عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

خودکفایی کشور در خط تولید ماشین آلات کشت نشاء به همت محققان پارک علم و فناوری کرمانشاه

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری کرمانشاه ،این صاحب ایده گفت:در ابتدای کار نه سرمایه‌ای داشت و نه درآمدی، و تازه در رشته ماشین آلات کشاورزی فارغ التحصیل شده بود و با یک ثبت اختراع در سال ۸۹ وارد پارک علم و فناوری کرمانشاه شد و همین جرقه‌ای بود که او را وارد مسیر تازه‌ای از زندگی کند.

مازیار نامداری جوانی که رایزر پنهان شونده در سیستم‌های آبیاری بارانی و کلاسیک ثابت را ساخت است  تا ان را تجاری کند او سپس به سراغ سیستم‌های نشا و مکانیزاسیون رفت، تجهیزاتی که در کشور صد در صد وارداتی بود .

این واحد دانش بنیان خط کامل تولید نشا شامل میکسر، پر کن، بذر کار، پوشاننده و آبیاری را تولید می‌کند که دستگاهی است ۱۲ متری که کل پروسه تولید نشا را بصورت اتوماتیک انجام می‌دهد سرعتش برابر ۶۰ نیروی کاری و با دقت بالای ۹۷ درصد است که این خود یک رکورد در تمام دستگاه‌های نشا دنیا است.

بوم آبیاری اتوماتیک گلخانه، انواع نشا کار سبزی و صیفی، پیوند زن نشا، انواع تیپ کش و مارچ کش، مینی نشا و نشا صنعتی، ریشه توپی از دیگر محصولات شرکت است.

مدیر بازرگانی شرکت می‌گوید: دستگاه بذر کار سینی نشا برای گلخانه داران مورد استفاده قرار می‌گیرد که با سلول‌های ۱۱۲ و ۱۲۸ برای کشت صیفی جات از جمله گوجه، بادمجان و کاهو زده می‌شود.

وحید اکبری گفت: تا حالا توانسته ایم ۳۰۰ گلخانه تولید نشا را درکشور تجهیز کنیم، یعنی با این کارشان دانش استفاده از دستگاه‌های مکانیزه را به گلخانه‌ها برده اند و در حال حاضر ۹۵ درصد بازار کشور را پوشش می‌دهند.

روال کار هم به این شکل است که بذر را در داخل سلول‌های سینی نشا گذاشته و بعد در داخل سبد می‌گذراند. پس از آبیاری و جوانه زدن باید دانه دانه سلول‌های ریشه زده به زمین‌های کشاورزی متصل شود.

در حال حاضر در شرکت فن آوران کاشت زاگرس ۳۰ میلیون عدد سینی نشا تولید می‌شود که بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزان استان زیر کشت نشا صنعتی رفته است.

دکتر خان احمدی رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: از ابتدای شروع پارک تاکنون ۵۰۰ ایده به ثبت رسیده است که ۳۰۰ مورد آن تجاری شده و به تولید محصول منجر شده است.

وی فروش سالانه محصولات فناورانه استان را ۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون برای ۱۵۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

نامداری مدیر عامل شرکت گفت: حجم فروش محصولات دانش بنیان ما سالانه ۳ تا ۴ میلیارد تومان است که مبنای کار خود  در سال ۹۸ را بر صادرات گذاشتیم و می‌خواهیم ۳۰ درصد محصولاتمان را به دیگر کشور‌ها بفرستیم.

س.س۵۱/ل.م۵۴