عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: بیش از اینکه به فکر توسعه فیزیکی بیمارستان‌ها باشید؛ بخش نرم‌افزاری و روان‌سازی فرآیندهای بیمارستانی را تقویت کنید

گالری عکس
در این نشست که صبح روز یکشنبه ۲۶ خرداد ۹۸ در سالن شورا برگزار شد، دکتر کاشانی رییس بیمارستان جامع بانوان آرش، به بیان عملکرد این بیمارستان پرداخت و به پیشینه بیمارستان و دلایل نام‌گذاری آن اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۵۰ فرد نیکوکاری به نام هرمز آرش،  پلی کلینیکی را به نام پسرش روئین‌تن، وقف می‌کند که در سال ۱۳۶۴ این ساختمان به دانشگاه واگذار می‌شود و برای تبدیل‌شدن به یک مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی مجوز می‌گیرد. ساخت بیمارستان آرش ۱۴ سال به طول می‌انجامد تا اینکه در سال ۱۳۸۴  افتتاح و به نام آرش نام‌گذاری می‌شود.
مشروح عملکرد بیمارستان آرش
وی با اشاره به ظرفیت و گستره فعالیت بیمارستان آرش گفت: در ابتدا بیمارستان آرش ۵۰ تخت داشت که اکنون شمار تخت‌های آن به ۱۲۸ رسیده است. این بیمارستان تنها بیمارستان دولتی تک تخصصی زنان در شرق تهران است که جمعیت دو میلیون نفر از شرق و روستاهای اطراف تهران را تحت پوشش قرار می‌دهد.
دکتر کاشانی با اشاره به بخش‌ها و درمانگاه‌های فعال این مرکز افزود: تقریباً تمامی رشته‌های فلوشیپ زنان مانند انکولوژی، طب مادر و جنین، لاپاراسکوپی، ناباروری و IVF در این بیمارستان آموزش داده می‌شود.
وی در توضیح شمار پزشکان و فراگیران این مرکز گفت: درمجموع ۵۹ پزشک در این بیمارستان فعالیت دارند که ۲۴ نفر از آنان هیئت‌علمی و ۱۳ نفر هیئت‌علمی رشته زنان هستند که از اساتید برجسته کشور محسوب می‌شوند. این مرکز فقط در رشته زنان آموزشی است و در حال حاضر ۴۰ دستیار زنان، فلوشیپ رشته‌های مختلف و سالانه سه تا ۴ دوره دانشجویان پزشکی در آن آموزش می‌بینند.
رییس بیمارستان آرش، با اشاره به شمار کارکنان اداری و درمانی بیمارستان افزود: با توجه به رسالت بیمارستان که تک تخصصی زنان است، یکی از نیازهای جدی آن جذب نیروهای ماماست که امیدواریم موردحمایت دانشگاه قرار بگیرد.
دکتر کاشانی در بیان میزان مراجعه به بخش‌های مختلف بیمارستان گفت: در سال ۹۷، ۲۰ هزار مراجعه به اورژانس و ۱۳۷ هزار مراجعه به درمانگاه‌ها داشتیم که ۲۲ هزار نفر از آنان توسط اساتید در کلینیک ویژه ویزیت شده‌اند. همچنین حدود ۳۰ هزار مورد به مرکز تصویربرداری مراجعه و ۱۴ هزار عمل جراحی انجام‌شده که از این تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ مورد سزارین و ۳ هزار و ۲۰۰ مورد زایمان طبیعی بوده است این آمار نشان می‌دهد که  سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ عمل غیرمرتبط با زایمان در این مرکز انجام می‌شود.
وی یکی از موفقیت‌های بیمارستان آرش را کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی دانست و گفت: سال گذشته با اقدامات اصلاحی و کلاس‌های آموزشی که برای مادران باردار برگزار کردیم، توانستیم سزارین را در موالید نخست زا ۱۴ درصد کاهش و به‌تبع آن زایمان طبیعی را افزایش دهیم. کلاس‌های آموزشی مادران در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶، سه برابر بیشتر شد و این امر در افزایش تمایل مادران به زایمان طبیعی نقش مهمی داشت.
دکتر کاشانی بیمارستان آرش را اولین بیمارستان دانشگاهی شهر تهران در راه‌اندازی زایمان اپیدورال در سال ۹۳ عنوان کرد و گفت:  بیمارستان آرش جز موفق‌ترین مراکز زایمان بی‌درد در کشور محسوب می‌شود.
رییس بیمارستان آرش با اشاره به دیگر موفقیت‌های این بیمارستان گفت: این بیمارستان موفق به دریافت لوح دوستدار مادر شده که در سطح تهران فقط ۴ بیمارستان لوح دوستدار مادر و کودک را دریافت کرده‌اند. همچنین بیمارستان آرش تنها مرکز آموزش فلوشیپ لاپاراسکوپی  و یکی از سه مرکز لاپاراسکوپی زنان در کشور محسوب می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به پروژه‌های در دست‌ساخت و چالش‌های پیش روی بیمارستان اشاره کرد و گفت: تکمیل پروژه شیمی‌درمانی، راه‌اندازی سیستم PACS و ایجاد زیرساخت‌های آن، به‌کارگیری فوق تخصصان غدد، خون و انکولوژی و نفرولوژی و رفع مزاحمت برای همسایگان جزء دغدغه‌های ماست که امیدواریم با حمایت‌های دانشگاه تامین شود.
در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

ساخت و ساز در بیمارستان ها ممنوع
سپس دکتر کریمی رییس دانشگاه در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، از تلاش‌های دکتر کاشانی در اداره بیمارستان آرش قدردانی کرد و گفت: باید بپذیریم بیمارستان‌ها با توجه به منطقه‌ای که در آن قرارگرفته‌اند دارای ظرفیت مشخص و محدودی هستند و باید ساخت‌وساز در آن‌ها ممنوع شده و حتی وجود فضای فیزیکی هم نباید باعث ساخت‌وسازهای جدید شود.

مزاحمت بیمارستان ها برای همسایگان خود امری غیراخلاقی
وی افزود: متاسفانه افرادی که مسئولیت می‌پذیرند اغلب می‌خواهند ساخت‌وسازهای جدیدی را شروع کنند درحالی‌که بیمارستان مجموعه‌ای از تقاضاهای مختلف ازجمله نحوه تردد پرسنل، وجود فضاهای جمعی و... است و باید به همه آن‌ها توجه شود. به مسئله‌ای که درمورد همسایگان بیمارستان مطرح شد باید رسیدگی کنید. همسایه آزاری فقط مربوط به خانه‌های مسکونی نمی‌شود؛ این اخلاقی نیست یک مرکز دولتی از موقعیت خود سوءاستفاده کند و موجب ایجاد مزاحمت برای همسایگان خود شود. سال‌هاست همسایگان مرکز طبی به سیستم تاسیسات آن  اعتراض دارند اما در طول این سال‌ها به‌جای رفع این مسئله، چندین ساختمان در این مرکز ساخته‌شده است. البته خوشبختانه این مسئله درحال اصلاح است.

تقویت نرم‌افزاری و روان‌سازی فرآیندهای بیمارستانی به‌جای توسعه فضای فیزیکی
دکتر کریمی بابیان اینکه بیش از اینکه به فکر توسعه فیزیکی بیمارستان‌ها باشید باید بخش نرم‌افزاری و روان سازی فرآیندهای بیمارستانی را تقویت کنید افزود: مدیریت بیمارستان اعم از گردش مالی، چرخه ویزیت، بستری تا خروج بیمار و.. جای کار بسیاری دارد و نیازمند وقت گذاری، حوصله و علم است.  اگر به‌عنوان رییس بیمارستان به قسمت‌های مختلف مرکز خود سرزدید و هیچ بیمار، همراه و  پرسنلی جلوی شما را نگرفت که نیازهای خود را بگوید؛ بدانید کار بیمارستان خوب پیش می‌رود. اما اگر دیدید نمی‌توانید در محیط کار خود بگردید مطمئن باشید که چرخش کار نرم‌افزاری سیستم اشکال دارد؛ حتی اگر ساختمان بیمارستان شیک و مدرن باشد.

اعلام
پایان کار کارگاه‌های ساختمانی در بیمارستان‌ها

وی با تاکید براینکه به‌جای ساخت‌وساز در بیمارستان‌ها باید اعلام کنیم؛ کار کارگاه‌های ساختمانی به پایان رسیده است افزود: شاید عده‌ای بگویند ساخت‌وساز نیاز بیمارستان است اما باید به این پرسش پاسخ دهند که در بیمارستان‌ها تا کی این ساخت‌وسازها ادامه دارد؟ البته من این مسائل را به‌منظور اصلاح امور بیان می‌کنم و قصد زیرسوال بردن افراد را ندارم و انتقاد به گذشته را راه درستی نمی‌دانم.  بنابراین تاکید می‌کنم بخش‌های نرم‌افزاری بیمارستان مانند سیستم PACS، HIS و مدیریت قسمت‌های مختلف را تقویت کنید. در این مدت نیز دکتر کاشانی عملکرد خوبی داشتند و تلاش بسیاری کردند که نتایج آن در رشد شاخص‌های بیمارستان قابل‌مشاهده است.

استفاده از کمک های نیکوکاران منطقه تحت پوشش

رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود برجذب کمک‌های خیرین تاکید کرد و گفت: در این شرایط باید به دنبال یافتن راه‌های جدید باشیم. خیرین برای کمک به بخش‌های کودکان و زنان اشتیاق بیشتری دارند و می‌توانید برای رفع مشکلات بیمارستان از کمک خیرین منطقه خود استفاده کنید .

امضا قرارداد خواهرخواندگی بیمارستان‌های تک تخصصی با بیمارستان‌های بزرگ دانشگاه

دکتر کریمی عقد قرارداد خواهرخواندگی را در رفع مشکلات بیمارستان‌های تک تخصصی موثر دانست و گفت: توصیه می‌کنم با یک بیمارستان بزرگ دانشگاه ارتباط نزدیک‌تری داشته باشید و قرارداد خواهرخواندگی امضا کنید. می‌توانید ارتباط بخش‌های غیرزنان خود را با بیمارستان امام خمینی برقرار و مشکلات رشته‌هایی موردنیاز خود را برطرف کنید. مطمئنم بیمارستان امام به شما کمک خواهد کرد که مشکلات و نیازهای تخصصی شما رفع شود.
وی در پایان سخنان خود بار دیگر از تلاش‌های دکتر کاشانی و تیم مدیریتی ایشان در بیمارستان آرش قدردانی کرد و گفت: بیمارستان آرش در این مدت به‌خوبی و با آرامش به موفقیت‌های بسیاری دست‌یافته  که این مرهون تلاش دکتر کاشانی و تیم ایشان است.
بررسی مصوبات پیشین هیئت‌رئیسه
در ادامه دکتر امینی مشاور رییس دانشگاه مصوبات پیشین هیئت‌رئیسه را مطرح کرد و هریک از اعضای هیئت‌رئیسه درخصوص اقدامات خود در زمینه اجرای این مصوبات، توضیح دادند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی