عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

حدود ۷۰ درصد از انواع بیماری صرع، قابل درمان است / صرع؛ بیماری مهجور و نیازمند توجه مضاعف

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به پیشرفت های محقق شده در حوزه درمان بیماری صرع گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از انواع بیماری صرع قابل درمان کامل است و در ۳۰ درصد باقیمانده که مقاوم به درمان دارویی هستند از عمل جراحی استفاده می شود.

دکتر رضایی طلب متخصص مغز و اعصاب در حاشیه کارگاه " شیوه های درمانی صرع " که در سومین کنگره بین المللی التهاب سیستم عصبی برگزار شد در گفتگو با وب دا گفت: بیماری صرع از جمله امراض شایع اما قابل درمان و پیشگیری است که می تواند به علل مختلفی از جمله ژنتیک، عفونت و التهابات مغزی، استرس و بی خوابی، ضربه های ناشی از تصادفات، عوارض دارویی و در موارد کمی حساسیت های غذایی ایجاد شود و آثار آن بعضاً بصورت تشنج در روزها و بلکه ماه ها بعد در بدن ظاهر شود.

وی در توضیح علل این بیماری گفت: در امراض ژنتیکی که اغلب ناشی از ازدواج های فامیلی است، سندروم یا اختلالات ژنتیکی می تواند بصورت تشنج ظهور یابد، همچنین زایمان سخت مادر ممکن است در مواردی موجب آسیب های مغزی در نوزاد شود.

دکتر رضایی طلب بروز برخی بیماری ها از جمله مننژیت و مصرف داروهایی همچون ترامادول را از دیگر فاکتورهای خطر در بروز بیماری صرع دانست و تاکید کرد: پیشرفت های چشمگیر در خصوص این بیماری نباید ما را از موضوع  پیشگیری که همواره مقدم بر درمان است غافل کند، بنابراین باید تلاش کنیم که اختلالات و آسیبهای مغزی تا حد ممکن اتفاق نیفتد.

وی ضرورت توجه به شرایط خاص بیماران صرعی و پرهیز از برچسب زنی های گوناگون نسبت به این بیماران را نیز متذکر شد و گفت: برخلاف بیماران قلبی، MS و ...که معمولا از توجه و مراقب بیشتری در فضای خانواده و اجتماع برخوردارند، بیماران صرعی، همواره مظلوم و مهجور واقع شده اند و ذهنیت های غلطی همچون لاعلاج دانستن بیماری صرع در اطرافیان موجب می شود، رفتارهایی نامناسب با بیماران صرعی داشته باشند.

استاد علوم اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، روند پیشرفت علم پزشکی در این حوزه را در کشورمان مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: هنوز جای کار و پیشرفت بسیار است و به شرط سرمایه گذاری، بکارگیری پتانسیل های موجود در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کشور و همکاری بیشتر مسئولان وزارت بهداشت و درمان، رسانه ها و جامعه  دستاوردهای بیشتری در این حوزه حاصل خواهد شد.

{jcomments on}