عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر در بازید از ایرنا: بیکاری رابطه مستقیم با فقدان مهارت جویندگان کار دارد


رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: باتوجه به نرخ بیکاری در استان مهمترین نیاز جامعه امروز برای کاهش این نرخ توجه به آموزش های مهارتی است.
اکبر منصوری نسب روز شنبه در نشست با رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر افزود: مشکل بیکاری جوانان با فراگیری مهارت های فنی و حرفه‌ای و ایجاد فضای کسب و کار با نگاه کارآفرینی برطرف می‌شود و در این زمینه همکاری خانواده‌ها و مسئولان برای تقویت زیرساخت های دانشگاه فنی و حرفه ای ضروری است.
وی گفت: در این ارتباط هر قدر دانشگاه رسانه ها بتوانند رسالت مهارت آموزی و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از مدرک گرایی صرف را به افکارعمومی القا کنند در تغییر نگرش خانواده‌ها موثر است.
منصوری نسب بااشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند به توانمندسازی جامعه، اشتغال و توسعه کمک کند ادامه داد: با توجه به موهبت های استان بوشهر در بخش دریا، کشاورزی، صنعت و انرژی نیاز به توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در این استان جدی است.
وی یادآورشد: همه مسئولان و رسانه‌ها باید اهمیت فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در جامعه تبیین کنند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: امروز این دانشگاه روی ریل کارآفرینی قرار گرفته و تلاش می‌کند با توانمند سازی جامعه به هدف‌های پیش بینی شده در مهارت آموزی و کارآفرینی برسد.
وی ادامه داد: مطالبه جامعه در سال های گذشته مدرک گرایی بویژه در بحث تحصیلات تکمیلی بوده است این درحالی است که امروز جامعه نیاز چندانی به تحصیلات تکمیلی در مقاطع بالاتر ندارد و بیشتر نیاز به مهارت دارد که می‌شود آنها را در تکنسین‌ها دید.
منصوری نسب تاکید کرد: اگر این تلاش صورت گیرد برند و محور توسعه هر استانی درآینده نزدیک باید دانشگاه فنی و حرفه‌ای باشد.
وی افزود: سند عملیاتی و توسعه‌ای پنج ساله دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر تنظیم شده و براین اساس با توجه به انباشت صنایع در جنوب استان مقدمات راه اندازی دانشکده فنی و حرفه‌ای کنگان فراهم است.
وی یادآور شد: با تصویب رشته‌های مورد نظر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کنگان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتظار می‌رود اول مهرماه این دانشگاه دانشجو بپذیرد.
منصوری نسب گفت: رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای براساس آمایش سرزمین، مطابق نیاز استان و تقاضا محور است و در زمان حاضر ۲۳ رشته در این دانشگاه طراحی شده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر ادامه داد: بتازگی تیمی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای به روز کردن سرفصل‌ها تشکیل شده است و امیدواریم تا اول مهر ۱۰۰ کد رشته در این استان شایسته محوری شوند.
وی با تاکید بر به روز کردن تجهیزات کارگاهی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در قالب طرح تجهیز کارگاه با برند ملی یا ظرفیت ملی تلاش می‌شود رابطه صنایع و بنگاه‌های اقتصادی تقویت شود.
این مقام مسئول گفت: دانشجویان مهارت را در فضای دانشگاه آموزش می‌بینند اما خطاهای مهارتی را باید در فضای صنعت برطرف کنند به همین دلیل تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه ضروری است.
وی بیان کرد: رویکرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنها مسائل نظری صرف نیست بلکه ۷۰ تا ۷۵ درصد واحدها در این دانشگاه بستگی به نوع رشته‌های مهارتی کارگاهی و آزمایشگاهی هستند.
منصوری نسب گفت: در زمان حاضر با همکاری آموزش و پرورش حدود ۴۸ درصد دانش آموزان متوسطه اول در نظام جدید آموزشی به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هدایت می شوند که این بیانگر تغییر دیدگاه خانواده‌ها نسبت به مهارت آموزی فرزندانشان است.
وی بیان کرد: سیاست ورود به بدنه دولت بعد از فارغ التحصیل شدن از معضلات مهم جامعه به شمار می‌رود این درحالی است که بیشترین رویکرد کشورهای توسعه یافته ترویج کارآفرینی است.
منصوری نسب گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر تلاش می‌کند با توجه به ظرفیت‌ها دانش آموختگان به دنبال کارهای تخصصی، مولد، ثروت آور باشند و هر کدام معیشت چند نفردیگر را نیز برعهده گیرند.
وی ادامه داد: با توجه به نگاه دولت تدبیر و امید به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای انتظار می‌رود مسئولان استان با نگاه بهتر و جامع‌تر زیرساخت ها را در استان تقویت و به این دانشگاه به عنوان محور توسعه آموزش‌های مهارتی کمک کنند.
منصوری نسب یادآور شد: ۱۹ تا ۲۶ خرداد ماه جاری زمان ثبت نام در دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که انتظار می‌رود خانواده‌ها فرزندان خود را به سمت این دانشگاه هدایت کنند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر افزود: تاسیس هنرستان جوار فنی و حرفه‌ای از برنامه‌های مهم این دانشگاه است.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با ۲ مرکز الزهرا و امام خامنه ای، ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۲۲۰ استاد در ۲۳ رشته آموزشی تکنسین، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته در استان بوشهر فعال است.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر نیز گفت: دانشگاه فنی وحرفه ای به معنای واقعی دانشگاه نسل سومی است که رویکرد آن بجای مدرک گرایی، مهارت محوری و کارآفرینی است.
اکبر اقبال مجرد افزود: باتوجه به اینکه واحدهای صنعتی همواره انگ فقدان مهارت را به جویندگان کار بومی استان بوشهر می‌زنند دانشگاه فنی و حرفه ای باید در قالب تفاهم نامه نسبت به گسترش رشته های متناسب با بازار کار و تجهیز کارگاههای آموزشی برای ارتقای سطح دانش تخصصی و مهارتی متقاضیان کار اقدام کند.
وی یادآورشد: برغم علاقه مندی دانش آموزان و افزایش آگاهی خانواده های نسبت به ضرورت مهارت آموزی فرزندانشان اما هم اینک شمار رشته های هنرستان های فنی دولتی در استان بوشهر متناسب با بازار کار نیست.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر اظهارداشت: دانشگاه فنی و حرفه ای حلقه تکامی برای دانش آموزان هنرستانی است برهمین اساس بدلیل نوپا بودن چنین دانشگاهی باید به توسعه زیرساخت های آن اهتمام جدی شود.
اقبال مجرد گفت: رسالت اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت تکنسین ماهر براساس نیاز بازار کار است و چنین دانشگاهی در استان بوشهر که میزبان صنایع مختلفی است منجر به رفع دغدغه خانواده‌ها و تامین نیروهای انسانی واحدها خواهد شد.