عمومی | بنیاد ملی نخبگان

رویکرد «نقد و تجویزی» نیاز امروز حوزه دانش‌بنیان است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست بررسی چالش‌های فعالیت‌های نخبگان و موانع تولید دانش‌بنیان در استان فارس به میزبانی امام‌جمعه شیراز و با حضور نخبگان و برخی از مسئولان استانی و دانشگاهی فارس برگزار شد.

در این نشست، آیت‌الله دژکام؛ نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به ضرورت تحقق شعار «رونق تولید» و لزوم فرهنگ‌سازی پیرامون آن، گفت: ایجاد تحولات نیازمند اشتراک بیشتر و وحدت‌رویه است.

وی با اشاره به لزوم تبدیل تهدید تحریم به فرصت، افزود: تحریم گرچه تبعات خوبی ندارد اما شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: در گام دوم انقلاب، باید رویکرد «نقد و تجویزی» حاکم شود و تنها به ارائه گزارش بسنده نشود.

در ادامه، یدالله رحمانی ؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه دانش‌بنیان کردن اقتصاد از محورهای جدی اقتصاد مقاومتی است، گفت: تجارب خوبی در این زمینه در سطح بین‌المللی وجود دارد و هر کشوری که محوریت را بر این موضوع بنا نهاده، شتاب برنامه‌های توسعه‌ای خود را افزایش داده است .

وی افزود: این موضوع در چشم‌انداز ۱۴۰۴ مورد تاکید قرار گرفته و در آن بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشبرد برنامه‌های استان اشاره شده و همچنین دولت نیز موضوع دانش‌بنیان کردن اقتصاد را در دستور کار قرار داده است .

رحمانی اضافه کرد: در طول فعالیت دولت در حوزه دانش‌بنیان، پیشرفت‌ها و دستاوردهای بسیار خوبی حاصل شده است بطوریکه واحدهای فناور و شرکت‌های نوآور و دانش‌‎بنیان رشد چشمگیری داشته‌اند و حتی برخی از آنها در بازارهای بین‌المللی نیز به جایگاه خوبی رسیده‌اند.

لازم به ذکر است، بهره‌گیری از آموزه‌های ۸ سال دفاع‌مقدس در جهت جهاد علمی، توجه به مسائل معنوی و ارزشی نخبگان، کاهش بوروکراسی اداری، گرایش مباحث نظری دانشگاهی به سمت تولید، همگرایی و ارتباط مناسب‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان، ارائه مشوق‌های مالیاتی، مهلت بازپرداخت تسهیلات بانکی، استمرار برگزاری نشست‌های هدفمند، حمایت کافی مسئولان و دستگاه‌های از ایده و طرح‌های نخبگانی، برقراری ارتباط و اعتماد بین صنعت و دانشگاه و نهادینه‌شدن هویت‌های ارزشی و همچنین حضور سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در روند تجاری‌سازی ایده‌ها و زمینه‌سازی برای رونق پایدار اقتصادی، از موضوعات مهم این نشست بود.