عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

جلسه معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران با حضور مشاور وزیر بهداشت

گالری عکس

در این جلسه که روز شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ در دفتر دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه برگزار شد، دکتر طباطبایی مشاور وزیر بهداشت، دکتر حیدری رئیس اداره بازرسی وزارت بهداشت، دکتر عسکری مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، دکتر پورهاشمی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکترعباسی مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان حضور داشتند.
دکتر طباطبایی مشاور وزیر بهداشت در این جلسه گفت: خوشبختانه برنامه های نظارتی سمت و سوی خوبی پیدا کرده و این به دلیل استفاده از خرد جمعی است. باید هدف از بازدیدهای نظارتی به خوبی به کارشناسان تبیین شود تا بدانند که ارتقای کیفیت، بهبود و ارتقای ارائه خدمات هدف ماست و همه ما از شخص محترم وزیر گرفته تا پایین ترین رده های سازمانی، حافظین سلامتیم و در برابر مردم مسئولیم.
دکتر حیدری در این جلسه گفت: ما با علم به همه محدودیت ها اینجا جمع شدیم تا با وضعیت موجود راهبری کنیم. البته ایجاد یک سازمان متمرکز و طراحی سامانه جامع نظارتی در وزارت بهداشت یکی از پیشنهاداتی است که در حال بررسی است.
وی همچنین برای رسیدن به نتایج مطلوب تر در نظارت بر مراکز درمانی، بازدید های ضربدری را پیشنهاد داد. به گونه ای که دانشگاه های مختلف علوم پزشکی و قطب های ۱۰ گانه کشور ی توسط هم مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرند. و تاکید کرد شرح وظائف کارشناسان نظارت کاملا مشخص، تبیین و آموزش های لازم به آن ها داده شود.
رئیس اداره بازرسی وزارت بهداشت در ادامه گفت: برای جلوگیری از موازی کاری و مداخله سایر دستگاه ها، بهتر است آنان را از چک لیست های یکپارچه حوزه نظارت بر درمان آگاه کنیم تا بتوانند در جاهایی ورود کنند که کمک کننده باشند.
دکتر رضایی در خصوص سه برنامه کلان حوه نظارت بر درمان استان تهران، گفت: سازماندهی یکپارچه نظارت در این استان موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. طبق آمار حدود ۵۰ درصد از کارشناسان نظارتی از واحدهای محیطی دانشگاه تامین می شود و با توجه به محدودیت منابع و شرایط موجود در سال ۹۸ این نسبت به ۷۰ درصد خواهد رسید.
وی در ادامه در ادامه با اشاره به تاکید وزیر بهداشت به یکپارچگی چک لیست های نظارتی در کل کشور افزود: این اتفاق یکی از مهم ترین مسائلی است که از پیش اقداماتی درآن صورت گرفته و تا کنون بیش از ۹۰ درصد کار پیشرفته است. اما در عین حال باید دقت شود مداخلات موردی که از سوی وزارت متبوع خارج از چارچوب چک لیست های نظارتی به واحدها ابلاغ می شود به حداقل برسد تا روند نظارتی با ثبات باشد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر بحث حرفه ای گری در حوزه نظارت بر درمان گفت: حتی با وجود چک لیست های یکسان هم به دلیل تفاوت نگاه نیروهای حرفه ای و غیر حرفه ای نتایج بازدید های نظارتی یکسان نیست. که خود موجب تضعیف سیستم نظارتی می شود. باید آموزش ها را به گونه ای قوی کنیم که به استاندارد نزدیک تر شویم.  از طرفی همه ما در نظام جمهوری اسلامی ایران همه در برابر قانون یکسان هستند و این مهم در حوزه نظارت بر درمان هم صادق است.
دکتر عسکری در این نشست با بیان این نکته که: " اصلاح قوانین کلان نظارتی حوزه درمان به نفع کل جامعه است" گفت:  ما باید درست نظارت کنیم و به گونه سیاستگذاری کنیم که مراکز درمانی به این آگاهی برسند که درست و قانونمند فعالیت کنند. نباید اجازه دهیم فرد فاقد صلاحیت اجازه فعالیت درمانی داشته باشد. کسی که حاضر نیست گزارش خطاهای خود را برای اصلاح به دستگاه های نظارتی بدهد به هیچ وجه با تفکر به۸سازی همسو  نیست.
دکتر پورهاشمی نیز استان تهران را در حوزه بیمارستانی یکی از محروم ترین استانهای کشور خواند و بر تمرکز مدیریت نظارت در حوزه درمان کشور تاکید کرد.
دکتر توکلی نظارت را یک حاکمیت خواند و گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت در این حوزه خیلی خوب کار می کند. این همگرایی سال های اخیر، بین دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران نیز در کاهش مشکلات حوزه نظارت در این استان بسیار کمک کننده است.
دکتر عباسی با ارائه گزارشی از برنامه استراتژیک حوزه های نظارتی دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران گفت: به دلیل حساسیت های زیادی که روی استان تهران است و لزوم وحدیت رویه میان حوزه های نظارتی سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی بر آن شدیم تا در دو سال اخیر برای هماهنگی های لازم، جاسات ماهانه ای را برگزار و با مسئولین مربوطه تبادل نظر کنیم.
وی اصل مهم برنامه استراتژیک حوزه نظارت بر مراکز درمانی استان تهران را حفظ منافع و رضایتمندی ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت خواند و تاکید کرد: این مهم باید در اجرای تمامی برنامه ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین استاندارد سازی خدمات، رسالت مهم حوزه نظارت و ایجاد یک سازمان نظارتی متمرکز، سامانه جامع نظارتی و تدوین برنامه جامع نظارتی سه استراتژی مهم آینده حوزه نظارت با محوریت اداره نظارت بر درمان وزارت متبوع در سطح کشور و با هدف کلی کاهش تخلفات از مسیر پایش و نظارت مستمر است.
رئیس نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه، در ادامه گفت: ۳۱ هزارو یکصد و سی و هفت مرکز درمانی شامل: مطب، درمانگاه عخمومی و تخصصی، بیمارستان، مراکز جراحی محدود، آزمایشگاه، آمبولانس، مراکز تصویر برداری و .. )در سطح استان تهران فعالیت می کنند و نظارت بر آن ها بر اساس تقسیم بندی های جغرفیایی انجام شده به عهده یکی از معاونت های درمان سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی است.
دکتر عباسی در پایان، مسائلی چون عدم وجود برنامه های اجرایی یکپارچه متناسب با تخلفات درمانی، نبود الگروی یکپارچه ارزایب وضعیت موجود، نبود بانک اطلاعاتی جامع نظارتی، اولویت های ناهمگون دراجرای برنامه ها، محدودیت های منابع مالی و انسانی  و ... را از چالش های حوزه نظارت بر درمان خواند.

خبر و عکس: نجمه باهو