مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

آغاز به کار هشتمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل در دانشگاه شریف

به گزارش روابط عمومی، هشتمین دوره‌ی همایش بین‌المللی فراساحل با حضور متخصصین و کارشناسان این حوزه و به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم دکتر مجید عباس‌پور دبیر همایش طی سخنانی به اهمیت موضوع فرا ساحل در صنعت کشور پرداخت.
وی گفت: در همایش امسال تعداد ۹۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این میان تعداد ۷۵ مقاله پذیرفته شده و ۲۵ مقاله به صورت شفاهی ارایه خواهد داد.
وی افزود: قرار است از سوی کمیسیون ملی یونسکو یک یا دو ایده برتر انتخاب و مورد حمایت قرار گرفته و در مجمع یونسکو از آنها تقدیر خواهد شد.
دکتر عباس‌پور خاطرنشان کرد: کرسی یونسکو در حوزه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدید پذیر و خاک در دانشگاه صنعتی شریف مستقر شده است و در بحث استحصال انرژی حمایت لازم را خواهد داشت و زمینه ارتباط با مراکز مهم علمی منطقه را فراهم نموده است.
وی یادآور شد: در بحث مسائل سکوهای دریایی در کشور ما بیشترین بهره برداری در منطقه پارس جنوبی و در موضوع تولید گاز است.
دکتر عباس پور بر موضوع افت فشار چاه‌های گاز هم تاکید کرد و افزود: کاهش فشار گاز در ۵ سال آینده یک موضوع مهم بوده و این فشار در سال‌های آتی به ۶۰ بار خواهد رسید که باید فکر جدی برای این موضوع شود و به مدد تلکنولوژی‌های روز و توانمند سازی صنعت بتوانیم بر این موضوع فایق آییم.
وی به تعداد سکوهای فعال دنیا هم گذری انداخت و گفت: در حال حاضر در خلیج فارس تعداد ۱۵۹ سکو فعال داریم و این در حالی است که در کل آسیای شرقی تعداد سکوهای فعال به عدد ۱۵۵ می‌رسد.
دبیر همایش فرا ساحل در ادامه به موضوع استحصال انرژی و آب شیرین‌ کن هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۸۶ میلیون متر مکعب آب در دنیا توسط آب شیرین‌ کن‌ها تولید می‌شود که این رقم در خلیج فارس تنها نیم میلیون متر مکعب در روز است و در عربستان چیزی در حدود ۱۲ هزار متر مکعب تولید روزانه آب شیرین کن هاست.
دکتر عباس‌پور در ادامه افزود: دانشگاه صنعتی شریف اولین دانشگاه کشور است که در حوزه‌ی دریا فعالیت خود را آغاز کرد و امیدواریم به عنوان چراغ راه برای فعالیت‌های بیشتر در این راه از آن بهره مند گردیم.

در ادامه هشتمین همایش بین المللی فراساحل مهندس سیدمرندی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور طی سخنانی به ضرورت ساخت سکو و گسترش دانش آن در کشور اشاره کرد و افزود: در زمینه ساخت سکو در کشور به توفیقات خوبی تاکنون دست پیدا کرده‌ایم ولی این پایان راه نیست و باید برای موفقیت‌های بیشتر تلاش کنیم.
وی به خلا موجود بین صنعت و دانشگاه در این راه اشاره کرد و گفت: با تعامل بهتر میان صنعت و دانشگاه می‌توان زمینه خودباوری و اکتفا کشور را مهیا کنیم.
معاون وزیر صنعت گفت: با وجود پیشرفت‌های خوبی که در زمینه نظامی در کشور شاهد بوده‌ایم اما همچنان متاسفانه در حمل و نقل و ساخت انرژی در کشور با بحران روبرو هستیم و باید با مدریت صحیح بتوانیم نیاز داخلی خود را برطرف نماییم.
وی به موضوع اقتصاد مقاومتی در توسعه دریا اشاره کرد و گفت: تحریم‌های علیه کشور ما هوشمندانه است و باید در جهت مخالف این تحریم حرکت کنیم و با تربیت نیروی متخصص و توانمند و بدون اتکا به منابع نفتی این دوران را به خوبی پشت سر بگذاریم.