوگیری نماید بلکه در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز موثر واقع خواهد شد و عدم شناخت به موقع مشکلات این کودکان باعث می شود که آنها دو تا سه سال در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند و پس از آن به واسطه وجود نارسایی های مختلف جسمانی و یا کم توانی ذهنی قادر به ادامه تحصیل نباشند و آنگاه به مراکز آموزش ویژه هدایت شوند. با توجه به این ضرورت ها سازمان آموزش و پرورش استثنایی با همکاری دفاتر سلامت دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اقدام به اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی نموده است.
اهداف و برنامه سنجش
اهداف اصلی و عمده این برنامه، تشخیص و شناسایی به موقع نارسایی های جسمی، ارزیابی وضعیت آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی است.
برنامه سنجش در دو مرحله مقدماتی (غربالگری) و تخصصی اجرا می شود و نتایج ارزیابی تمامی نوآموزان در سامانه سنجش ثبت می شود.
موارد ارزیابی در پایگاه سنجش
در پایگاه اولیه موارد ذیل مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت مشکوک بودن نوآموز به مشکل جهت بررسی دقیق تر به مرحله تخصصی ارجاع داده می شود.
وضعیت ایمن سازی: سابقه واکسیناسیون توسط مراقب سلامت با توجه به کارت واکسن نوآموز مورد بررسی قرار گرفته و در صورت ناقص بودن ارجاع داده می شود.
پایش رشدی: از طریق اندازه گیری قد، وزن، شاخص توده بدنی، نمودار رشد نوآموز ترسیم می شود.
ارزیابی بینایی: آزماینده بینایی میزان و وضعیت بینایی چشم های نوآموز را با استفاده از چارت اسنلن و دفترچه دیدرنگ ارزیابی نموده و در صورت وجود مشکل، به مرحله تخصصی ارجاع می دهد.
ارزیابی شنوایی: آزماینده شوایی با استفاده از دستگاه ادیومتر غربال گر میزان شنوایی نوآموز را ارزیابی کرده و درصورت نیاز جهت آزمایشات تخصصی به مراکز سنجش شنوایی ارجاع می دهد.
ارزیابی اختلالات گفتاری: وضعیت گفتار نوآموز توسط آزماینده شنوایی بررسی و در صورت وجود مشکل جهت پی گیری توصیه های لازم به والدین ارائه می شود.
آمادگی تحصیلی: میزان رشد نوآموز در حیطه های شناختی، زبانی و اجتماعی و توانایی در فراگیری محتوای آموزشی توسط آزماینده مربوطه سنجیده شده و در صورت عدم کسب امتیاز لازم به مرحله تخصصی ارجاع می شود.
ارزیابی اتیسم: کودکانی که در برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی مشکل دارند و دارای نشانه ها و علائم اختلال طیف اتیسم هستند جهت ارزیابی تخصصی ارجاع داده می شوند.
دهان و دندان: وضعیت سلامت دندان ها از نظر وجود علائم غیر عادی یا بیماری بررسی می شوند.
معاینات پزشکی عمومی : پزشک از طریق گرفتن شرح حال نوآموز از والدین و انجام معاینت لازم موارد مشکوک را شناسایی و در صورت لزوم به متخصص ارجاع می دهد و در پایان توصیه های لازم را جهت پی گیری در مدرسه که توسط مراقب سلامت انجام می شود متذکر می شود.