عمومی | دانشگاه هنر تهران

اولین فارغ التحصیل دکتری رشته مرمت اشیا دانشگاه هنر

جلسه دفاع از رساله دکتری پریسا عبدالهی با عنوان   "تبیین رویکرد حفاظتی و مرمتی از منظر ارزش شناختی در مرمت های تکمیلی نقش برجسته های سنگی تخت جمشید"  به عنوان اولین فارغ التحصیل دکتری رشته مرمت اشیا دانشگاه هنر برگزار گردید .

سابقه تشکیل کارشناسی ارشد مرمت آثار باستانی در دانشگاه هنر در سال ۱۳۵۵ ، به عنوان نقطه عطفی در تاریخ آموزش عالی مرمت بناها و بافت های تاریخی و مرمت اشیاء فرهنگی تاریخی در ایران مطرح است. در سال ۱۳۵۶ موافقت نامه آموزشی تنظیم شده مابین دکتر جمشید بهنام رئیس وقت دانشگاه فارابی و نصرت الله مجتبایی مدیر عامل سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران به منظور تامین کادر فنی و نیروی انسانی سرآغاز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مرمت دانشگاه فارابی (دانشگاه هنر) بوده است .

پس از انقلاب اسلامی و با وقفه ای چندساله پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی ارشد مرمت در این دانشگاه مجددا پیگیری شد. با وجود تفکیک دو رشته تحصیلی کارشناسی ارشد "مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی" و "مرمت اشیاء فرهنگی - تاریخی" و تغییر متناسب محتوای برنامه آموزشی آنها، تبدیل دانشگاه فاربی و تاسیس دانشگاه هنر، و شکل گیری سازمان میراث فرهنگی کشور از مهمترین عواملی بود که در طی این سال ها باعث شد تا دانشگاه هنر برای نزدیک به دو دهه به عنوان تنها موسسه آموزش عالی در مقطع تحصیلات تکمیلی به آموزش مرمت بناها و بافت های تاریخی و مرمت اشیا فرهنگی، تاریخی بپردازد .

پس از تفکیک دانشکده پردیس اصفهان از دانشگاه هنر و شکل گیری دانشگاه هنر اصفهان، برای مدتی وقفه ای در پذیرش دانشجو در رشته های مرتبط با مرمت در دانشگاه هنر در تهران شکل گرفت. اما در سال ۱۳۹۴ دانشکده حفاظت و مرمت به عنوان دانشکده ای تخصصی در سطح تحصیلات تکمیلی و با وجود چهار رشته مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی، مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی، مطالعات موزه و هنرهای اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مرمت اشیاء پس از طی مراحل قانونی راه اندازی شد .

از سال ۱۳۹۲ پذیرش دانشجو در مقطع دکتری رشته مرمت اشیا در دانشگاه هنر آغاز گردید.

روز یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ اولین جلسه دفاع نهایی رساله دکتری رشته مرمت اشیاء دانشگاه هنر در دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر برگزار شد.

جلسه دفاع از رساله دکتری پریسا عبدالهی با عنوان   "تبیین رویکرد حفاظتی و مرمتی از منظر ارزش شناختی در مرمت های تکمیلی نقش برجسته های سنگی تخت جمشید"  برگزار گردید.

این جلسه  با حضور دکتر کورس سامانیان و دکتر رسول وطن دوست به عنوان استاد راهنما و مشاور رساله یاد شده و همچنین دکتر محمد حسن طالبیان، دکتر علی زمانی فرد و دکتر علیرضا عسکری چاوردی به عنوان استادان داور برگزار گردید. این جلسه با حضور دکتر صمد سامانیان رییس دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر و جمعی از دانشحویان رشته مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و دیگر علاقمندان و مدعوین برگزار شد. شایان ذکر است، این جلسه اولین جلسه فارغ التحصیلی رشته مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی دانشگاه هنر در مقطع دکتری می باشد و خانم پریسا عبدالهی در پایان با موفقیت توانست فارغ التحصیل گردد و رساله دکتری ایشان با درجه عالی مورد قبول قرار گرفت.

ضمن تبریک این موفقیت به دکتر پریسا عبدالهی به عنوان اولین فارغ التحصیل دکتری رشته مرمت اشیا دانشگاه هنر برای ایشان و سایر دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه آرزوی موفقیت داریم.