عمومی | دانشگاه فرهنگیان

اگر تحقق کیفیت در سایر دانشگاه ها یک آرمان است، در دانشگاه فرهنگیان، یک الزام است

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت:  اگر کیفیت برای دانشگاه­های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک آرمان است، تحقق آن  برای دانشگاه فرهنگیان، یک الزام است.

به گزارش روابط عمومی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، میزگرد و نشست علمی کارشناسان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت سراسر کشور، با حضور جمعی از مدیران برجسته دفتر نظارت وزارت عتف،  محمد رضا نیستانی، رحیم صفری فارفار، فریبا خوشبخت، بابک شمشیری و جعفر ترک­زاده، در سالن نور مرکز منطقه­ای اطلاع­رسانی علوم و فنآوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز، برگزار شد.

در این نشست، رضا کچوئیان، معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، از دانشگاه فرهنگیان به عنوان گسترده ­ترین دانشگاه کشور یاد کرد و گفت: حاکمیت و ماموریت­گرا بودن این دانشگاه در قیاس با سایر دانشگاه­های کشور کاملا مشهود و نمایان است.

این مقام مسئول، حمایت و پشتیبانی همگانی از دانشگاه فرهنگیان را رسالتی همگانی دانست، چرا که فرزندان ما درس آموز خروجی­های این دانشگاه هستند.

معاون دانشگاه، از تاریخچه تربیت معلم تا رسیدن به دانشگاه فرهنگیان سخن گفت و افزود: تا قبل از سال ۱۲۹۰ معلمان  کشور را روحانیان و افرادی تشکیل می دادند که در مکتب­خانه ها و حوزه­های علمیه نسبت به دیگران برتری داشتند.

وی ادامه داد، در سال ۱۲۹۰ برای نخستین بار با اعزام ۳۰ نفر به خارج از کشور، به قصد آموزش و کسب مهارت­های لازم شاهد تحولی عظیم در آموزش کشور شدیم. چرا که با بازگشت این افراد، از تعداد ۳۰  نفر، ۷ نفر در امور نظامی، ۸ نفر برای آشنایی با علوم پزشکی و ۱۵ نفر برای آموزش معلمی، به خارج از کشور اعزام شدند.

پس از آن نیز شاهد تاسیس نخستین دارالمعلمین برای پسران در سال ۱۲۹۷ و سپس راه­اندازی دارالمعلمات برای دختران بودیم.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: با تاسیس این مراکز به تدریج شاهد فعالیت حدود ۴۰۰ مرکز تربیت معلم در کشور بودیم که از اواخر دهه ۸۰ از تعداد این مراکز کاسته و بعضا تعطیل شدند.

کچوئیان، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۱ به موجب قانون، دانشگاه فرهنگیان با تعداد ۹۸ مرکز و پردیس دختر و پسر در سطح کشور، تاسیس شد.

وی، با اشاره به وجود ۲ پردیس و ۴ مرکز با مجموع ۳ هزار دانشجوی دختر و پسر در استان فارس، از تناسب تاسیس مراکز مورد نیاز هر استان سخن گفت و افزود: اقتضای استان و یا دوری شهرستان­ها از یک دیگر عاملی مهم برای افزایش تعداد مراکز و پردیس­های دختر و پسر در استان­ها به شمار می رود.

استاد دانشگاه، با معرفی رئیس جمهور کشور، به عنوان رئیس هیات امناء دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: حضور ارزشمند و تاریخی اردیبهشت ماه سال گذشته مقام معظم رهبری (مدظله­العالی) در جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، بیانگر توجه خاص رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله­العالی) و سایر مدیران ارشد کشور به این دانشگاه است.

کچوئیان، خطاب به اعضاء هیات رئیسه حاضر در نشست علمی، رشته­های آموزشی دانشگاه فرهنگیان را در سطح کارشناسی ۱۶ رشته و در سطح ارشد  ۸  رشته اعلام کرد.

این مقام مسئول، اشتغال­زا بودن دانشگاه فرهنگیان، شبانه روزی اداره شدن آن، دریافت حکم کارگزینی و حقوق توسط دانشجویان دختر و پسر و معافیت پسران دانشجوی این دانشگاه از سربازی را برخی از ویژگی­های برجسته و شاخص دانشگاه برشمرد.

وی، ایجاد انگیزه در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را مهم خواند و با اشاره به تجلیل از تعداد بیش از هزار دانشجوی رتبه زیر سه رقم این دانشگاه در دی ماه سال گذشته، آمار دانشجویان این دانشگاه را ۵۷ هزار و ۵۴۸ نفر اعلام کرد و گفت: این دانشگاه ۳ هزار و ۷۶۱ نفر عضو دارد که از این تعداد ۸۰۰ نفر آن ها عضو هیات علمی، ممهور به مهر وزارت علوم هستند.

کچوئیان، همچنین استان تهران را برخوردار از ۹ پردیس و مرکز با بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر دانست و در خصوص اهمیت کیفیت در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت:  اگر کیفیت برای دانشگاه­های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک آرمان است، تحقق آن  برای دانشگاه فرهنگیان، یک الزام است. چرا که فرزندان این دیار باید در دستان معلمانی توانمند، باسواد و واجد مهارت­ها و نگرش­های نوین پرورش یابند.

استاد دانشگاه، از فراخوان جذب وزارت آموزش و پرورش برای فارغ التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری سایر دانشگاه ها سخن گفت و تصریح کرد: فارغ التحصیلان دانشکده­های علوم تربیتی سراسر کشور، با شرکت در این فراخوان پس از قبولی و طی مراحل مصاحبه، در ۲ پودمان دانشگاه فرهنگیان شرکت و دروس مرتبط با آموزش و پرورش PCK و CK را فرا می گیرند.

وی، شرکت در آزمون اصلح و قبولی در آن را آخرین گام برای ورود این افراد به مدارس کشور اعلام کرد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، ارزیابی از فعالیت­های صورت گرفته در دانشگاه فرهنگیان و پایش کیفیت به صورت مستمر را از اهم موارد برشمرد و اظهار داشت: ارزیابی عملکرد اساتید به صورت ۳۶۰ درجه، عملکرد روسای استانی، پردیس­ها و مراکز  بر پایه رهنامه ۴۰ ماده ای دانشگاه با ۸۶ شاخص در همه حوزه­ها، نظارت و ارزیابی از تمامی فضاهای کالبدی با احصاء ۳۰۰ شاخص و ارزیابی عملکرد کارکنان نیز برابر با فرم­های تخصصی مشاغل متفاوت صورت می­گیرد.

کچوئیان، انجام ارزیابی­های درونی و بیرونی به مفهوم کامل را متعلق به دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: متاسفانه این دانشگاه نیز متاثر از برخی مشکلات است.

وی، مسائل عدیده مالی و فرسودگی و کمی فضاهای کالبدی  را برخی از مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: دغدغه امروز استاد، معلم و دانشجو کیفیت است. کیفیت نیازمند همسرایی است، آهنگی است موزون که باید همگانی نواخته و خوانده شود.

گفتنی است: کچوئیان، دانشگاه فرهنگیان را به عنوان پدیده­ای جدید معرفی و تاکید کرد: در تفسیر این دانشگاه آن چه مهم است، اهمیت دادن جامعه دانشگاهی و سیاستگذاران، به آن است. چرا که در این صورت باور و اقدام به توسعه و تحول همگانی به عنوان یک گفتمان غالب خود را نشان خواهد داد