دومین کنفرانس بینالمللی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی برگزار شد
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شیراز، دکتر حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز در این کنفرانس گفت : نظام آموزش عالی کشور جمهوری اسلامی ایران بعد از چند دهه توسعه کمّی، اینک نیازمند توجه جدی و پایدار به کیفیت است.
وی افزود: در راستای توسعه کمّی، راههای سعی و خطا کم نرفتهایم و گرچه پوشش عادلانه و گسترش همهگیر آموزش عالی از اهداف این مسیر بوده است؛ ولی عدم توجه به بعضی حداقلها در نظامهای دانشگاهی در حال حاضر ما را به چالشهای بزرگی مواجه ساخته است.
دکتر نادگران اظهار داشت: به همین دلیل آمایش و سازماندهی مراکز آموزش عالی در کنار آمایش سرزمینی موردتوجه جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرارگرفته است.
وی ادامه داد : گفتمان کیفیت گرچه در آغاز راه نیست، ولی مانند کودکی که محتاج نگهداری و مراقبت است؛ نیازمند همهجانبه نگری برنامه محوری و سایستگذاری مدوّن، پویا و پایدار است.
رئیس دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد : در مسیر کیفیت طلبی، ۴ ایستگاه شناخت و ایجاد کیفیت؛ توسعه، بهبود و ارتقای کیفیت، ارزیابی کیفیت و پایداری و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی، قابلتامل است.
وی افزود : از بین همه اینها به نظر میرسد دو ایستگاه ارزیابی کیفیت و پایداری مستمر کیفیت حائز اهمیت باشند.
به گفته رئیس دانشگاه شیراز، ارزیابی کیفیت باید از مسیر درست، علمی و مبتنی بر شاخصهای کلان و خرد مشخص صورت گیرد و شاخصهای مزبور باید در درون خود منعکسکننده وضعیت موجود باشند.
دکتر نادگران با بیان اینکه ارزیابی در مقولههایی مانند آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی شاخصهای خاص خود را میطلبد؛ خاطرنشان کرد : امروزه این ارزیابیها باید شامل توان رصد فارغالتحصیلان ، مسئولیت اجتماعی دانشگاه در هر سه حوزه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و چگونگی نوآوری و مهارت افزایی نیز باشد.
ارزیابی کیفیت برای حرکت به سمت ایجاد دانشگاههای نسل سوم و نسل چهارم، دیگر موضوعی بود که رئیس دانشگاه شیراز در دومین کنفرانس بینالمللی و سیزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی به بیان آن پرداخت و گفت : خطاهای گذشته در توسعه کمّی مراکز آموزش عالی بههیچوجه نباید تکرار گردد. فرصت سعی و خطا ازدسترفته است و انتخاب مسیری درست مبتنی بر برنامه مشخص ارزیابی باید بهصورت جدّی مدنظر قرار گیرد.
دکتر نادگران با تاکید مجدد بر پایداری کیفیت، تصریح کرد : کیفیت آموزش عالی باید بهصورت پیوسته از یک پایداری نسبی برخوردار باشد و حوادث مختلف اقتصادی و اجتماعی نباید پایداری آنها خدشهدار سازد.
وی ادامه داد : پایداری کیفیت آموزش عالی باید از یک زمینه و بنیاد مناسب مبنی بر استانداردهای قابلقبول، همیشه رصد شده و آسیبهای آن بررسی و مسیر دائماً اصلاح گردد.
دکتر نادگران گفت : هر واحد آموزش عالی باید در درون خود از یک حداقل پایداری کیفی که بر آن پای میفشرد برخوردار باشد.
وی با بیان اینکه پایداری کیفی و تضمین کیفی نیز دو مقوله جدا است که تفاوتهای ظریفی با یکدیگر دارند؛ اظهار داشت: ضمانت کیفی با ایجاد سازوکارهای مشخص میتواند در اغلب موارد قابل حصول باشد ؛ ولی اینکه این ضمانت همیشگی، پایدار و مستمر باشد مطلبی است که باید دلسوزانه و همدلانه با تکیه بر سازوکار علمی به آن پرداخته شود.
وی در پایان با قدردانی از دستاندرکاران برگزاری این همایش، اظهار امیدواری کرد دستاوردهای این کنفرانس بینالمللی مورد توجه و استفاده همه عوامل اجرایی مراکز آموزش عالی کشور قرار گیرد.
ل.م۵۴