مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

چاپ مقاله‌ی استاد دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر Physical Review Letters

در بیشتر پدیده‌های کوانتومی، غلبه بر اختلالات گرمایی برای بروز افت و خیزهای کوانتومی اهمیت کلیدی دارد. از همین رو، کیفیت بیشتر آزمایش‌ها و فناوری‌های کوانتومی به خلوص حالت‌های کوانتومی مورد استفاده بستگی پیدا می‌کند و برای اغلب روش‌ها، در نهایت خالص سازی حالت‌های کوانتومی تنگراهی است که استفاده از این روش‌ها را محدود می‌کند.
روش‌های سرمایش الگوریتمی، راهکارهایی مبتنی بر نظریه اطلاعات هستند که با استفاده از فشرده سازی آنتروپی، ابزاری برای خالص سازی حالت‌های کوانتمی ارائه می‌دهند.
این راهکارها، عموما روش‌های مرحله به مرحله و پیچیده‌ایی هستند که با توجه به ذات فشرده سازی، دائما از هر مرحله به مرحله بعد تغییر می‌کنند و این مشکل بزرگی است که پیاده سازی این روش‌ها را از دسترس خارج می‌کند.
در پژوهش انجام شده توسط دکتر رییسی و همکارانش، در سطح بنیادی به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا سرمایش الگوریتمی و حتی رسیدن به حد سرمایش این روش‎‌ها بدون دانشی از حالت و با یک عمل ثابت امکان دارد. همچنین در سطحی عملی، یک گزینه قابل اجرا و مقاوم‌تر برای پیاده سازی سرمایش الگوریتمی ارائه می‌کند. روش جدید، به صورت مجانبی به حد سرمایش روش‌های الگوریتمی میل می‌کند که از دیدگاه نظری، شگفت انگیز است.
این پژوهش می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی از تحقیقات در حوزه فیزیک نظریه اطلاعات کوانتومی باشد به این ترتیب که بر مبنی این روش جدید، استفاده عملی از سرمایش الگوریتمی را به گزینه‌ایی واقع بینانه برای کاربردهای عملی در فناوری‌های کوانتمی بدل می‌کند و فناوری‌های کوانتومی را یک گام به واقعت نزدیک‌تر می‌کند. شایان ذکر است مجله Physical Review Letters معتبرترین مجله انجمن فیزیک آمریکا با ضریب تاثیر ۸.۸ است که جدیدترین و اثر گذارترین پژوهش های علم فیزیک در آن به چاپ می‌رسد.

لینک دسترسی به مقاله: https://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.122.220501