عمومی | دانشگاه مازندران

گفت و گو با رییس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، همزمان با طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور، دکتر شهرام کلانتری، رییس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران در گفت گو با خبرنگار روابط عمومی به تشریح عوامل ابتلا به این بیماری و راه های پیشگیری و درمان آن پرداخت.
دکتر کلانتری در این گفت و گو با اشاره به این مطلب که فشار خون در واقع نیرویی است که قلب برای هدایت خون جهت توزیع اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز به سراسر بدن اعمال می کند، گفت: هرگونه اختلال در روند خروج خون می تواند تغییراتی در فشار نرمال ایجاد نماید.
وی افزود: فشار خون به دو قسمت سیستولیک یا ماکزیمم(فشار خروجی خون از قلب) و دیاستولیک یا مینیمم(فشار برگشت خون به قلب) تقسیم شده که برحسب  میلی متر جیوه سنجیده می شود.
رییس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه در ادامه به تعریف فشارخون نرمال پرداخت و اظهار داشت: فشار خون نرمال می تواند با توجه به سن و دیگر مسایل، اندکی در افراد تفاوت داشته باشد، ولی بطور میانگین فشار نرمال سیستولیک از ۱۴۰ و فشار دیاستولیک از ۹۰ نباید بالاتر باشد. در صورت بالابودن هر دو و یا هرکدام به تنهایی، به آن فشار خون یا هایپر تنشن اطلاق می شود که می تواند خفیف، متوسط و شدید باشد.
دکتر کلانتری با تاکید بر این که فشار خون بالا می تواند به ارگان های حیاتی بدن مانند قلب، مغز، چشم و کلیه آسیب های جدی و خطرناکی وارد کند، به عوامل ایجاد فشار خون اشاره کرد و گفت: عوامل مختلفی می تواند در افزایش فشار خون تاثیر گذار باشد که از جمله می توان به تغذیه نامناسب، عدم تحرک مناسب، عوامل غددی و کلیه، ارث، استرس و... اشاره کرد.
رییس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه در پایان سخنان خود، پایش فشار خون را یکی از راه های اطلاع از وضعیت فشارخون و امکان پیگیری مناسب در صورت هر گونه تغییر دانست و خاطرنشان کرد: با کنترل منظم فشار خون می توانیم از عوارض خطرناکی که ممکن است گریبان گیر فرد و خانواده اش شود پیشگیری کنیم و همچنین در بهبود اقتصاد سلامت، سهمی خواهیم داشت.

روابط عمومی دانشگاه مازندران
امور رسانه های گروهی