عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

ضرورت تامین هزینه آموزشی با دریافت شهریه دلاری از دانشجویان خارجی که بدون کنکور وارد می شوند نه با سوبسید دولتی

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، توضیحات این معاونت که برای آن پایگاه خبری جهت تنویر افکار عمومی ارسال شده، به شرح ذیل است:

دانشگاه علوم پزشکی تهران با تکیه بر توان علمی قابل‌توجه اعضای هیات علمی خود، سطح بالای کیفیت آموزشی، امکانات و تجهیزات پیشرفته آموزشی در سال‌های اخیر و به عنوان برترین دانشگاه علوم پزشکی منطقه با هدف گسترش فعالیت‌های بین‌المللی، حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی و کسب مرجعیت علمی و تعامل فرهنگی با کشورهای منطقه اقدام به  جذب دانشجویان خارجی در ۱۰۲ رشته مختلف کرده است.
در این راستا حدود ۹۰۰ دانشجوی بین‌المللی از پنج قاره جهان و ۴۶ کشور دنیا از جمله عراق، افغانستان، پاکستان، هند و کشورهای آفریقایی چون نیجریه مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند که خود گواه بر موفقیت‌های کسب شده در این عرصه است. همچنین در حال حاضر این مجموعه میزبان ۵۹ دانشجو افغانستانی در رشته‌های مختلف می‌باشد.
این در حالی است که در ابتدای راه، دانشگاه علوم پزشکی تهران با تدوین قوانین و مقرراتی چون عدم امکان تحصیل متقاضیانی که ملیت ایرانی دارند به عنوان دانشجوی بین‌المللی، پرداخت شهریه آموزشی به صورت ارزی و نبود امکان فعالیت شغلی فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در کشور، متقاضیان خارجی را از شرایط تحصیلی خود آگاه کرد.
دانشجویان افغان نیز با همین آگاهی و در جهت آموزش تخصصی برای ارائه خدمت در کشور دوست و برادر افغانستان و بدون کنکور پذیرش و حتی برخی دانشجویان ممتاز افغان از تخفیف شهریه بالا تا حد ۷۵ درصد هم برخوردار شده‌اند.
از سوی دیگر با توجه به رقابت بسیار بالای دانشجویان نخبه ایرانی برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران، این دانشگاه به منظور پذیرش دانشجویان، ظرفیت مازاد شامل پردیس‌های بین‌الملل را ایجاد کرده است که هزینه بر بوده و فرض دانشگاه بر این است که این هزینه‌ها و هزینه‌های جاری آموزشی باید با دریافت شهریه دلاری از دانشجویان خارجی که بدون کنکور وارد شده‌اند، تامین شود و نه با سوبسید دولتی.
آیا این منصفانه و مبتنی بر عدالت آموزشی است در حالی که بسیاری از دانشجویان خوب ایرانی حاضر به پرداخت شهریه‌ای بیشتر از دانشجویان خارجی هستند و در حالی که شهریه پرداختی توسط دیگر دانشجویان مسلمان نیز به صورت دلار است، استثنایی در این زمینه برقرار شود.
البته اخیراً در بازدید سفیر محترم افغانستان در ایران از دانشگاه، آمادگی جهت کمک به دانشگاه‌های افغانستان و نیز پذیرش دانشجو در رشته‌های مورد نیاز این کشور در پردیس‌های بین‌الملل اعلام شده است.
هیات‌امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران در چهل و چهارمین نشست خود در تاریخ ۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ بر دریافت شهریه‌های آموزشی دانشجویان خارجی به صورت ارزی صحه گذاشته است و دانشگاه تا به حال از هیچ دانشجوی خارجی وجه ریالی دریافت نکرده و قانوناً هم امکان این امر را نداشته است.
در هر شکل براساس توضیحات ارائه شده و عدم تطابق موضوع مورد درخواست با مصوبه هیات‌امنای دانشگاه، مساله نحوه دریافت شهریه دانشجویان افغان از معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت استعلام شده و بدیهی است این دانشگاه طبق پاسخ استعلام و دستورات صادره عمل خواهد کرد.