عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

ترمیم حدود پنجاه‌درصدی مرجان‌های سفید شده خلیج چابهار

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، در نخستین برنامه وضعیت سفیدشدگی مرجان‌های سخت خلیج چابهار که عمدتاً از دو گونه شاخ گوزنی و گل‌کلمی تشکیل‌شده است توسط پژوهشگران مرکز اقیانوس‌شناسی چابهار مورد پایش قرار گرفت، که بر اساس نتایج عملیات میدانی باگذشت یک سال از زمان وقوع سفید شدگی، تقریباً نیمی (% ۴۳.۸) از کلنی‌های مرجانی سفید شده ترمیم‌یافته‌اند.

محققان مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس (چابهار) معتقدند که پدیده سفید شدگی که بر اثر افزایش شدید دمای آب و در اثر دفع ناخودآگاه/ خودآگاه جلبک تک‌سلولی هم‌زیست با مرجان‌ها ایجاد می‌شود، به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تهدیدکننده حیات مرجان‌های سخت بشمار می‌آیند.

بر اساس مطالعات پژوهشگران  این مرکز، مرجان‌های سخت زنده بیشترین درصد از پوشش بستر را در محل مورد مطالعه یعنی منتهی الیه شرقی خلیج چابهار به خود اختصاص داده‌اند و بسترهای ماسه‌ای و صخره‌ای در مقام‌های بعدی قرار داشتند.

گفتنی است در تابستان سال گذشته سفید شدگی وسیعی مرجانه‌ای سخت خلیج چابهار را در برگرفت. شدت سفید شدگی این مرجان‌ها بر اساس نوع گونه متفاوت بود و مرجانه‌ای توده‌ای با شدیدترین میزان سفید شدگی (قریب به % ۱۰۰ از کلنی‌های مرجانی) مواجه شده بودند.

پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به‌عنوان هماهنگ‌کننده منطقه‌ای شبکه جهانی پایش آبسنگ‌های مرجانی (GCRMN) پایش آبسنگ‌های مرجانی منطقه را از سال ۱۳۸۳ در دستور کار قرار داده و هرساله گزارش‌های مربوطه را به دفتر مرکز شبکه جهانی ارسال می‌نماید. در حاشیه این برنامه تعدادی از درشت‌ماند‌های اطراف آبسنگ‌های مرجانی نیز جمع‌آوری و تخلیه شدند.

نشست تخصصی بررسی وضعیت بوم‌سازگان‌های مرجانی منطقه

در ادامه برنامه‌های روز جهانی دریا و اقیانوس، یک نشست تخصصی نیز با محوریت حفاظت از بوم‌سازگان‌های مرجانی منطقه در مرکز اقیانوس‌شناسی چابهار برگزار شد.

در این نشست که با مشارکت جمعی از ادارات شهرستان چابهار ازجمله موسسه تحقیقات شیلات آب‌های دور، اداره محیط‌زیست، دانشگاه پیام نور، اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان و مرکز اقیانوس‌شناسی چابهار برگزار شد، نتایج آخرین مطالعات درزمینهٔ وضعیت سلامت مرجان‌های سخت در خلیج چابهار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است در این نشست ضمن بحث و بررسی درخصوص لزوم کنترل صیادی بی‌رویه، رسوب‌گذاری و امکان انتقال مجدد مرجان‌ها، پیشنهاد ایجاد شبکه مطالعاتی پیوسته بین سازمان‌های ذی‌ربط  مطرح و در ادامه بر لزوم تداوم جلساتی ازاین‌دست و اطلاع‌رسانی قوی‌تر درزمینهٔ ارزش مادی و معنوی بوم‌سازگان‌های مرجانی برای منطقه و لزوم حفاظت از آن‌ها تاکید شد.

ل.م۵۴