عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پیشرفت چشمگیر علوم اعصاب ایران، بویژه در حوزه پژوهش و تجهیزات پزشکی

رییس سومین کنگره بین المللی التهاب سیستم عصبی با اشاره به پیشرفت های مطلوب علوم اعصاب ایران، بویژه در بخش های پژوهش و تجهیزات پزشکی گفت: این پیشرفت ها می تواند با افزایش بودجه های تحقیقاتی، سرمایه گذاری و برنامه ریزی بر روی نسل جوان و استفاده از تجارب دیگر کشورها، سرعت بیشتری داشته باشد.

پروفسور علی گرجی در گفتگو با وب دا، با بیان اینکه حدود یک قرن از تاسیس علم اعصاب در جهان می گذرد و هم اکنون کشورهای زیادی در این زمینه فعال هستند گفت: کشور ما نیز از دو دهه قبل فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرد و خوشبختانه با دستاوردهای قابل توجهی که تاکنون داشته، توانسته جایگاه خود را به کشورهای پیشرو در حوزه‌ی علوم اعصاب نزدیک کند.

وی با اشاره به برگزاری سومین همایش بین المللی التهاب سیستم عصبی در مشهد گفت: در این کنگره سعی شد ضمن ایجاد بسترهایی برای تبادلات علمی،آموزشی، تحقیقاتی و درمانی بین شرکت کنندگان داخلی و خارجی، بر روی جوانان دانشجو به عنوان نسلی که در دهه‌ی آینده بخشی از جامعه پزشکی در حوزه علوم اعصاب خواهند بود برنامه ریزی شود تا با آموزش هایی  که از هم اکنون می بینند بهره وری آنان در آینده افزایش یابد.

استاد مشترک دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مونستر آلمان تصریح کرد: در بخش فستیوال دانش آموزی نیز برای اینکه نوجوانان درک اولیه ای از علوم اعصاب داشته باشند و به آن علاقمند شوند برنامه هایی متناسب با این گروه برنامه ریزی و اجرا شد که امیدواریم برآیند این اقدامات، زمینه سازی موثری در جهت حرکت هر چه سریع تر به سمت جایگاه های برتر جهانی در حوزه علوم اعصاب باشد.

پروفسور گرجی از اعطای مشوق هایی به برترین های سومین فستیوال دانشجویی علوم اعصاب نیز خبر داد و گفت: به ۶ نفر از دانشجویان برتر این کنگره بورس هایی تعلق می گیرد که بواسطه آن می توانند طی اقامتی سه ماهه در آلمان تکنیک هایی را ( که بعضا در ایران وجود دارد با ندارد ) فرا بگیرند و به کشور بازگردند؛ ضمن اینکه تجربه ای بین المللی نیز برای آنها ایجاد می شود که خیلی ارزنده و مهم است.

وی در پاسخ به این سوال که شرایط و امکانات پیشرفت در حوزه علوم اعصاب تا چه حد در کشورمان مهیاست ،گفت: از نظر تجهیزات و امکانات شرایط بسیار خوبی داریم و تقریبا با کشورهای برتر در حوزه علوم اعصاب  همسطح هستیم، در تولید مواد مورد نیازمان نیز که قبلا از طریق ارز وارد می شد اکنون به کمک شرکت های دانش بنیان تا حد زیادی به خود کفایی رسیده ایم و اما در بحث بودجه های تحقیقاتی، همچنان کمبودهایی هست که امیدواریم با مساعدت بیشتر مسئولان کشور رفع گردد.

وی چشم انداز علوم اعصاب در کشورمان را درخشان توصیف کرد و در عین حال گفت: برای اینکه فاصله ما با کشورهای پیشرو در علوم اعصاب کمتر شود لازم است تلاش مان رابیشتر کنیم و با خلق ایده های ناب تر، خلاقیت و تمرکز بیشتر و نیز توجه ویژه به جوانان مسیر رسیدمان به سطوح بالاتر علمی را کوتاه تر کنیم.

پروفسور گرجی به تعاملات خوب مرکز علوم اعصاب دانشگاه مشهد با مراکز مشابه داخلی و خارجی نیز اشاره و ضمن تقدیر از همکاری مرکز علوم اعصاب شفای تهران با این مرکز ابراز امیدواری کرد؛ مجموعه این تعاملات در داخل و خارج کشور بتواند روند رشد علمی در حوزه علوم اعصاب را سرعت ببخشد.

سومین کنگره التهاب سیستم عصبی و سومین جشنواره دانشجویی علوم اعصاب ۲۱ الی ۲۳ خرداد با حضور اساتید و دانشجویان کشورهای آلمان، کانادا و ایران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

{jcomments on}