عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

از خدمات دکتر داراب حسنی تقدیر و دکتر شکراله حاجیوند به عنوان سرپرست موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور معرفی شد

از خدمات دکتر داراب حسنی تقدیر و دکتر شکراله حاجی وند به عنوان سرپرست موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور معرفی شد


با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان، مهندس طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی، قائم مقام، معاونان و مدیران کل دفاتر ستادی سازمان و جمعی از رئیسان موسسه های تحقیقاتی مراسم تودیع و معارفه رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی شنبه ۲۵ خرداد جاری در سالن اندیشه برگزار شد. در این مراسم با حکمی از سوی دکتر کاظم خاوازی دکتر شکراله حاجی وند به عنوان سرپرست موسسه تحقیقات علوم باغبانی منصوب شد.
حجت الاسلام سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان با اشاره به مضمون حدیثی از امام سجاد علیه السلام، بر ضرورت آراسته بودن اعمال به تقوای الهی تاکید کرد. وی مسئولیت هایی که در دوران خدمت به عهده افراد گذارده می شود را از مصادیق نعمت های الهی برشمرد که "خدمتگزاری" صورت شایسته قدردانی از این نعمت است.
مهندس طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی با ابراز خرسندی از تصمیم سازمان تحقیقات کشاورزی درباره شکل گیری موسسه تحقیقات علوم باغبانی در سال ۹۳، این مهم را در حل موضوعات خسارت زای اقتصادی در تولید محصولات باغی کشور حائز اهمیت دانست. وی با تاکید بر این مطلب که ضرورت دارد همکاران این موسسه تحقیقاتی در استفاده از این ظرفیت قانونی برای تحول بخشی به تحقیقات باغبانی بهره مند شوند، تقویت نیروی انسانی جوان و باانگیزه در این موسسه را به ویژه در پشتیبانی علمی از محصولاتی مانند زعفران، زرشک عناب و گیاهان دارویی نیازمند توجه بیشتر دانست.
معاون وزیر در امور باغبانی با  اشاره به اهمیت سرشاخه کاری گردو برای رفع معضل سرمازدگی باغات گردو که سالانه تا ۹۰ درصد به محصول یک باغدار ضرر وارد می کرد از تلاشهای دکتر داراب حسنی در اجرای این برنامه در زمان بر عهده داشتن مسئولیت این موسسه تشکر و قدردانی کرد. وی دستاوردهای تحقیقاتی این موسسه را به منزله هدیه ای از سوی تحقیقات به بخش اجرا توصیف کرد و اجرای برنامه مطالعاتی در نوار غربی کشور و ابتکار عمل در انتخاب هدفمند موضوع را شایسته تقدیر دانست. مهندس طهماسبی تغییر در رویکرد تحقیقات باغبانی و فرهنگسازی در زمینه پژوهش های کاربردی را از جمله خدمات شایسته مدیریتی دکتر حسنی در سمت ریاست پیشین این موسسه برشمرد و ابراز امیدواری کرد ظرفیت های بی نظیر و بی بدیل باغبانی کشور به ویژه در زمینه اشتغال و راه اندازی کسب و کارهای جدید بتواند در سایه مشارکت دوسویه بیش از پیش شکوفا شود.  وی با تبریک به دکتر حاجی وند در سمت سرپرست موسسه تحقیقات علوم باغبانی  از تلاش های ایشان در زمان بر عهده داشتن مسئولیت اداره کل امور میوه های سردسیری و خشک قددرانی کرد.
دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان با اشاره به شایستگی های مدیریتی دکتر داراب حسنی در زمان برعهده داشتن مسئولیت موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، وی را شخصیت شناخته شده با توانمندی های محرز علمی در زمینه علوم باغبانی کشور نام برد که با تلاش و پیگیری فراوان در پایه گذاری ساختار این موسسه، کارنامه پرافتخاری از خود به یادگار گذاشته است. وی  با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در این موسسه یادآورشد لازم است اکنون با بهره مندی از پتانسیل های بخش اجرا ، جهت گیری برنامه های موسسه تحقیقات علوم باغبانی به سمت و سوی تقویت عملکرد سوق پیدا کند و زمینه برای حضور محققان و اعضای هیات علمی در کنار تولیدکنندگان بخش و ارائه راهکار توسط آنان بیش از پیش فراهم شود.
رئیس سازمان با اشاره به توانمندی های دکتر حاجی وند و تجارب ارزشمند مدیریتی ایشان در زمان بر عهده داشتن مسئولیت اداره کل امور میوه های سردسیری و خشک ابراز امیدواری کرد سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بتواند با همکاری معاونت باغبانی انتظارات بخش اجرا را در زمینه تولیدات باغبانی برآورده سازد.

دکتر داراب حسنی با اشاره به اقدام های انجام شده در دوران برعهده داشتن مسئولیت موسسه تحقیقات علوم باغبانی گزارشی اجمالی از چگونگی شکل گیری این موسسه و فرآیندهای اجرایی آن بیان داشت. وی با اشاره به جایگاه تولیدات باغبانی ایران که در ۲۵ محصول باغبانی رتبه ۱ تا ۱۰ تولیدات جهانی را داراست، اهمیت ادغام موسسات تک محصولی و ایجاد یک موسسه مستقل ویژه تحقیقات علوم باغبانی را در رونق تولیدات این بخش یادآور شد.
دکتر حسنی تصویب تشکیلات اجمالی موسسه تحقیقات علوم باغبانی و ساختار آن را مربوط به سال ۹۴ دانست و  به ارائه گزارشی از اقدام های انجام شده برای اخذ ردیف مستقل این موسسه  از سازمان برنامه و بودجه پرداخت. وی هم چنین از نهایی شدن ساختار موسسه در دی ماه سال ۹۷ خبر داد و اعلام داشت هیات امنای مستقل این موسسه در حال شکل گیری است و به زودی آغاز به کار می کند.
دکتر حسنی از  فعالیت ۳ گروه ژنتیک و به نژادی پژوهشکده ها، فناوری و مدیریت تولید، فیزیولوژی پس از برداشت در ذیل ساختار این موسسه خبر داد و وظایف این گروه ها را در بررسی و تایید برنامه های اختصاصی هر یک از پژوهشکده ها در این گروه ها شرح داد.
وی با اشاره به سایر اقدام های انجام شده از بدو شکل گیری این موسسه تاکنون، نژادی و تولید ارقام جدید را به عنوان برنامه کلیدی موسسه تحقیقات علوم باغبانی برشمرد. به گفته وی این موسسه ارقام جدید باغی متعددی را به باغداران معرفی کرده  است که این تعداد تنها در سال گذشته بالغ بر ۱۳ رقم جدید باغی بوده است و پیش بینی می شود در سال جاری ۱۴ رقم جدید باغی برای بهره برداری به عرصه تولید معرفی شود. وارد کردن ارقام جدید از جمله بلوبری، تمشک و آناناس از دیگر اقدام های این موسسه در راستای عمل به انتظارات بخش اجرا  بوده است که دکتر حسنی در سخنان خود بدان اشاره داشت.
دکتر حسنی هم چنین تولید هسته های اولیه سالم، سرشاخه کاری گردو  و توسعه باغات در اراضی شیبدار را از دیگر توفیقات این موسسه طی سال های اخیر دانست و ابراز امیدواری کرد برنامه های محصولی پژوهشکده های تحقیقاتی در مشارکت با دفاتر معاونت علوم باغبانی وزرات جهادکشاورزی بتوانند اولویت های مهم محصولات باغی را در مساله یابی و ارائه راهکار پوشش دهند.
دکتر حاجی وند سرپرست موسسه تحقیقات علوم باغبانی از تلاش های دکتر حسنی در ایام بر عهده داشتن مسئولیت این موسسه  تشکر و قدردانی کرد و خاطر نشان ساخت  این موسسه اجرای برنامه های تدوین شده از جمله برنامه استراتژیک را با قوت دنبال خواهد کرد. وی هم چنین با  اشاره به اهمیت پژوهشکده های موسسه تحقیقات علوم باغبانی و سهم آن ها در تامین بخش عمده ای از تولیدات باغی کشور، ابراز امیدواری کرد با همکاری سایر موسسه های تحقیقاتی و توجه به نیروی انسانی به عنوان دارایی های ارزشمند یک مجموعه ، شاهد پویایی بیشتر در تحقیقات باغبانی کشور باشیم.
با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان و مهندس طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی از خدمات دکتر حسنی با اعطای لوح یادبود تقدیر و حکم انتصاب دکتر شکراله حاجی وند به عنوان سرپرست موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور به وی ابلاغ شد.
روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی