عمومی | دانشگاه فرهنگیان

شرایط آزمون جامع مهارت آموزان ماده ۲۸ اعلام شد

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با اعلام شرایط آزمون جامع مهارت آموزان ماده ۲۸ از برگزاری این آزمون در ۱۱ مرداد ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان، در گفت­و­گو با خبرنگار واحد مرکزی خبر صدا و سیمای فارس،  از برگزاری آزمون کتبی مهارت آموزان ورودی ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ برای ۲۳ رشته تخصصی خبر داد و گفت: این آزمون با در نظر گرفتن نتایج حاصل از آسیب شناسی چند وجهی دو دوره ارزشیابی صلاحیت های حرفه­ای مهارت آموزان ورودی ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ بر اساس مدل شایستگی­های معلمی و سرفصل دروس منتشر شده دانشگاه طراحی شده است.

کچوئیان، بخش هایی از فرایند ارزشیابی کتبی مهارت­آموزان ورودی ۹۶ و ۹۷ را با توجه به تفاوت­های برخی دروس و سرفصل­های برنامه درسی آن­ها متفاوت خواند و ادامه داد: هر یک از این دو گروه با مهارت آموزان هم ورودی خود قیاس خواهند شد.

وی، تصریح کرد: این آزمون با حضور حدود ۱۶ هزار شرکت کننده، در ۳۱ استان کشور، روز جمعه ۱۸ مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان با استناد به بخشنامه معاونت آموزشی دانشگاه، شرط لازم برای شرکت              مهارت­آموزان در آزمون را پایان پودمان­های آموزشی برابر با مقررات آموزشی دانشگاه دانست و گفت: آخرین مهلت ورود نمرات به سامانه آموزشی دهم تیرماه است.

کچوئیان تصریح کرد: اسامی مهارت­آموزان مجاز به شرکت در آزمون اصلح  روز دوشنبه ۲۰ تیر ماه فقط در یک مرحله از معاونت آموزشی دانشگاه دریافت خواهد شد.

وی تاکید کرد: ناتمام بودن نمرات و وضعیت آموزشی مهارت­آموزان، مانع حضور این افراد در آزمون کتبی است.

این مقام مسئول، در تشریح جزئیات مولفه کتبی ارزشیابی صلاحیت­های حرفه ای مهارت آموزان این آزمون را مشتمل بر دو مولفه چندگزینه­ای و عملکردی دانست و اظهار داشت: مهارت آموزان ورودی سال ۱۳۹۶ در مولفه کتبی چند گزینه ای ملزم به پاسخگویی به سه مجموعه سوال هستند.

کچوئیان، مجموعه اول سوالات را ۳۵ تا ۴۵ سوال از جدول اعلام شده دروس مجازی  برابر با اطلاعیه شماره یک مرکز سنجش دانشگاه و شامل ۲ تا ۴ درس بر حسب رشته های تخصصی اعلام کرد و ادامه داد: مجموعه دوم سوالات چندگزینه­ای ورودی ۱۳۹۶ دارای ۱۵ تا ۲۰ سوال از تحلیل و بررسی کتب درسی مدرسه­ای رشته تخصصی یا برنامه درسی مدرسه­ای و آیین نامه­ها و راهنماهای منتشر شده معلمی در رشته­هایی غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است.

وی، مجموعه سوم سوالات طراحی شده برای همه رشته­ها را مشترک دانست و خاطر نشان کرد: این مجموعه  متشکل از ۱۲ سوال با موضوع درک و تحلیل موقعیت تربیتی، اخلاقی است.

استاد دانشگاه، افزود: مهارت آموزان ورودی ۱۳۹۷ در مولفه کتبی چند گزینه ای، چهار مجموعه سوال دریافت خواهند کرد که مجموعه اول دارای ۲۵ تا ۳۵ سوال با محوریت سواد پایه رشته تخصصی از مفاهیم و مهارت ها و توانایی حل مساله مبتنی بر محتوای کتب درسی مدرسه ای رشته تخصصی، یا برنامه درسی مدرسه­ای و آیین نامه­ها و راهنماهای منتشرشده معلمی رشته­های غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است.

کچوئیان، مجموعه دوم سوالات چندگزینه ای را شامل ۱۵ تا ۲۰ سوال از سواد علمی، تربیتی لازم برای تدریس اعلام کرد و  در خصوص مجموعه سوالات سوم گفت: این سوالات ۱۵ تا ۲۰ سوال از تحلیل و بررسی کتب درسی          مدرسه­ای و یا برنامه درسی مدرسه­ای و آیین نامه­ها و راهنماهای منتشرشده معلمی رشته­های غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است.

معاون دانشگاه، مجموعه چهارم سوالات را که به صورت مشترک برای تمام رشته­ها طراحی شده است شامل ۱۲ سوال با موضوع درک و تحلیل موقعیت تربیتی، اخلاقی اعلام کرد.

وی، در ادامه با اشاره به این که مولفه کتبی عملکردی مهارت آموزان ورودی ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ شامل تعداد ۵ تا ۷ موقعیت عملکردی است، تاکید کرد: برای هر موقعیت عملکردی، سناریویی در ارتباط با موضوعات چالشی مرتبط با تدریس و یادگیری طراحی شده است، مهارت آموزان با پاسخگویی به برخی پرسش­ها، ملزم به طراحی بخشی از فرایند تدریس یادگیری و یا تفسیر و نقد آن هستند.

کچوئیان تصریح کرد: به منظور ارائه اطلاعات تکمیلی به مهارت­آموزان، توصیفی از موقعیت­های مورد ارزیابی رشته های مختلف با ملاک­های ارزیابی هر یک از این موقعیت­ها در قالب اطلاعیه قبل از اجرای آزمون منتشر خواهد شد.

وی، تنها مرجع رسمی اخبار و اطلاعیه­های مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان را سایت رسمی این دانشگاه و مرکز سنجش، به نشانی https://cfu.ac.ir/Measurement دانست.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، از تعداد ۱۶ هزار مهارت­آموز شرکت کننده در این آزمون، نزدیک به ۵ هزار نفر را شامل ورودی ۱۳۹۶ بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر را جزء ورودی­های سال ۱۳۹۷ و ۷۰۰  نفر دیگر را شامل افراد باقی مانده سال ۱۳۹۵ ذکر کرد.

کچوئیان در ادامه، برای آن تعداد مهارت آموز باقیمانده از ورودی سال ۱۳۹۵ که تنها در مولفه کتبی حد نصاب لازم را کسب نکرده­اند شرکت این افراد در تمام فرایند آزمون کتبی همانند مهارت آموزان ورودی ۱۳۹۶ را در دو بخش کتبی چند گزینه­ای و عملکردی با جزئیات یاد شده ضروری خواند.

وی، شرط لازم برای این امر را  گذران پودمان های آموزشی، کسب نمره کارآموزی و معدل لازم برابر با آیین نامه­های دانشگاه و معاونت آموزشی، همچنین کسب شرایط لازم برای شرکت در مولفه­های کتبی عنوان کرد.

این مقام مسئول با اشاره به بخشنامه معاونت آموزشی، آخرین مهلت ورود نمرات مهارت آموزان به سامانه آموزشی را دهم تیرماه اعلام و تصریح کرد: اسامی مهارت­آموزان مجاز به شرکت در آزمون اصلح تنها در یک مرحله، روز دوشنبه ۲۰ تیر ماه سال جاری از معاونت آموزشی دریافت خواهد شد.

کچوئیان، ناتمام بودن نمرات و وضعیت آموزشی مهارت­آموزان را مانع شرکت آن ها در آزمون کتبی دانست و تاکید کرد: بر اساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، گذران دوره یک ساله برای مهارت آموزان الزامی است چرا که این دانشگاه به عنوان مجری دوره یک ساله مهارت آموزی، نتایج فرایند ارزشیابی صلاحیت حرفه­ای را که جزئی از فرایند دوره یک ساله است، برای هرگونه تصمیم استخدامی به وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد کرد.

وی، هر گونه تصمیم برای اجرای آزمون کتبی جبرانی را منوط به تصویب در ستاد ماده ۲۸ و هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: از آن جا که پیش­بینی می شود در استخدام پیمانی مهارت آموزان ورودی ۱۳۹۷ که حد نصاب لازم را در تمامی چهار مولفه ارزشیابی صلاحیت حرفه­ای کسب نکنند، خلل یا وقفه­ای به وجود آید توصیه می شود حتی در صورت تصویب آزمون جبرانی، شرکت کنندگان نهایت تلاش خود را برای کسب امتیاز لازم در هریک از چهار مولفه ارزشیابی صلاحیت های حرفه­ای به کار بندند.

گفتنی است: معاون دانشگاه، با تاکید بر اهمیت ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای معلمی، تضمین کیفیت نیروی انسانی ورودی نظام آموزش و پرورش، پاسخگو بودن عناصر دانشگاه به عنوان مجری امر تربیت معلم، افزایش انگیزه و حس مطالبه گری دانشجو معلمان و مهارت آموزان، ارزیابی ضمنی فاصله برنامه درسی مصوب و کسب شده، همچنین فراهم آمدن بنیاد داده­های معتبر برای تصمیم سازی کلان دانشگاه را از اهم اهداف ارزشیابی بر شمرد و  از فرهنگ سازی در راستای ارزشیابی شایستگی­های حرفه معلمی به عنوان یک ضرورت در نظام تعلیم و تربیت و تربیت معلم ایران یاد کرد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با پیگیری­های لازم، امکان اجرای فرایند ارزشیابی صلاحیت های حرفه­ای دانشجومعلمان دوره های کارشناسی پیوسته دانشگاه نیز پیش از ورود به حرفه خطیر معلمی فراهم آید.