عمومی | دانشگاه علم و فرهنگ

فعالیت پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در حوزه گردشگری

اولین جلسه پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با موضوع "نشست گفتمان گردشگری در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت" صبح امروز (یکشنبه 20 اسفند) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در این نشست، سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، ریاست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر محمدرضا اکبری، سرپرست دفتر مطالعات و آموزش گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر منوچهر جهانیان، رییس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، رحیم یعقوب زاده، رییس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) حضور داشتند.

اثرگذاری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در حوزه گردشگری کشور

در ابتدای این نشست، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو گفت: این نشست در راستای سلسله نشست‌های الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و به عنوان اولین جلسه پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار می‌شود. بحث گردشگری از مقوله‌های مهم کشور و از محورهای توسعه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب و مسئولان کشور محسوب می‌شود.

دکتر ایمانی خوشخو افزود: گردشگری یک حوزه فرابخشی است و همه دستگاه‌ها باید در آن حضور و مشارکت فعال داشته باشند؛ اما به نظر نمی‌رسد که دستگاه‌های کشور در این عرصه حضور جدی و تأثیرگذاری داشته باشند. تراز منفی گردشگری برای هیچ کشوری خوب نیست و متأسفانه در کشور با این مسأله روبرو هستیم.

وی تأکید کرد: گردشگری حوزه‌ای بسیار وسیع بوده و می‌تواند همه حوزه‌ها را در خود جای دهد. یک بخش مهم از پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به حوزه گردشگری اختصاص دارد و امیدواریم این پارک بتواند به یکی از مراکز مهم در حوزه گردشگری تبدیل شود. قصد داریم بخش‌های مغفول مانده و ناشناخته صنعت گردشگری را شناسایی کنیم و این نشست می‌تواند حسن آغاز این کار باشد.

ایجاد خودباوری و تقویت تعهد، از اهداف اصلی طرح ملی مرز پرگهر

در بخش دیگر این نشست، رحیم یعقوب زاده، رییس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) به فعالیت‌های این مرکز اشاره کرد و گفت: از چند دهه قبل به اهمیت صنایع فرهنگی در دنیا پی برده شده است و امیدواریم که ایران نیز در عین حفظ کیفیت، با سرعت در این حوزه فعالیت کند. گردشگری از ظرفیت بسیار خوبی به عنوان موتور محرک صنایع فرهنگی برخوردار است. اما باوجود فعالیت نهادهای مسئول، متأسفانه شاهد روند کند توسعه گردشگری در کشور هستیم.

یعقوب زاده افزود: مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران در بخش دانشگاهی، طرح ملی "ایران مرز پرگهر" را اجرا می‌کند. این طرح باهدف توسعه گردشگری در بین دانشجویان و بعضاً اساتید دانشگاه برگزار می‌شود. این طرح از سال 84 آغاز شده و از ابتدای طرح تاکنون، 2580 اردو برگزار شده است (اسفند ماه جاری مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره این طرح برگزار شد).

رییس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران خاطر نشان کرد: دانشجویان علاوه بر بازدید از مراکز و جاذبه‌های گردشگری، از مراکز علمی و فناورانه کشور نیز دیدن می‌کنند. با اجرای طرح‌هایی از این دست می‌توانیم دستاوردهای علمی کشور را به‌درستی به نسل جوان کشور بشناسانیم و از این طریق، حس اعتمادبه‌نفس، خودباوری، تعهد و مسئولیت‌پذیری را در بین جوانان کشور به‌ویژه دانشجویان گسترش دهیم.

گردشگری حوزه شتاب‌دهنده در اقتصاد

دکتر محمدرضا اکبری، سرپرست دفتر مطالعات و آموزش گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخش دیگری از نشست گفتمان گردشگری در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت عنوان کرد: حوزه گردشگری حوزه بسیار شتاب‌دهنده در اقتصاد محسوب می‌شود. در سال جاری با ایجاد 66112 نفر اشتغال مستقیم، تعداد شاغلین صنعت گردشگری از 490 هزار نفر به 556112 نفر افزایش یافت.

وی افزود: ظرفیت‌های موجود کشور در حوزه گردشگری بر مبنای مطالعات - یک مطالعه مربوط به قبل از انقلاب، دو مطالعه بعد از انقلاب و طرح‌های خرد در سطح استانی - استخراج شدند. نتیجه به‌روزرسانی و استخراج ظرفیت‌های گردشگری کشور، تهیه برنامه‌های راهبردی برای توسعه گردشگری 1404 بود.

دکتر اکبری خاطر نشان کرد: در سامانه مدیریت یکپارچه و هوشمند راهبردهای توسعه گردشگری ایران (irtss.ir) راهبردهای گردشگری در بخش‌های مختلف به تفکیک معرفی شده‌اند.

ایجاد اشتغال متوازن و پایدار، از مصادیق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت

دکتر منوچهر جهانیان، رییس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به آمار گردشگران خروجی کشور گفت: در 9 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، با 11 درصد رشد گردشگران خروجی از ایران مواجه بودیم و حتی افزایش عوارض خروج از کشور نیز نتوانست به کاهش این آمار کمک کند.

رییس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تأکید کرد: باید مقاصد ناشناخته و جذاب کشور، میراث ملموس و هم ناملموس، زیبایی‌ها و توانمندی‌های داخلی را باید به‌درستی به گردشگران داخلی معرفی کنیم؛ در این صورت، شاهد افزایش گردشگران داخلی خواهیم بود.

دکتر جهانیان گفت: یکی از مصادیق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، ایجاد اشتغال متوازن و پایدار در همه مناطق کشور است. ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری علاوه بر رونق اقتصادی به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور و کاهش روند مهاجرت از روستاها به شهرها، از بروز ناهنجاری‌های مرتبط با سفر به کشورهای خارجی پیشگیری می‌کند.

گردشگری عملی تعالی‌بخش است

سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این نشست گفت: گردشگری کاری است که خدا به آن دستور داده است (سیرُوا فی الأرض شش بار در قرآن آمده و هدف از دستور سیر در زمین عبرت گرفتن است) و قطعاً به همین دلیل، عملی تعالی‌بخش است. خدا فرمان داده که در زمین بگردید تا عبرت بگیرید. خداوند با الفاظ مختلف به گردشگری دستور داده است: سیر، هجرت، عروج؛ حتی وقتی می‌خواهد به پیامبر اکرم (ص) معرفت عالی ببخشد، او را به گردشگری در عالم بالا می‌برد.

سردار نقدی افزود: گردشگری تعالی‌ بخش یا متکی بر تعالیم دینی همه جنبه‌های زندگی را مدنظر قرار می‌دهد؛ با مقصد افزایش علم، کسب سلامت، انبساط روح، کسب روزی حلال، صله‌رحم، همه این سفرها، تکامل و تعالی‌بخش و مبتنی بر دکترین اسلامی هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: برای تدوین گردشگری تعالی‌بخش، نیازمند خودباوری هستیم. یکی از دلایل آسیب‌دیدگی مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، تقلید از دیگران است؛ باید خود را باور داشته باشیم و ابتکار عمل و خلاقیت به خرج دهیم.

سردار نقدی تأکید کرد: باید با نگاه متفاوت به سمت گردشگری برویم. لزومی ندارد به سراغ الگوهای کشورهای دیگر برویم؛ بلکه می‌توانیم از الگوهای بومی و بکر داخلی استفاده کنیم. می‌توانیم مقاصد گردشگری متنوعی را برای گردشگران داخلی و حتی گردشگران خارجی ایجاد کنیم. درعین‌حال باید نوع روایت گری متفاوتی را نیز در پیش بگیریم. انتخاب سوژه‌های خاص و نوع روایت گری متفاوت می‌تواند برای گردشگر داخلی و خارجی، بصیرت بخش باشد.

گزارش: معصومه سوهانی