عمومی | دانشگاه شیراز

۲۵ سال تلاش برای ارتقای کیفیت دانشگاه ها

به همت دانشگاه شیراز و با هدف ارتقا کیفیت آموزشی؛ دومین کنفرانس بین المللی و سیزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی به مدت ۲ روز برگزار شد.
دکتر عباس بازرگان، استاد دانشگاه تهران و دبیر کمیته دائمی کنفرانس ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی در این کنفرانس گفت: تبادل اطلاعات پژوهشی و تجربه های ارزیابی در آموزش عالی، برقراری ارتباط میان پژوهشگران و دیگر دست اندرکاران حوزه ارزیابی آموزش عالی، برقراری تعامل میان پژوهشگران ایرانی و بین المللی در حوزه ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش عالی، اشاعه فرهنگ کیفیت در آموزش عالی، و نهادینه کردن سیستم ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش عالی از اهداف برگزاری همایش است.
وی با بیان اینکه همایش ارزیابی کیفیت از سال ۱۳۷۳ آغاز شده است، گفت: این همایش امروز پس از گذشت ۲۵ سال به درخت تناوری بدل شده است. دکتر بازرگان با اشاره به پیشینه برگزاری این همایش عنوان کرد: از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۹۸ رویکردهایی را در این همایش ها به کار بردیم؛ اما از برنامه ریزی تا اجرا فاصله بسیاری داریم و اگر توان انجام آن را نداریم باید کنار بکشیم.
استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: امروز بیش از گذشته به ارزیابی کیفیت دانشگاه ها نیازمندیم؛ چراکه باید اطمینان یابیم انسان هایی توانمند و آگاه توسط آموزش عالی تربیت می شوند.
دبیر کمیته دائمی کنفرانس ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی ، فراهم کردن آموزش با کیفیت برای همه و ایجاد فرصت برابر را یکی از نکات مهم در این عرصه دانست و گفت: در این میان، تناقضی در آموزش عالی ما وجود دارد و آن اینکه همه باید از عدالت آموزشی برخوردار شوند؛ اما کنکور برگزار می کنیم و می گوییم صندلی خالی داریم.
دکتر بازرگان اضافه کرد: اگر مدیران و مسئولان به کیفیت اهمیت دهند، می توان برگزاری این همایش ها را بااهمیت دانست.
وی با بیان اینکه هنوز برای نهادینه کردن ارزیابی و بهبود کیفیت فرصت داریم، اضافه کرد: نیمی از جمعیت ۱۸ تا ۲۴ ساله ما در دانشگاه ها هستند؛ درحالیکه اطلاعی از کیفیت یادگیری آن ها نداریم؛ همچنین از عملکرد دانش آموختگان دانشگاهی نیز بی اطلاع هستیم و دستاوردهای یادگیری آن ها را در مقایسه با دیگر کشورها نمی دانیم.
این استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: اینکه در المپیادها چه مقام هایی کسب می کنیم دال بر کیفیت آموزش عالی نیست.
دبیر کمیته دائمی این کنفرانس رویکردهای ارزیابی کیفیت را در سه زمینه تدریس، ارزیابی درونی و ارزیابی بیرونی دانست و گفت: وزارت علوم سطح بندی دانشگاه هارا آغاز کرده است که قدم اول بهبود کیفیت است و باعث می شود آرمان ها، ماموریت ها و رسالت دانشگاه های مختلف روشن شود و این رویکردها باید به اقدام برای بهبودی بینجامد.
وی افزود: ملاک ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ۶ شاخص سطح علمی دانشجویان، اعضای هیات علمی، برنامه ریزی درسی، فرآیند یاددهی و یادگیری، دانش آموختگان و نیز تجهیزات آن مرکز علمی است.